عباس سلطانیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا هدف از اجرای طرح همیاران معلم در مدارس دوره دوم متوسطه را بهره گیری از توانمندی تحصیلی دانش آموزان ممتاز هر درس به منظور رفع اشکالات درسی از سایر دانش آموزان، نهادینه کردن فعالیت های گروهی و ارتقا کیفی تعامل اجتماعی دانش آموزان و تقویت اعتماد به نفس در بین آنان ذکر کرد.
وی اظهار کرد: اجرای این طرح در بخش آموزشی نیز موجب ارتقا یادگیری و موفقیت علمی دانش آموز ان ، تقویت حافظه و افزایش رضایت دانش آموز با تجربه ی یادگیری ها ، توسعه ی مهارت های دانش آموزان در ارتباط شفاهی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان می شود.
وی در ادامه به ارتقای کیفی و کمی یادگیری دانش آموزان در طرح همیار معلم اشاره کرد و افزود: در قالب این طرح به منظور ارتقای یادگیری دانش آموزان ضعیف و افزایش بهره وری در کلاس 2 الی 3 نفر از دانش اموزان برتر در کلاس بعنوان سرگروه 'همیار معلم ' انتخاب می شوند تا در وقت های خارج از کلاس و همچنین در خود کلاس درس مسئولیت آموزش سایر هم گروهی های خود را بر عهده بگیرد.
وی گفت : این یادگیری یک یادگیری متقابل نیز می تواند باشد یعنی خود سرگروه هم در برخی اوقات در نقش یک زیر گروه عمل کرده و از سایر اعضا می خواهد در صورت توانایی عهده دار توضیح درس ، تمرین و یا پرسش و پاسخ باشد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز یاد آور شد: در این طرح برای ایجاد انگیزه کار گروهی در میان اعضا گروه و افزایش احساس مسئولیت گروهی از روشهای مختلفی از جمله ارزیابی مداوم و مستمر کار دانش آموزان ، پرسش و پاسخ دبیر از دانش آموزان ضعیف در بیشتر جلسه ها ی درس و بررسی وضعیت درسی ، تشویق کلامی دانش آموزان پیشرفتی در پایان آزمون ها توسط دبیر مربوطه و در نظر گرفتن جوایزی برای سرگروههای فعال در پایان دوره استفاده می شود.
سلطانیان تصریح کرد: طرح همیار معلم در راستای کیفیت بخشی به امورآموزشی و پرورشی به منظور تحقق اهداف عملیاتی و راهکارهای سند تحول بنیادین و توسعه مشارکت در آموزش و پرورش و بستر سازی مناسب برای مشارکت فعال دانش آموزان در عرصه های علمی و اشاعه روش های فعال تدریس به اجرا در می آید.
وی اضافه کرد: طرح همیار معلم یکی از برنامه های هفده گانه ی اداره آموزش دوره دوم متوسطه نظری در سال تحصیلی 96 -95 است که در 210 آموزشگاه و 1517 کلاس درس استان البرز اجرا شد.
وی تاکید کرد: بررسی فعالیت ها ی انجام شده در مدارس البرز در سال تحصیلی 96-95 بیانگر استقبال دانش آموزان و دبیران از اجرای این طرح دارد که در پایان هر سال تحصیلی مدارس برتر در اجرای این طرح در استان انتخاب می شوند.
2819/1535خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.