به گزارش ایرنا، خداکرم جلالی در بازدید از نهالستان های موجود در استان البرز که عصر دوشنبه برگزار شد، با اشاره به اهمیت تولید نهال برای عرصه های بیابانی افزود: بیابان زدایی با کاشت انبوه نهال در کانون های گرد و غبار محقق می شود.
وی با اشاره به اینکه حدود 7 و نیم میلیون هکتار کانون بحرانی بیابان در کشور وجود دارد، افزود: حدود یک میلیون و 200 هکتار از این کانون ها از طریق جنگل کاری بیابان زدایی شده است.
وی با اشاره به اینکه 3 میلیون هکتار از بیابان های کشور جزو کانون های درجه یک و بحرانی محسوب می شود گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته طی 2 تا 3 برنامه درصدد رساندن این اراضی به شرایط تعادل هستیم.
جلالی افزود: روند گرم شدن زمین و خشکسالی های مداوم توسعه پدیده بیابان زایی و خشک شدن تالاب در کشور رقم زده است.
جلالی با بیان اینکه نهالستان بزرگ کرج که توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با هدف جنگلکاری اقتصادی ایجاد شده، ادامه داد: در البرز حدود 2 میلیون اصله نهال تولید می شود که تولید نهال در کشور به 130 میلیون اصله می رسد.
جلالی گفت: بر اساس مصوبات برنامه ششم در زمینه های عملیات بیولوژیک و بیابان زدایی سالانه 200 تا 300 هزار هکتار عملیات مربوط به کاشت نهال مطابق با شرایط اقلیمی همراه اهداف اقتصادی صورت گرفته است.
وی خاطر نشان کرد: در استان البرز نیز منطقه غرب استان بیابانی است که حدود 50 هزار هکتار باید عملیات بیابان زدایی انجام شود و این در ادامه بیابان هایی است که در منطقه شرق تهران وجود دارد.
این مسئول گفت: در جنوب آبیک تا بویین زهرا این بیابان ها وجود دارد که در مجموع به 200 هزارهکتار می رسد و می تواند برای تهران، البرز و قزوین پدیده خطرناکی باشد
1535/6155خبرنگار:نوشین طهماسبی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.