خداداد غریب پور روز سه شنبه در آیین رونمایی از پایلوت فناوری و استحصال عناصر نادر خاکی و دیگر عناصر استراتژیک که در مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران مستقر در  شهرک صنعتی تحقیقاتی کاوش استان البرز برگزار شد، افزود: این طرح تحقیقاتی برای اولین بار در کشور در ۴۴ واحد معدنی ایمیدرو انجام می شود و نتایج آن تا سال آینده به اطلاع فعالان این عرصه خواهد رسید.

وی به دیگر فعالیت های علمی ایمیدرو اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون جای خوشحالی دارد که  فعالیت علمی تحقیقاتی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن کشور تا عمق سه هزار متری زمین پیش  رفته است.

غریب پور گفت: در یک طرح تحقیقاتی مشترک با دانشگاه شهید بهشتی به دنبال شناسایی متدولوژی اکتشافات عمیق در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه امروزن معادن روباز و بزرگ نداریم، افزود: باید به عمق  زمین برویم ، کار بزرگی است که برای اولین توسط ایمیدرو انجام می شود.

مدیرعامل ایمیدرو یکی از مشکلات در معادن و کارخانه ها را باطله های بزرگ دانست و تصریح کرد: اکنون بر روی این باطله ها کار می کنیم،باطله ها معادن بزرگی هستند که در کنار اکتشافات علمی و کاهش گازهای گلخانه ای، بر روی موضوع باطله ها کار می کنیم.

غریب پور به موضوعHAC  و ایمنی بهداشت نیز اشاره کرد و ادامه داد: باید در شرایط اضطرار واکنش سریع داشته باشیم که بر روی استاندارد سازی ایمنی معادن کار می کنیم یعنی در حوزه HAC اگر یک سد باطله ای شکست ،شیوه واکنش سریع باید چگونه باشد.

وی با بیان اینکه این طرح نیز با همکاری دانشگاه ها انجام می شود، افزود: در این چهار طرح چهار دانشگاه تهران، پلی تکنیک امیرکبیر، علم و صنعت و شریف همکاری می کنند.

مدیرعامل ایمیدرو تاکید کرد: ما به دنبال آن هستیم تا صنعت و دانشگاه در کنار هم قرار بگیرند که اکنون ۲۰ طرح تحقیقاتی با ایده های نو در زمینه مواد معدنی در دست اقدام داریم.

غریب پور در ادامه به موضوع عناصر نادر خاکی اشاره کرد و افزود: از این عناصر در واحدهای بزرگ صنعتی همچون خودروسازی و پتروشیمی می توان استفاده کرد و این عناصر محصول استراتژیک هستند و زمانی  کشورچین مانع صادرات آن می شد تا قیمت آن  ۱۰۰ برابر افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: قیمت این عناصر در ابتدای امر از پنج دلار تا ۶۰ دلار است ولی در مواقع لزوم تا ۱۰۰ برابر این قیمت را دارد.

وی گفت: این عناصر ۱۸۰ گونه در دنیا دارند و محصول استراتژیکی است که اگر تولید نکنیم، آن ها را نخواهیم داشت.

مدیرعامل ایمیدرو به حمایت وزیر صنعت ، معدن وتجارت از موضوعات علمی و فناوری اشاره کرد و افزود: همیشه یک استراتژی در این  وزارتخانه  است که مجموعه های صنعتی باید نشان دهند که در حوزه فناوری و تحقیقات کجای کار هستند و  نکته مهم سیاست های ابلاغی در وزارت صنعت ،معدن و تجارت  تاکید وزیر بر فعالیت روی حوزه های فناوری و تحقیقات است .

پایلوت فناوری و استحصال عناصر نادر خاکی و دیگر عناصر استراتژیک روز سه شنبه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رضا رحمانی وزیر صنعت ، معدن  و تجارت در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران مستقر در شهرک صنعتی تحقیقاتی کاوش استان البرز رونمایی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.