سلمان یداللهی مراقب سلامت مدارس استان البرزدر یادداشت خود آورده است: جهان امروز با همه گستردگی و پراکندگی جغرافیایی، جمعیت بی‌شمار انسانی، هیاهوی تکنولوژی و رقابت اقتصادی، قدرت نمایی تسلیحاتی، تصرف خاک و فتح آسمان، گوناگونی فرهنگ، ادیان و مذاهب، اگرنابرابری و تفاوت را درپهنه‌ی خود به تماشا نشسته، اما در موضوع سلامت از یک نظام هماهنگ برخوردار است.

بی‌تردید پایبندی دولتمردان به اصول و قوانین سازمان جهانی بهداشت و رعایت دستورات و هشدارهای نظام بهداشت و درمان کشورها از جانب مردم، جهان را از تکرار فجایع مرگبار انسانی در ابتلا به یک بیماری لاعلاج مصون داشته است.

امروز که تهدید سلامت و امنیت جان آدمی در تهاجم ویروس کرونا، یادآور مسئولیت متقابل در قبال حفظ یکدیگر می‌باشد تکلیف مشترک همه ما مبارزه و مقابله با ویروسی‌ست که تاب و توان نظام بهداشت و سلامت را به چالش کشیده است.

 آزمونی که موفقیت در آن، جز گرامیداشت منزلت جان انسان نمره و رتبه‌ای نخواهد داشت.

آموزش و پرورش در تمام جهان، صرف نظر از تفاوت های آموزشی و فرهنگی، بعنوان نخستین مجموعه در ارائه آموزش‌های خود مراقبتی بهداشت و سلامت به جمعیت قابل توجه دانش آموزان، نقش غیر قابل انکاری در ایجاد جامعه‌ی سالم با شهروندانی سلامت محور ایفا نموده است.

این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که آموزش و پرورش کشوربعد ازخانواده بیشترین دغدغه را در حفظ سلامت دانش آموزان و امنیت خاطر اولیاء آنان داشته ودارد.

 مدارس به عنوان خانه دوم دانش آموزان و شکل همزیستی آنان در آن محیط، علاوه بر ایجاد زمینه‌ی شور و نشاط و فرایند یادگیری، باید از نظر بهداشت و سلامت نیز متناسب با این همزیستی باشد، چرا که بی توجهی و کم انگاری این موضوع می‌تواند تبعات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

در فرهنگ و تمدن ایرانی و از منظر دین نیز بر اهمیت پاکیزگی و ارزش سلامت، همواره تاکید شده است.

با توجه به جمعیت دانش آموزان و احتساب خانواده‌ی آنان، مدارس از پتانسیل بالایی در ارتقاء سواد سلامت جامعه از راه آموزش‌ برخوردارند که باید از این فرصت به نحو مطلوب بهره‌وری گردد.

توجه جدی و توصیه موُکد مقام معظم رهبری بر سبک زندگی اسلامی_ایرانی و ارج‌ نهادن به موهبت بی‌بدیل  سلامتی، از اولویت‌های مهم متولیان آموزش و پرورش در فراهم نمودن بستر آموزش و تغییر رویکرد به سمت و سوی این سبک از زندگی در اجرای فرامین معظم له بوده‌ است.

شعار هفته‌ی سلامت امسال  "حمایت همگانی از مدافعان سلامت" نامگذاری شده است. حمایتی که تنها با مشارکت عمومی و همدلی اجتماعی معنا می‌یابد.

همکاری و همیاری نهاد آموزش و پرورش با نظام بهداشت و درمان کشور از همان ابتدای بحران تا به امروز، نشان از تمکین این وزارت به شعار  هفته سلامت است.

اوج این مشارکت، تصمیم به تعطیلی مدارس بعنوان یکی از مهمترین مراکز شیوع ویروس بود که با همه‌ی چالش‌های پیش روی آن، علیرغم فراهم نبودن به موقع بسترهای جایگزین،با همکاری فرهنگیان در استفاده از فضای مجازی، همراهی صدا و سیما، و نیز ایجاد شبکه مجازی "شاد"، ادامه‌ی آموزش ممکن و نگرانی معلمان، دانش آموزان و اولیاء مرتفع گردید.

حضور مراقبین سلامت در مدارس بعنوان پیشگامان عرصه‌ی سلامت جامعه در آموزش، کنترل و پیشگیری از شیوع بیماریها، از دیگر نمونه‌های این مشارکت مستمر بوده‌، که خوشبختانه همین آموزش‌ها، امروز به عنوان کارآمدترین راهکارهای مقابله با ویروس کرونا شناخته شده است.

استفاده از ظرفیت سفیران سلامت در انتقال آموخته‌ها و آموزش‌ها به همسالان و خانواده‌ها، طرح شعار هر دانش‌آموز یک سفیر سلامت، استقبال دانش‌آموزان و اولیاء آنان از کارزار " نه به سفر"، " نه به دید و بازدید نوروزی" و " در خانه می‌مانیم"، شرایط را برای حفظ و ادامه قرنطینه‌ی خانگی و رعایت اصول خود مراقبتی فراهم نموده است که این خود نیز اقدامی دیگر در حمایت از مدافعان سلامت می‌باشد.

بلای ‌کرونا دیریا زود تمام خواهد شد اما چشم اندازی که این بحران پیش روی ما می‌گذارد آینده‌ای است که از هیچ وضعیت مشابه دیگری در امان نخواهد بود مگر با آموزش مراقبت های اولیه بهداشتی، احترام به سلامت خود و دیگران، با تربیت نسلی سلامت محور در مدارس..

استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموز دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.