معافیت مالیاتی صنایع مستقر در شعاع 120 کیلومتری یکی از مهم ترین دغدغه های البرز است که علاوه بر بحث مالیات، مشکلات دیگری برای صنایع به وجود آورده که لازم است در راستای حفظ اشتغال موجود و همراهی با تولید برای رفع این مساله اقدامی عاجل صورت پذیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهم‌ترین دغدغه واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی اشتهارد،به‌رغم تحریم و عدم دسترسی مواد اولیه و شرایط سخت صادرات، فشار مضاعف داخلی است که به واسطه مالیات‌های گزاف، مجبور به تحمل آن هستند. شرایطی که به واسطه شعاع 120 کیلومتری بر تولیدکنندگان البرزی تحمیل شد درحالی که همین حق برای واحدهای تولیدی استان هایی همچون قم و سمنان با شرایط یکسان، محقق شده است.

موضوع استقرار واحدهای صنعتی در شعاع 120 کیلومتری، مصوبه ای است که مربوط به سال 1346 می شود. طبق این قانون، شرط احداث واحدهای آلاینده به شرط خارج شدن از تهران با شعاع 120 کیلومتری با رعایت ضوابط اداری از پرداخت مالیات، معاف هستند. 

زمان مصوبه، معیار این معافیت، فاصله زمینی بود که از میدان فردوسی به عنوان مرکز تهران، محاسبه شد. شهرک صنعتی اشتهارد استان البرز در فاصله زمینی، خارج از شعاع 120 کیلومتری قرار گرفت. بنابراین واحدهای تا رده 6 و آلاینده می توانستند در این شهرک مستقر شوند. 

در جلسه ای که در سال 95 هیات دولت تشکیل شد به پیشنهاد سازمان محیط زیست کشور، قید فاصله هوایی به این مصوبه اضافه شد و شهرک‌های صنعتی استان های قم، قزوین، سمنان و البرز را از این امتیاز، خارج کرد.

با این روند، استقرار واحدهای صنعتی اشتهارد و در نهایت پرداخت مالیات بدون معافیت به تولید کنندگان استان البرز، تحمیل شد.

در چند سال اخیر این مطالبه با درخواست متعدد تولیدکنندگان و صنعتگران استان و در جلسات ستاد رفع موانع تولید، مطرح شد تا شاید با گرفتن این امتیاز، بخشی از فشار مالی از روی شانه های تولیدکنتدگان کم شود.

در چند سال اخیر این موضوع با جدیت و به ترتیب توسط استانداران وقت، نمایندگان مجلس، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک های صنعتی، پیگیری و دنبال شد. 

پیگیری شعاع 120 کیلومتری در دولت

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دو هفته گذشته و آخرین سفر استانی به البرز در حل مشکل شعاع 120 کیلومتری تاکید کرد.

به گفته وی  این موضوع با هدف حفاظت از هوای پاک مورد تاکید دولت بوده و هچنان با اصرار خانم ابتکار به قوت خود باقی مانده است اما لازم است مسئله استان البرز مجددا در دولت، پیگیری و بررسی شود.

معافیت مالیاتی حق شهرک‌های صنعتی البرز

جهانگیر شاهمرادی، معاون اقتصادی استانداری البرز پیش از این و از زمان مدیریت در شرکت شهرکهای صنعتی استان و حتی در زمان ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت، طی جلسات متعدد با مقامات کشوری و استانی، مذاکراتی کرده بود و بر کنار زدن سایه این قانون از شهرک‌های صنعتی البرز تاکید و اصرار فراوان داشته و دارد.

وی در ارتباط با معایب مصوبه شعاع 120 کیلومتری به ایلنا، گفته بود: اعتقاد دارم این مصوبه باید کاملا اصلاح شود چراکه واحدهای تولیدی جدید با کارخانه های قدیم، متفاوت شده و نوع آلایندگی به واسطه استفاده از تکنولوژی خوب، معمولا بسیار جزئی و مورد قبول محیط زیست است بنابراین معتقدم کل واحدهای شهرک های صنعتی باید مشمول معافیت مالیاتی و شرایط عادی استقرار و احداث باشند.

وی با اشاره به استقرار بدون مشکل کارخانه‌های بزرگ در نزدیکی شهرهای کشورهای پیشرفته دنیا، ادامه داد: کار باید فنی و کارشناسی باشد و نباید با موضوع مهم اقتصاد و تولید به صورت احساساتی، برخورد کنیم. اگر معدود واحدی رعایت ضوابط آلایندگی را نداشته باشد نباید با همه واحدهایی که مقررات و ضوابط آلایندگی را رعایت می کنند، برخورد کرد. 

شاهمرادی با عنوان اینکه در مدت زمان مسئولیت در البرز، هیچ تذکری از طرف سازمان محیط زیست استان داده نشده است، تصریح کرد: آلودگی هوا تنها به دلیل کارخانه ها نیست چراکه به عنوان مثال هوای شهر تهران در روزهای تعطیل پایان هفته، پاک می شود و این موضوع برای شهر کرج نیز صدق می کند لذا باید برای رفع مشکل، ریشه ای آلودگی هوا را حل کرد.

امروز برای البرز تصمیم‌گیری می شود

محمدامین فرشی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان البرز در جمع خبرنگاران گفت که دولت، امروز برای معافیت مالیاتی واحد‌های صنعتی استان البرز تصمیم‌گیری می‌کند.

فرشی با اشاره به پیگیری های مدیران استانی در حذف قانون شعاع 120 کیلومتری در البرز، ادامه داد: کمیسیون زیربنایی دولت، امروز در مورد معافیت مالیاتی واحد‌های صنعتی مستقر در شعاع 120 کیلومتری، تصمیم‌ جدیدی برای شهرک های صنعتی البرز، اتخاذ می کند.

وی تصریح کرد: بسیاری از واحد های تولیدی شهرک اشتهارد قبل از قانون جدید با هدف برخورداری از معافیت مالیاتی در این شهرک احداث شده اند و اجرای این مصوبه به صنعتگران این شهرک کمک قابل توجهی می کند.

فرشی با اشاره به اینکه در صورت اصلاح این آئین نامه، شهرک های صنعتی استان البرز نیز همانند استان های سمنان و قم از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد، گفت: معافیت مالیاتی صنایع مستقر در شعاع 120 کیلومتری یکی از مهم ترین دغدغه های البرز است که علاوه بر بحث مالیات، مشکلات دیگری برای صنایع به وجود آورده که لازم است در راستای حفظ اشتغال موجود و همراهی با تولید برای رفع این مساله اقدامی عاجل صورت پذیرد.

گزارش : معصومه امین زاده 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.