قدرت اخوان اکبری در همایشی که به مناسبت روز جهانی ماما، در سالن همایش بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل برگزار شد افزود: هدف از روز جهانی ماما را بزرگداشت مامایی و افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات در راستای سلامتی مادر و نوزاد و توجه به اهمیت کار مامایی عنوان کرد.

وی گفت: شعار امسال روز جهانی ماما با عنوان (ماماها، مادران و خانواده، همراه هم در طول زندگی) نامگذاری شده است که این شعار نشان از نقش این عزیزان در طول زندگی از بدو تولد تا انتهای عمر است.

اخوان اکبری افزود: ماماها مراقبت های ضروری از مادران را همراه با احترام به فرهنگ و خرده فرهنگ ما انجام داده و انتظارات واقع بینانه آنها را در مورد زایمان در جامعه تقویت می کنند.

وی حیطه وظایف مامایی را بسیار وسیع و گسترده دانست و افزود: حیطه وظایف ماماها فقط زایمان و به دنیا آوردن نوزاد نیست بلکه از قبل از ازدواج برای آماده سازی برای ازدواج و آماده سازی برای باروری و خدمات طی باروری و مشاهده و شناسایی موارد پرخطر و زایمان یک نوزاد سالم و مراقبت های بعد از زایمان نیز از وظایف این قشر دلسوز جامعه است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز در این همایش گفت: توجه ویژه ماماها، از میزان مرگ مادران و موارد پر خطر در استان کاهش یافته و از متوسط کشوری هم کمتر شده است و در این راستا تلاش های ماماها در امر مراقبت از مادران و نوزادان است.

محمدی افزود: میزان سزارین در مراکز دانشگاهی 12 درصد و در مراکز استانی خصوصی و دولتی 8/9 درصد کاهش یافته است که این آمار تا پایان سال 94 بود و این آمار رو به افزایش است که این امر نیاز به فرهنگ سازی توسط ماماها و آماده سازی زوجین قبل از بارداری برای زایمان طبیعی است.

در پایان از ماماهای نمونه و پیشکسوت استان اردبیل تجلیل به عمل آمد.

 

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 639810
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.