سال ۹۸ با تمام ویژگیهای تاریخی خود ، خوبی و بدی هایش در حال پایان رسیدن است، سالی که شاید برای عده ای خوب و برای تعدادی دیگر خیلی دلچسب نبود، اما گذشت و تنها خاطره ای از آن برجای ماند و صد البته آیندگان و تاریخ از آن نام خواهند برد.

اگر چه شاید به عقیده خیلی ها از نظر اقتصادی سال خوبی نبود، اما نباید از این نکته غافل شد که در کنار تمام مشکلات اقتصادی که بخش اعظمی از آن به دلیل تحریم های دشمنان این مرز و بوم بود، دستاوردهای بسیاری با تکیه بر توان داخلی نصیب مان شد، دستاوردهایی که نشان داد با شعار ما می توانیم هیچ چیز غیر ممکن نیست و توانستیم مرزهای خواستن توانستن است را جابه جا کنیم.

قصد صحبت از دستاوردهای کشورمان نداریم، در اینجا مورد اشاره ما در خصوص استانی به نام البرز معروف به سرزمین ایران کوچک است، استانی که از تنوع اقوام مختلف تشکیل شده، اقوامی که با وجود تفاوت های فرهنگی و اجتماعی اما در کمال آرامش و با مسالمت کامل در کنار یکدیگر در حال زندگی هستند.

البرز قطب صنعتی کشور

نزدیکی این استان به پایتخت کشور و داشتن مزایای دیگر از جمله مطرح بودن به عنوان قطب صنعتی با داشتن بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی، وجود بیش از ۱۵۰ برند ملی و بین المللی، منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام به عنوان تنها فرودگاه باری کشور، گمرک، فعال بودن بخش تولید و دیگر مزایایی که از حوصله خواننده شاید خارج باشد موجب شده تا شاهد رشد سالانه جمعیت در البرز باشیم.

البرز دارای رشد سالانه ۲.۴ درصد جمعیت است  یعنی سالی حدود ۸۰ هزار نفر افزایش که این میزان در مقایسه با میانگین کشوری بالا است، این استان دارای پنج هزار و ۱۷۰ کیلومتر مربع مساحت با حدود سه میلیون نفر جمعیت است که سه دهم جمیت کشور را در بردارد.

وجود چهار زندان بزرگ در البرز

در کنار تمام مزایایی که این استان صنعتی دارد، مسایلی از جمله وجود چهار زندان یکی از آسیب های جدی برای البرز است، مهاجرت خانواده های این زندانیان به این استان سبب افزایش حاشیه نشینی در اطراف این زندان ها شده، مساله ای که از نظر فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آسیب های زیادی به البرز می تواند وارد کند، اگر چه انتقال این زندان ها از استان به یکی از مسایل اصلی استان تبدیل شده اما هنوز در این خصوص اقدام جدی صورت نگرفته است.

فقر زیر ساختی در استان

یکی دیگر از  مسایلی که به شدت البرز را با وجود گذشت چندین سال از استان شدن تحت تاثیر قرار داده، فقر زیرساختی در بسیاری از بخش ها از جمله ورزشی، آموزشی، فرهنگی و درمانی است مشکلی که سبب شده تا در بسیاری از موارد شاهد مهاجرت اقشاری از جمله ورزشکاران و متخصصان به دلیل نبود زیر ساخت ها باشیم.

البته نباید منکر شد که طی به خصوص ۲ الی سه سال گذشته اقدام های بسیاری در این خصوص صورت گرفته است اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی داریم.

بله هدف از ارایه این گزارش نیز معرفی البرز نیست، این استان با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارد برای مردم و مسوولان به خوبی شناخته شده است و به عنوان یکی از استان های مهم و تاثیر گذار در کشور مطرح بوده است.

در واقع به دنبال این هستیم که حال که در روزهای پایانی سال قرار داریم، گوشه ای از آنچه در این استان صنعتی و مهم کشور در طول سال رخ داده از پیشرفت ها و ضعف هایش را به رشته تحریر در بیاوریم،

آغاز سال با سین هشتمی به نام سیل

سال ۹۸ از همان روزهای ابتدایی اش در تعدادی از استان های کشور با سیل همراه بود، سیلی که به عنوان سین هشتم در سفره های ایرانیان قرار گرفت و سبب وارد شدن خسارت های مالی و جانی بسیاری شد، با وجود سیلابی شدن تعدادی از استان ها، اما البرز با داشتن سد کرج به دلیل مدیریت های خوبی که صورت گرفت و تلاش های شبانه روزی مسوولان که به هیچ وجه نمی توان منکر آن شد، کمترین خسارت را از سیل دید و بدون کوچکترین حادثه ای از این واقعه عبور کرد.

مدیریت خوب صورت گرفته در استان موجب شد تا البرز به عنوان استان معین برای کمک و امداد رسانی به بخشی از استان سیل زده خوزستان در شهرستان باوی معرفی شود و با ماموریت درویش پور معاون عمرانی عزیزاله شهبازی استاندار  البرز امکانات و نیروها به سمت باوی گسیل که الحق و الانصاف موجب شد تا خوزستان نیز بتواند سیل را هر چه بیشتر و بهتر مدیریت کند.

۹۸ رونق بخش تولید در البرز

مشکلات اقتصادی در سال ۹۸ بیشتر از همیشه نه تنها خود را در البرز و در تمام کشور نشان داد، با توجه به وجود بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در این استان، مشکلات اقتصادی که بخش عمده ای ازآن به دلیل تحریم ها بوده به این واحدها فشار مضاعفی وارد کرد.

طبق آمار منتشره حدود ۱۵۹ واحد تولیدی و صنعتی این استان به دلایل مختلفی طی سالیان گذشته از چرخه تولید بازماندند.

عزم ها در این استان صنعتی جزم شد تا بار دیگر تولید در البرز جان دوباره بگیرد، بازفعال سازی واحدهای راکد و نیمه تعطیل به عنوان یکی از اصلی ترین اولویت ها د رالبرز مطرح شد و استاندار البرز بارها بر این مساله تاکید کرد که باید این واحدها بار دیگر رونق بگیرند.

به همین منظور احیای ۹۹ واحد تولیدی و صنعتی در این استان با اشتغال زایی بیش از ۸۰۰ نفر تا پایان سال در دستور کار قرار گرفت، تلاش ها معطوف بر این شد که مشکلات پیش روی این واحدها که بیشتر مربوط به کمبود نقدینگی، عدم وجود بازار فروش، تسهیلات، قدیمی شدن نوع تکنولوژی، کمبود مواد اولیه و مسایل ارزی بود برطرف شود.

به صورت مرتب جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان برگزار، واحدهایی که چار مشکل بودند به این جلسات دعوت و طرف هایشان نیز از جمله امور مالیاتی، بانک ها و بیمه نیز دعوت تا مشکلاتشان به صورت رودرو برطرف و در این خصوص می توان گقت که اقدام های بسیار خوبی صورت گرفت و تعداد زیادی از واحدهای راکد و یا نیمه تعطیل به چرخه فعالیت بازگشتند.

آغاز به کار بخش مسافری فرودگاه بین المللی پیام

مسافربری شدن فرودگاه بین المللی پیام که تا پیش از این به عنوان تنها فرودگاه باری کشور مشغول به فعالیت بود، یکی از اصلی ترین و مهم ترین درخواست مردم این استان بود که در سال ۹۸ پس از سال ها محقق شد.

به منظور اجرای این مهم، وزرای ارتباطات، راه و شهرسازی و معاون رییس جمهوری در سفری که به البرز داشتند یکی از مهم ترین برنامه های خود را تحقق این ضرورت عنوان و با همین هدف ایرادهای آنها از نزدیک بررسی و در کوتاهترین زمان ممکن محقق شد.

همزمان با تاسوعای حسینی پروازهای مسافری از فرودگاه بین المللی پیام به مقصد مشهد مقدس از سرگرفته شد، افزایش مسیرهای پروازی به مقصدهای دیگر نیز در دستور کار قرار گرفت و پرواز کیش نیز به این مسیرها افزوده شد.

منطقه ویژه اقتصادی پیام در مسیر توسعه

یکی دیگر از تحولات مثبت در استان البرز در سال ۹۸، گسترش فعالیت های منطقه ویژه اقتصاذی پیام بود، ظرفیت های این منطقه بیش از هر سال دیگری معرفی که موجب تمایل سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حضور در این منطقه شده است.

زیر ساخت های این منطقه افزایش و آمارها نشان از رشد پنج برابری میزان جذب سرمایه گذاری دارد.

با توجه به اینکه پیام به عنوان نخستین منطقه ویژه اقتصاد دیجیتال کشور معرفی شده بود، هدف ها برای تحقق این مهم هرچه بیشتر متمرکز شد و بالغ بر ۹۰ شرکت داخلی و خارجی در حوزه آی.سی.تی، آی.تی و فناورهای نوین در منطقه مستقر و افزون بر شرکت‌های داخلی، شرکت‌های خارجی از جمله ترکیه، فرانسه، ایتالیا و یمن به صورت مشارکتی در حوزه آی.تی و آی.سی.تی در منطقه ویژه اقتصادی پیام حضور یافتند.

آلودگی هوا معضل نفسگیر البرز

با توجه به قرار گرفتن این استان در مسیر ارتباطی ۱۴ استان کشور و وجود صنایع بزرگ در آن، معضلی که هر ساله به خصوص در سال ۹۸ البرز به شدت با آن درگیر شد، آلودگی هوا بود آلودگی که سبب شد تا مدارس و مهدکودک های  این استان نسبت به سال های گذشته به مدت طولانی تعطیل شوند.

مسوولان ۶۲ درصد آلودگی هوا در البرز را منابع متحرک از جمله خودروها عنوان می کنند تا در کنار شاهراه ارتباطی و وجود صنایع آلاینده سبب شود تا آلودگی در این استان به اوج خود برسد، معضلی که همچنان پابرجاست.

قطار برقی با تدبیر دولت به هشتگرد رسید

طرح ملی قطار برقی گلشهر کرج – شهر جدید هشتگرد در استان البرز به عنوان خواسته ای عمومی پس از سالها انتظار، از دیگر مهم ترین طرح هایی بود که به همت دولت تدبیر و امید در سال ۹۸ و با حضور رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

بعد از آنکه عملیات ساخت چند ۱۰ هزار واحد مسکن مهر برای اسکان بخشی از سرریز جمعیت کلانشهرهای تهران و کرج در سال ۸۷ در شهرجدید هشتگرد آغاز شد، زمزمه ایجاد قطار برقی کرج به هشتگرد نیز به گوش می رسید، تا اینکه عملیات این طرح ملی در اواسط دولت دهم اجرایی شد، لیکن در نهایت این طرح با انبوهی از موانع و مشکلات به دولت یازدهم به ارث رسید. 

دولت یازدهم یعنی دولت تدبیر و امید با توجه به اهمیت و نقش تعیین کننده قطار برقی کرج – هشتگرد، باوجود مشکلات عدیده ناشی از تحریم ها، کمبود بودجه، وجود معارضان، تامین برق و سایر نیازهای تجهیزاتی که قیمت آنها براثر تورم با افزایش چشمگیری مواجه شده بود، تلاش های بی وقفه و فراوانی برای تکمیل این طرح ملی انجام داد، لیکن ادامه آن ناگزیر به دولت دوازدهم کشید.

این خط به طول ۲۶ کیلومتر یکی از پروژه های ملی تاثیرگذار در استان البرز است که با راه اندازی آن افزون بر روان سازی ترافیک در آزاد راه تهران - کرج - قزوین، بستر ساز ترغیب مردم برای سکونت در شهر جدید هشتگرد شد.

همچنین گشایش این پروژه در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت خودروها تاثیر گذار است و نقش مهمی در جابه جایی آسان کارمندان، کارگران، دانشجویان و سایر قشرها بین شهرهای تهران، کرج و شهر جدید هشتگرد داشته است.

۹۸ بهار راه سازی در البرز

عزیزاله شهبازی  استاندار البرز، سال ۹۸ را بهار راه سازی در این استان عنوان کرده بود، بهار راهسازی استان فقط به گشایش قطار برقی گلشهر کرج – شهر جدید هشتگرد خلاصه نمی شود، بلکه اکنون به همت دولت تدبیر و امید عملیات احداث و تکمیل  خط یک آزاد راه تهران - شمال به طول حدود ۳۲ کیلومتر، آزاد راه آبیک - چرمشهر به طول حدود  ۱۳۰ کیلومتر، آزاد راه شهید همت به طول حدود ۴۰ کیلومتر، بزرگراه شمالی کرج به طول ۱۹ کیلومتر، بزرگراه جنوبی کرج به طول حدود ۳۰ کیلومتر، جاده هشتگرد - طالقان به طول حدود ۳۲ کیلومتر در محدوده استان البرز در دست اقدام است.

گشودن گره های کور ترافیکی وعده صادق دولت به البرزی ها

در روزهای پایانی سال ۹۸، یکی از مهم ترین درخواست های مردم این استان با حضور رییس جمهوری محقق شد، ترافیک سنگین و خسته کننده، سال های زیادی است که مردم و مسافران را در جاده های البرز به ویژه ورودی شرقی کلانشهرکرج می آزارد، که به همین منظور پروژه های بزرگ راه سازی مانند آزاد راه تهران – شمال ، ادامه آزاد راه شهید همت ،آزادراه شمالی کرج ، آزاد راه جنوبی البرز و آزاد راه آبیک – البرز- چرمشهر به عنوان پروژه های قدیمی و جدید از نقاط امید بخشی بوده که همواره مردم آرزوی تکمیل بخشی ازآنها را داشته اند و انتظار می رفت به سرانجام برسند و البرز از این همه ترافیک خلاصی یابد

گام ها در این  راه استوار و در روز سه شنیه بیست و هفتم اسفند با حضور دکتر روحانی رییس جمهوری، طعه ۲ و ۳ آزادراه همت-کرج را به طول ٩.۶ کیلومتر افتتاح شد.

این قطعات شامل گرمدره تا شهرک جهان نما ۵/۱ و قطعه سوم از شهرک جهان نما تا کرج ۴/۵ کیلومتر و .
طول کل این آزادراه ۱۴.۵ کیلومتر است و بهره‌برداری از آن تاثیر بسیاری در کاهش ترافیک فعلی تهران و استان البرز می‌گذارد. پیش از این قطعه اول این طرح از تهران تا گرمدره ۵ کیلومتر افتتاح شده بود.
 با بهره برداری از این طرح گلوگاه‌های ترافیکی استان البرز و کلیه محورهایی که از غرب کشور به ویژه استان‌های قزوین، زنجان، تبریز و...  حذف می‌شود.
علاوه بر این با بهره‌برداری از این آزادراه، ۳۵ درصد از بار ترافیکی جاده‌های مواصلاتی استان تهران و البرز به این آزادراه منتقل می‌شود.
این پروژه در تابستان سال۹۷ به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی رسیده بود، اما واحدهای مسکونی در مسیر به عنوان معارضین این پروژه ساخت آن را متوقف کرد و نهایتا با اختصاص مبلغ ۲۵ میلیارد تومان برای رفع معارضین، ساخت پروژه ادامه یافت.
با توجه به تاثیر افتتاح آزادراه همت-کرج به عنوان یکی از ۵ آزادراه مهم در ساماندهی ترافیک محور تهران- کرج ، تامین منابع و مصالح مورد نیاز این پروژه در اولویت‌ دولت قرار گرفت و سرمایه‌گذار نیز با به کارگیری تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز این پروژه را طبق برنامه زمان‌بندی پیش ‌برد.
این آزادراه تکمیل کننده کریدور بین‌المللی شرق به غرب کشور است که با بهره‌برداری کامل از آن علاوه بر کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی شاهد کاهش بار ترافیکی درون شهری کرج با اتصال محور جدید به محور چالوس و کلاک و تسهیل دسترسی اهالی شمال کرج به استان‌های شمالی و تهران خواهیم بود.

پایان سال با کرونا

در حالی که ۲ روز به پایان سال ۹۸ مانده در کنار تمام دستاوردهایی که البرز طی سال جاری کسب کرد، اما پایان سال را همانند دیگر استان های کشور در حال مقابله با ویروسی به نام کرونا است.

ویروسی که طبق آخرین آمار تاکنون شمار افراد مشکوک و مبتلای قطغی در این استان به ۲ هزار نفر رسیده است.

 از این تعداد ۱۱۹ نفر جان باخته اند و یک هزارو ۴۳۱ نفر پس از بهبودی از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

 سخن پایانی

·  آنچه که گفته شد گوشه ای از یک سال پرفراز و نشیب برای استان البرز بود، اگر چه سال مان با سیل آغاز و با کرونا در حال به انتها رسیدن است اما هر آنچه که بیان شد نشان داد که البرز با وجود تمام مشکلات بیشتر از همیشه در مسیر توسعه قرار گرفته، توسعه ای پایدار که نشان از همدلی و اتحاد هر چه بیشتر بین مسوولان و مردم دارد.

در روزهای کرونایی حواسمان باشد که باید بیشتر از همیشه به خاطر بسپاریم که برای ساختن ایرانی آباد من بودن ها را کنار گذاشته و ما شویم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.