انسان از بدو تولد تا دوران کهولت به تناسب سنی دارای خواسته ها و نیازهای ذاتی بوده که با پیشرفت های زندگی خواسته ها و تمایلات هر نسل با نسل قبل و بعد از خود دارای تفاوت است. 

درک واقعی از نیازها و مطالبات فرزندان در هر دوره سنی و پاسخ مناسب به این نیازها توسط والدین مهمترین اصلی است که می تواند در تربیت صحیح آینده سازان موثر واقع شود که این مهم در البرز نیاز به توجه ویژه دارد.

به عقیده روانشناسان و کارشناسان امور اجتماعی، توجه خانواده ها به رفتارها و نیازهای فرزندان باید برمدار بینش معقولانه و هدفمند قرار گیرد تا در این بخش افراط و تفریط صورت نگیرد. 

تربیت فرزندان به فراخورزمان از مهمترین توصیه های بزرگان دین به جوامع بشری است کمااینکه حضرت علی (ع) در این زمینه بر تربیت فرزندان برای آینده تاکید دارند و می فرمایند: فرزندانتان را به انجام آداب خودتان وا ندارید؛ زیرا آنان برای زمانی، غیر از زمان شما آفریده شده اند.

صدای نسل نو یا فرزندان  خانواده یا جامعه باید شنیده شود چرا که هر نسل پل ارتباطی با قبل و بعداز خود بوده و باید به صورت کارشناسانه نیازها و مطالبات آنان را مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم .

به گزارش ایرنا، خانواده همیشه و همه جا و دربین تمام جوامع بشری به عنوان اساسی‌ترین نهاد اجتماعی زیربنای جوامع و منشاء فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و تاریخ بشر بوده است.

پرداختن به این بنای مقدس بنیادین و حمایت و هدایت آن به جایگاه واقعی و متعالی‌ خود، همواره موجب اصلاح خانواده بزرگ انسانی یعنی اجتماع شده کما اینکه غفلت از آن موجب دور شدن بشر ازحیات حقیقی و سقوط به ورطه هلاکت و ضلالت بوده است.

انسان‌ها در زندگی خود، از دیگران تاثیر می‌پذیرند و بر آنها تاثیرمی‌گذارند، در یک خانواده، ازوالدین گرفته تا فرزندان، درشکل‌گیری شخصیت و خلق و خوی یکدیگر موثر هستند.

 محیط اجتماعی جامعه،رسانه‌ها، مطبوعات و همه اعضا و عناصر حاضر درصحنه اجتماع که درارتباط با فردند، در پرورش روحیه و شخصیت وی تاثیر دارند.

عوامل بسیاری در تحکیم بنیان خانواده و سرزندگی آن موثرند که از آن جمله می توان به  داشتن رابطه قوی گفت و گو ، حسن معاشرت، نظم و انضباط، وجود روحیه مشورت، صبر و پایداری زندگی، روحیه عفو و گذشت، صداقت، پرهیز از سوء ظن، حسد، رازداری ، وفاداری، آرامش ، عدم ‌تکبر، حلم و بردباری، ترس از کیفر الهی، دوری از افراط و تفریط، تواضع، دوری از سختگیری ، اسراف و نیز احسان به پدرو مادراشاره کرد.

در البرز که بیشترین مهاجر پذیری را نسبت به سایر استان های کشور دارد، این مشکل مشهودتر است که در بین اعضای خانواده های اسکان یافته در این استان صدای فرزندان شنیده نمی شود.

آمار بالای طلاق، وجود آسیب های اجتماعی بالا، کاهش سن جرائم و بزهکاری، گرایش کودکان، نوجوانان و جوانان به فضای مجازی، اختصاص زمان طولانی والدین به فضای مجازی و ... از جمله محورهایی است که نشان می دهد در البرز این مشکل پررنگ تر است و نیاز به کارشناسی تخصصی دارد.

همچنین در استان البرز فرزندان یا دانش آموزانی وجود دارند که در خانواده های آسیب دیده رشد کرده و برای پیشگیری از آسیب دیدگی بیشتر  یا کاهش مشکلات نیاز به آگاهی بخشی دارند.

به منظور بررسی این موضوع میزگردی در ایرنا مرکز استان البرز با حضور بانوان فعال در حوزه امور زنان و همچنین مجریان طرح ملی گفت و گوی بین نسلی در آموزش و پرورش البرزبرگزار شد.

خانواده و شنیدن حرف ها

مسئول امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش البرز میگوید : خوب شنیدن صدای دیگران  نیاز به مهارت دارد پس باید اعضای یک خانواده متعادل به این مهارت توجه کنند تا صدای هم را بشنوند.

زهرا ویسه خاطرنشان کرد: تا زمانی که والدین و فرزندان سبت به یک موضوع اتفاق نظر نداشته باشند، نمی توان آن موضوع یا طرح را موفق قلمداد کرد، طرح گفت و گوی ملی باید به درون خانه ها برده شود تا زمینه های ارتباطی دانش آموزان با والدین هم فراهم شود و زمان گفت و گوی اعضای خانواده ها هر روز بیشتر و مشکلات هم کمتر شود که این مهم در البرز ضرورت بیشتری دارد.

در میان صحبت‌های دانش‌آموزان به تفاوت نسل‌های ۵۰ و ۶۰ اشاره می‌شود  و هر چه جلوتر می‌رویم فاصله این نسل بیشتر نیز می‌شود.

ویسه تک فرزندی، بالا رفتن سن ازدواج ، فاصله سنی میان والدین  و فرزندان، فضای مجازی ، نداشتن حوصله و فرصت مناسب  را از دیگر عوامل کاهش زمان گفت و گو بین اعضای یک خانواده ایرانی برشمرد.

این مسئول گسترش فضای مجازی را یک مانع بزرگ برای شکل گرفتن فضای گفت و گو در کانون خانواده ذکر کرد و یادآورشد: این فضای آسیب رسان است که در واقع جای تعاملات واقعی را گرفته است. پیش‌تر گروه‌های همسالان مرجعیت داشت، اما امروز همسالان هم با هم تعامل ندارند.

وی گفت: مهمترین عامل در گفت وگوی بین نسلی این است که صدای نوجوانان و جوانان باید شنیده شود و امروز درک ما از فرزندانمان درک درستی نیست.

ویسه  ادامه داد: تصویری که در ذهن والدین از فرزندان  وجود دارد متفاوت از شکل واقعی خود  است لذا وزارت آموزش و پرورش تلاش می‌کند.

داشتن گوش شنوا

کارشناس امور بانوان آموزش و پرورش ناحیه یک کرج در این نشست اظهار داشت: والدین باید با تمام وجود خواستهها و تمایلات کودکان و نوجوانان را درک کنندو صدای آنان را بدون واسطه چون مکالمه تلفنی، پیامک و ... بشنوند.

روزی بشارتی اظهارداشت: همین نشنیدن صدا و کاهش گفت و گو باعث شده که ما درک درستی از نیازها و خواسته های فرزندان خود نداشته باشیم و در نقطه مقابل آن نیز درک فرزندان از والدین درست نیست و با واقعیت فاصله دارد.

 امروزه به نیازهای بچه ها از جمله در خانواده های البرزی کمتر توجه می شود در حالی که فرزندان ما نیازهای دیگری چون آموزش روابط بین فردی و مهارت ها از جمله تاب آوری دارند.

  فضای مجازی ، مطالب زیاد کتاب های درسی و سخت گیری ها و حساسیت های والدین نسبت به امور تحصیلی مجالی برای دانش آموزان باقی نگذاشته که با خانواده و معلمان خود گفت و گو و تعامل لازم را داشته باشند و یا والدین به قدری مشغول کارهای روزمره شده اند که موضوع گفت و گو در خانه برایشان معنایی ندارد.

این کارشناس بیان داشت: هر چند دانش آموزان برای طی کردن مدارج مختلف علمی یک نیاز دانشی دارند اما واجب تر از مسائل مختلف هندسی و ... باید به این مهم توجه کرد که آنها نیازهای دیگری هم دارند که پاسخ دادن به آنها باید در اولویت باشد که متاسفانه این نگاه در بین خانواده های البرزی در درجه پایینی قرار دارد.

وی یادآورشد: رئیس جمهوری در قالب پرسش مهر سال تحصیلی ۹۸-۹۷ این موضوع را محور قرار دادند که دانش آموزان ایراداتی را که به کتاب های درسی وارد می دانند، بازگو و نقد کنند و این در حالی است که ما والدین  به خصوص در البرز به کودکان، نوجوانان و جوانان در خانه اجازه نقد رفتارها را نمی دهیم.

بشارتی ادامه داد: اهمیت و ضرورت گفت و گوی بین نسلی آب حیات برای جامعه است و شاید هیچ زمانی به اندازه زمان کنونی به چنین گفتمانی نیازمند نبودیم زیرا تفاوت بین نسلی هر چه جلوتر می رویم زیاد تر می شود.

وی اضافه کرد: البته وقتی صحبت از گفت و گو می کنیم به این معنا نیست که نوع ، سبک و زندگی نسل کنونی همانند پدران آنها و دوران گذشته باشد چون این تفکر خطاست.

وی با بیان اینکه کشور ما دارای فرهنگ غنی است که از طریق گفت و گو می تواند برای نسل امروز مورد استفاده باشد، اضافه کرد: می توان با استفاده از تجارب گذشته، در زندگی نسل کنونی تغییر ایجاد کرد اما این مساله نیز باید مدنظر باشد که گفت و گو به معنای این نیست که همانند گذشتگان زندگی کنیم.

این کارشناس حوزه امور بانوان افزود : مردم امروز تلاش می کنند به آسایش بیشتر برسند و تلقی پدر خانواده این است که همه تلاش خود را برای آسایش خانواده صرف کند که این امر باعث می شود تا پاسی از شب بیرون باشد و این مانع گفت و گو با فرزندان می شود که این مهم را در البرز به فراوانی می توان مشاهده کرد.

بشارتی ادامه داد: از دیگر خطراتی که این گفت و گو را تهدید می کند گسترش استفاده از فضای مجازی است که جای تعاملات واقعی را گرفته و حتی باعث شده تعامل بین گروه همسالان نیز کم شود و بسیاری از افراد با همسالان خود ارتباط واقعی ندارند و بیشتر مجازی شده است که این فرآیند برای خانواده خطرآفرین است.

وی پناه بردن فرزندان یک خانواده به فضای مجازی را یک معظل دانست چون این رفتار خطرات و آسیب های مختلفی برای خانواده و جامعه به همراه دارد که نمونه بارز این آسیب ها در خانواده های اسکان یافته در البرز که دارای فرهنگ های مختلفی هستند را می توان دید و به آن اندیشید و درس زندگی کردن درست گرفت.

خانواده و نوجوان

کارشناس امور بانوان آموزش وپرورش شهرستان ساوجبلاغ هم گفت: خانواده اولین جایگاهی است که نوجوان و جوان دوره کودکی خود را در آن به سر می‌برد و یک سری خصایص رفتاری را افراد خانواده خود کسب می‌کند.

لیلا حسینی بیان داشت : شرایط اقتصادی ، فرهنگی ، مذهبی ، رفتاری و مناسبات نوجوانی تاحدود زیادی شکل ‌گرفته از دورهٔ کودکی و آن هم شکل‌گرفته از الگوهای خانوادگی اوست پس قدم اول برای حل مشکل ، شناسایی مشکلات در خانواده است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی از درک بی قراری ‌، داشتن رفتارهای متناوب با فرزندان، مسخره کردن ، برخوردهای جنسی، برچسب زدن، عیب جویی، احترام به خلوت نوجوان، عیب جویی، اجتانب از کلیشه سازی، دوری از تلخ زبانی و پیش بینی های حساب نشده به رفتارهای هشدار دهنده  خانواده با نوجوان یاد کرد.

 طرح تقویت مهارت های گفت و گو و ارتباط موثر ویژه دانش آموزان دختر درمدارس متوسط البرز اجرایی شد تا والدین شناخت بیشتری نسبت به مهارت های گفت و گو پیدا کنند.

 طرح تقویت گفت و گو و مهارت های موثر با اهداف شروع گفتمان های تحول آفرین جهت رشد فرهنگی و اجتماعی ، تقویت ارتباط و تقویت نگرش با نسل قبل و همدلی ، مفاهمه و گفتگو  ویژه دانش آموزان متوسط استان در مدارس کلید خورده است.

این کارشناس به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخت و عنوان کرد: حضور ۶۰ درصدی بانوان در مقاطع مختلف آموزشی و مدیریتی پتانسیل خوبی برای ترویج فرهنگ فاطمی بوده و نقش موثری در تربیت نسل آینده کشور دارد .

حسینی گفت : حضور کارشناسان امور بانوان به عنوان مشاوران کارآمد و اثربخش می تواند به احصاء مشکلات بانوان فرهنگی و نیز زنان سرپرست خانوار و  دختران دانش آموزان منجر شود.

وی تاکید کرد: با توجه به نقش مهم و حساس بانوان در جامعه به ویژه در کانون خانواده ضرورت دارد ،دختران دانش آموز در مدارس زیر پوشش برنامه های آموزشی و مهارتی قرارگیرند که این مهم در البرز نیاز به نگاه عمیق و تخصصی دارد.

فرهنگ غنی اسلامی – ایرانی در امور خانواده

استاد دانشگاه فرهنگیان البرز و عضو شورای اسلامی شهر کرج درابتدا به ویژگی های خانواده سالم در جامعه پرداخت و اظهارداشت: در خانواده موفق و سالم رفتارها و گفتارهای مبهم و دو پهلو از جمله نیش و کنایه وجود ندارد و همواره سعی می شود ارتباطات، شفاف باشد تا کمتر سوء تفاهم پیش آید.

فریده بیرانوند بزنی خاطرنشان کرد: در خانواده سالم، افراد به دنبال فرصتی هستند که همدیگر را خوشحال کنند و تنها به فکر خود نیستند و در این خانواده  نه تنها به نیازهای مادی و زیستی بلکه به نیازهای معنوی، روانی و روحی یکدیگر نیز توجه می شود.

وی بیان داشت: در خانواده سالم، افراد، احساسات و عواطف خود را ظاهر می کنند و هر اندازه فهم و درک و گذشت و خداترسی زن و شوهر، بیشتر باشد توان مقابله و رویارویی با حوادث و ناملایمات بیشتر است.

این جامعه شناس ادامه داد: همچنین در خانوده سالم، افراد به سخنان یکدیگر با علاقه گوش می دهند، اشتباهات افراد، نشانه ای از رشد تلقی میشود و در صورت بروز اشتباه، یکدیگر را سرزنش نمی کنند و در تماس با یکدیگر و ابراز علاقه، احساس آرامش و راحتی می کنند.

بیرانوندبزنی گفت : خانواده سالم بر اساس امکانات و وضع موجود و نیازهای افراد، برنامه ریزی می کند، پدر و مادر خود را هدایتگر جریان رشد فرزند می دانند، نه ارباب و حاکم.

وی یادآورشد: دریک خانواده سالم، افراد خانواده، سرزنده و با محبت هستند و همه رفتار و اعمال آنان با نوعی اصالت توام است، به طور آشکار رنج و ناراحتی و نیز احساس همدردی خود را نسبت به افراد دیگر خانواده بیان می کنند.

این استاد دانشگاه از اختلاف نسل به عنوان  یکی از اصلی ترین مشکلات خانواده های امروزی یاد کرد و افزود: عمده ترین آسیبی که الان در خانواده ها به ویژه در استان البرز مشاهده می شود اختلاف نسلی یا شرایط نسل جدید با شرایط نسل قدیم است.

بیرانوند بزنی  گفت: اگر بخواهیم محیط های خانوادگی را در ایران به لحاظ اخلاقی و تربیتی آسیب شناسی کنیم می توان به مهمترین آسیب ها در محیط خانوادگی یعنی بین زن و شوهر و والدین و فرزندان اشاره کرد که این آسیب ها در چند سال اخیر در البرز به دلیل مهاجرت پذیری ، وجود زندان های زیاد و عدم توجه لازم به جایگاه و نقش خانواده  روند صعودی پیدا کرده است.

وی افزود: عمده ترین آسیبی که  هم اکنون در خانواده ها مشاهده می شود اختلاف نسلی یا شرایط نسل جدید با شرایط نسل قدیم است که منشأ اختلافات فکری، رفتاری و سلیقه ای شده است به گونه ای که نمونه بارز آن را هر روز می توان در رفتارهای بین فردی کودکان ، نوجوانان و جوانان در درون خانواده ومحیط اجتماعی استانی چون البرز مشاهده کرد.

بیرانوندبزنی بیان داشت: این اختلافات فکری و سلیقه ای در رفتار والدین و فرزندان بروز می کند و تنش هایی را ایجاد می کند که گاهی اوقات جبران آن از جمله هم نشینی نوجوانان و جوانان با دوستان ناباب، رفتارهای خشونتی، تصمیم گیری نادرست چون خودکشی ، گرایش به مواد مخدر، و یا فراراز خانه قابل جبران نیست.

 وی ادامه داد: عامل عمده این اختلافات فرهنگی و نسلی هم ورود یکسری معیارها و ملاک های ارزشی و اخلاقی جدید به حوزه خانواده است که بیشتر تحت عنوان تبادل فرهنگی یا تهاجم فرهنگی و یا به تعبیر مقام معظم رهبری شبیخون فرهنگی از آن یاد می شود.

استاد دانشگاه فرهنگیان البرز تصریح کرد: فرهنگ ها، معیارها و مکاتب جدید وارد حوزه فکری و اندیشه ای جوانان میشوند که با فرهنگ حاکم بر ذهنیت والدین تفاوت دارند و این مسئله باعث تنش هایی می شود.به گونه ای که عمده ترین آسیب را همین اختلاف نسلی تشکیل می دهد که در البرز به دلیل وجود قومیت ها و فرهنگ های مختلف مشهود تر است.

این جامعه شناس در مورد اینکه چقدر آسیب های اخلاقی در درون خانواده در ناپایداری خانواده ها مؤثر است هم اضافه کرد: اساس پایداری خانواده تعامل و هماهنگی بین افکار اعضای خانواده یعنی والدین و فرزندان است که در البرز برای حفظ و مراقبت از آن باید چاره اندیشی کرد.

بیرانوند بزنی گفت: طبق آمارها بسیاری از زوج هایی که در مناطق مهاجر پذیر مانند البرز تشکیل زندگی می دهند پس از  مدت کوتاهی طلاق می گیرند و این مسائله نشان می دهد که کانون خانواده آن عناصر لازم برای انسجام را ندارد.

 ازدیدگاه جامعه شناسی و روان شناختی و تربیتی لازم  است که سطح توقعات جامعه رصد و کنترل شود و زمینه های اقتصادی تشکیل خانواده را بیشتر فراهم کنیم و این مسئله از وظایف دولت و حکومت اسلامی است که زمینه های اقتصادی یک زندگی ساده را فراهم کنند تا دچار عواقبی مانند از هم پاشیدگی خانواده ها نباشیم.

وی افزود: باید نگاه و معرفت افراد را از دیدگاه اسلام بالا ببریم و به خانواده و همسر با یک نگاه الهی به عنوان وظیفه و تکلیف الهی و نگاه عرفانی نگریسته شود یعنی برای خدا و تقرب خدا و رضای الهی اینگونه مفاهیم را بیشتر در محیط فکری خانواده تبلیغ و تعمیق کنیم. تا افراد صرفاً با نگاه حیوانی و یا نگاه صرفاً اقتصادی به خانواده و کانون خانواده نگاه نکنند.

این جامعه شناس تاکید کرد: شنیدن صدای بچه ها در خانواده و اجتماع کار سختی نیست زیرا نشنیدن این صدا پیامدهای منفی به خصوص در استان البرز دارد که جبران آن سخت و حتی غیر ممکن می شود پس ضرورت دارد والدین در خانه و مسئولان در قالب کرسی های آزاد اندیشی به حرف های نوجوانان و جوانان در فضای عمومی، مدارس و دانشگاه  بنشینند تا از گسست های ناشی از نبود گفت و گو بین نسل جدید و قدیم پیشگیری شود.

طرح ملی گفت و گوی بین نسلی

مسئول امور بانوان آموزش وپرورش البرز اظهارداشت: یکی از مشکلات اصلی خانواده ها از جمله در استان البرز را عدم اختصاص  زمان کافی گفت و گو در بین اعضای خانواده و حتی بین دانش آموزان و معلمان در مدارس را تشکیل می دهد.

ویسه خاطرنشان کرد: طرح  ملی گفت و گوی بین نسلی که از سال تحصیلی ۹۸-۹۷  در مدارس به منظور افزایش ارتباط دانش آموزان با یکدیگر، با اولیا، با والدین و کارکنان مدارس و حتی مسوولان آغاز شد تا این مهم  در بین جامعه هدف  یادآوری و گسترش یابد.

وی یادآورشد: یکی از برنامه های اصلی دولت این است که طرح ملی گفت و گوی بین نسلی را به عنوان یک مساله مهم و اساسی، در خانه و مدارس گسترش دهد تا صدای  فرزندان به ویژه دختران نوجوان و جوان که مادران  و مدیران آینده در خانه و اجتماع هستند، شنیده شود.

این مسئول گفت: خانواده در البرز آسیب دیده است که یکی از دلایل مهم این آسیب دیدگی را عدم توجه به حرف دل اعضای آن تشکیل می دهد لذا برای پیشگیری از روند رو به افزایش گسست خانواده در این استان باید اقدامات آموزشی و فرهنگی انجام داد که این مهم در آموزش وپرورش البرز آغاز شده اما برای گسترش دامنه آن نیاز به حمایت و مشارکت همه دستگاهای اجرایی و نهادهای مردمی فعال در استان داریم.

 وی بیان داشت: طرح گفت و گوی ملی بین نسلی با همکاری معاونت امور زنان ریاست جمهوری در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ در هزار و ۲۰۰ کلاس درس در استان های مختلف از جمله البرز اجرایی شده است.

ویسه با اشاره به اینکه  دراین طرح به طور مشخص ۳۰ تا ۴۰ کلاس در هر استان را زیر پوشش قرار داده ، یادآورشد : دراین طرح چهار سطح گفت و گوی بین دانش آموزان با یکدیگر، دانش آموزان با اولیا، دانش آموزان با مسئولان شهر و استان و دانش آموزان با والدین به اجرا درآمد.

وی بیان داشت: تمام صحبت هایی که نوجوانان و جوانان درباره مسائل و مشکلات جدی درعرصه ارتباطی دارند، درست و دقیق است، بنابراین باید در پاسخ به این مطالبات دانش آموزان، گفت و گوی بین نسلی را در آموزش و پرورش و در سطح مدارس توسعه داد.

 مسئول امور بانوان اداره کل آموزش وپرورش البرزادامه داد: ما معتقدیم که طرح گفت و گوی ملی باید به عنوان یک رویه درون آموزش و پرورش و حتی در خانه ها هم گسترش داده شود، تا این کمبودها در عرصه ارتباطی میان اعضای خانواده و فرزندان شان را جبران کرد زیرا امروز یکی از مشکلات اساسی در کشور کاهش زمان گفت و گوی اعضای خانواده با همدیگر است.

ویسه عنوان کرد: در حال حاضر میزان زمان گفت و گوی اعضای خانواده به کمتر از ۲۰ دقیقه در روز رسیده است، این در حالی است که در گذشته بیش از ۲ ساعت بوده است.

وی با بیان اینکه  مسائل اقتصادی همانطوری که اکثریت دانش آموزان و جوانان ما آن را دلیلی محکم برای کاهش زمان گفت و گوها در خانواده ها می دانند، اضافه کرد: این عامل مهم روی موضوع گفت و گوی ملی تاثیر جدی می گذارد.

وی خاطرنشان کرد: گفت و گوی ملی و بین نسلی به عنوان یک نیاز اساسی در جامعه به شمار می رود که در البرز این نیاز نسبت به سایر استان ها به خاطر بافت جمعیتی آن محسوس تر است.

وی ادامه داد: باید صدای بچه ها به ویژه  جوانان و نوجوانان را بشنویم و این تعامل را در قالب گفت و گوها با نسل آینده ساز و جوان جامعه داشته باشیم که این مهم در استان مهاجرپذیری چون البرز به یک دغدغه تبدیل شده است.

مسوول امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: نشست هم اندیشی گفت و گوی بین نسلی بسیار می تواند در تعامل و گسترش و توسعه گفت و گو ها بین نسل امروز و نسل گذشته تاثیرگذار باشد  به همین خاطر تلاش می شود که نشست های دیگری با این مضمون با دانش آموزان برگزار شود تا دانش آموزان را بیشتر وارد بحث ها و گفت و گوها کنیم.

ویسه عنوان کرد: دانش آموزان دختر در البرز به این تعامل گفت و گویی بیش از دیگر شهروندان استان نیاز دارند چرا که یکی از دلایل اصلی فرار از خانه، نداشتن رفتار مناسب، عدم توجه به نیاز عاطفی و ... دختران در این استان را گوش ندادن به حرف ها و خواسته هایشان که بیشتر معقولانه و عقلانی است را تشکیل می دهد.

وی  یادآورشد: در البرز دختران نوجوان و جوانی زندگی می کنند که والدین فقط به فکر تامین نیازهای اقتصادی آنان هستند در حالی که این دختران نیازهای دیگری چون وقت گذاشتن والدین یا سایر اعضای خانواده برای شنیدن حرف های دلشان دارند.

ویسه تاکید کرد: برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در بخش بانوان، کمیته های پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس البرز فعال شده است تا خدمات آموزشی و حمایتی ارائه شود.

استان البرز ۴۶۰ هزار دانش آموز دارد.

۲۸۱۹/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.