حمید چیت چیان در آئین افتتاح سد مخزنی گیوی در شهرستان کوثر افزود: در دولت تدبیر و امید در گام اول تلاش کردیم به تقویت منابع آب پایدار کمک کرده و برخی از رودخانه ها و دریاچه ها نظیر دریاچه ارومیه را نیز احیا کنیم.

او گفت: تا قبل از این دولت در مجموع 144 سد بزرگ در مناطق مختلف کشور احداث شده بود که در این دولت 36 سد بزرگ به بهره برداری رسیده است.

چیت چیان افزود: بیش از 12 هزار و 500 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین در منطقه مغان اجرا شده که برای این سد پنج هزار و 700 میلیارد تومان سرمایه گذاری در حال انجام است.

او همچنین وضعیت چاه ها و منابع آبی زیر زمینی کشور به عنوان منابع تجدید پذیر را بسیار وخیم دانست و گفت: در کشور تا 10 سال پیش میزان آب تجدید پذیر 130 میلیارد مکعب بود که این میزان در یک دهه اخیر به شدت کاهش یافته است.

او به متوسط بارش ها در کشور به میزان 250 میلیمتر اشاره کرد و افزود: سالانه 270 میلیارد متر مکعب آب رودخانه ها ، دریاچه ها و تالاب ها تبخیر می شود.

وی به شرایط اقلیمی کشور بر اثر گرمایش کره زمین و سرعت بکارگیری سوخت فسیلی و انتشار گازهای گلخانه ای اشاره کرد و گفت: خشکسالی ، جاری شدن سیل ، طوفان و سایر پدیده های جوی به شدت به تغییر اقلیم منجر شده است.

او از تکمیل چهار سد بزرگ عمارت ، بفراجرد ، احمد بیگلو و تازه کند در استان اردبیل خبر داد و افزود: این سدها در سال جاری تکمیل شده و به بهره برداری خواهد رسید.

با بهره برداری از سد گیوی در شهرستان کوثر در جنوب اردبیل با ظرفیت ذخیره 76 میلیون متر مکعب آب هشت هزار هکتار از اراضی منطقه آبی می شود.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 649279
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.