در این میان تبدیل ایده به محصول یکی از مهمترین موضوعاتی است که مسئولان مراکز علمی تحقیقاتی و دانشگاهی استان البرز با کمک بخش های اجرایی و خصوصی  درصدد عملیاتی کردن آن هستند.

پارک علم و فناوری استان البرز یکی از مکان‌های علمی تحقیقاتی به شمار می رود که در این سال ها با هدف تبدیل ایده به محصول پا به عرصه فعالیت گذاشته و در کنار بسترسازی برای عملیاتی شدن ایده ها  و نتایج تحقیقات علمی با انقعاد تفاهم نامه با سایر بخش ها درصدد تجاری سازی محصولات است.

رئیس پارک علم و فناوری  استان البرز روز سه‌ شنبه به ایرنا گفت: ماموریت ها و وظایف مهمی برای همکاری  دانشگاه ها و پارک ها تعریف شده و باید تلاش کنیم این همکاری ها با سایر بخش ها برای تجاری سازی، یافته های علمی شکل بگیرد.

عطاء الله ربانی افزود: مراکز پژوهشی، پژوهشکده ها و مراکز خدمات تخصصی و نیز مجموعه شرکت های دانش بنیان و فناور مستقر در پارک علم و فناوری بهترین ظرفیت برای همکاری با بخش های مختلف علمی و تحقیقاتی هستند و خواهان این هستیم که این همکاری در ابعاد مختلف و با هدف حل مشکلات جامعه با استفاده از ظرفیت های طرفین عملیاتی شود.

وی اظهار داشت:  پارک علم و فناوری  البرز با استفاده از ظرفیت پژوهشکده های رویان، گیاهان دارویی، مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران، شرکت ها و مراکز فناور که در استان  مستقر هستنددرصدد بسط و گسترش فعالیت ها برای تجاری سازی تحقیقات است.

ربانی گفت:  توسعه آموزش عالی از طریق دانشگاه های دولتی و آزاد و پیام نور در حد مطلوبی در کشور پیش رفته اما در کنار گسترش آموزش عالی موضوعات جدیدی اهمیت یافته که می توان به اشتغال و کارآفرینی فارغ التحصیلان دانشگاهی و توسعه ایده پردازی و ایجاد کسب و کار درسطح مراکز آموزش عالی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه هم ظرفیت های البرز در زمینه همکاری علمی، صنعتی و فناوری قابل توجه است و هم مسئولان ارشد استان دغدغه توسعه علمی و فناوری و توسعه شرکت های دانش بنیان و دانشگاهی دارند.

ربانی، بر توسعه هم افزایی بین همه دستگاه ها تأکید کرد و یادآور شد: باید نیازها را به سوی بازار سوق دهیم و از ظرفیتها و توانمندی های برای رفع آنها استفاده کنیم. در این زمینه باید برای رفع نیازها رشته های تخصصی تعریف کنیم و فارغ التحصیلان متخصص، توانمند و آچار به دست تربیت کنیم و این وظیفه و مأموریت همه دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی به ظرفیت‌ها و توانمندی های پارک علم و فناوری البرز در حوزه توسعه فناوری و تجاری سازی اشاره کرد و گفت: نگاه ما این است نظام آموزش عالی در کشور و استان توسعه خوبی پیدا کرده ولی در زمینه تجاری سازی و تبدیل به ثروت از طریق این آموزش ها کارهای مناسبی انجام نشده است.

ربانی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری البرز با امکانات جانبی شامل پژوهشکده ها و مراکز خدمات تخصصی با روی گشاده در خدمت دانشگاهیان، اساتید و دانشجویان استان است اظهار داشت: اعتقاد ما این است امکانات کشور باید در بخش های مختلف در اختیار توسعه، اشتغال و کارآفرینی دانشجویان و فارغ التحصیلان قرار بگیرد تا بتوانیم دورنمای مناسبی برای تجاری سازی ایده های دانشجویان و توسعه شرکت های فناور و دانش بنیان داشته باشیم.

وی با تأکید بر اهمیت بخش کشاورزی و توسعه دانش، فناوری و تجاری سازی در اقتصادی شدن بخش کشاورزی به عنوان یک مقوله مهم اشاره کرد و گفت: شرکت های دانش بنیان می توانند با ورود به این عرصه و نشان دادن توانمندی های خود گام های مؤثری در راستای تحقق این اهداف و رفع مشکلات استان و کشور بردارند.

ربانی گفت:  یکی از سیاست های پارک، ورود شرکت های بخش فناور برای اجرای پروژه های بین رشته ای کشاورزی می باشد که در این زمینه با کمک معاونت علمی و فناوری و سایر دستگاه های مرتبط و بخش خصوصی اقداماتی صورت گرفته و مرکزی برای فعالیت مشترک شرکت های همسو ایجاد شده است.

از ابتدای سال جاری تاکنون دانشگاه خوارزمی، معاونین و هیات رئیسه،  مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی البرز ،  موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کشور، مرکز تربیت مربی، کل فنی و حرفه ای استان البرز، رئیس دانشگاه البصره عراق از مجموعه جهاددانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز  بازدید داشته و خواستار پیاده سازی طرح مهم ارتباط داشتن دانشگاه و صنعت شده اند.

اکنون حدود ۱۴۰ شرکت دانش بنیان و فناور در پارک  علم وتحقیقاتی استان البرز فعالیت دارند.

استقرار مراکز علمی تحقیقاتی و تولید ملی مانند موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ، موسسه تحقیقات علوم دامی ، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ، پژوهشگاه بیوتکنولوژی ، بانک ملی ژن گیاهی ایران ، پژوهشگاه مواد و انرژی ایران، بیش از ۵۰ شرکت تحقیقاتی و تولیدی داروسازی  و ... در استان البرز از مزیت های علمی و تحقیقاتی این استان به شمار می رود. 

۸۰۲۹/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.