سورنا ستاری روز سه شنبه در حاشیه رونمایی از پایلوت فناوری و استحصال عناصر نادر خاکی و دیگر عناصر استراتژیک که با حضور  وزیر صنعت،‌معدن و تجارت  در شهرک صنعتی تحقیقاتی کاوش استان البرز انجام شد،، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سالانه نزدیک به ۲۰۰ تن از این عناصر را وارد می کنیم که قیمت هر کیلوگرم آن  بیش از ۶۰ دلار است و با بخش دیگری که  به این پایلوت اضافه می شود رقم ارزش افزوده بالاتر می رود.

وی افزود: یک تن سنگ آهن را ۶۰ دلار می فروشیم در حالی که برای یک کیلوگرم آن ۶۰ دلار پول پرداخت می کنیم.این فناوری به بحث عدم خام فروشی معادن کمک می کند و خوشحالم که فناوری  و استحصال عناصر نادر خاکی در داخل بومی شده و کارخانه صنعتی آن به زودی سرمایه گذاری و راه اندازی می شود.

ستاری گفت:  امروز مهم دانشی است که ایجاد  شده و باید توسعه داده شود تا ارزش افزوده بالایی از سنگ معدن داشته باشیم.

شهرک صنعتی تحقیقاتی کاوش وابسته به وزارت صنعت ، معدن و تجارت  به وسعت یکصد هکتار امسال به صورت رسمی فعالیت خود را در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز آغاز کرد .

اکنون ۱۴ سوله و شرکت تولیدی تحقیقاتی و دانش بنیان از جمله مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران در شهرک صنعتی کاوش فعال هستند که قرار است تعداد این شرکت ها به ۲۵۰ واحد برسد و برای بیش از ۳۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.