به گزارش ایرنا، آنطور که شهروندان کرج می گویند و شواهد نشان می دهد، تردد اتوبوسهای فرسوده در چهارمین شهر پرجمعیت کشور با کلی انتشار دود و آلودگی همراه بوده بطوریکه این آلودگی روزانه همانند هاله ای از دود ، آسمان شهر را فرا گرفته می گیرد.
طبق بررسی ها، ناوگان اتوبوسرانی کرج که در دهه 80 حدود یک هزار و 400 دستگاه اتوبوس فعال داشت ، اکنون با اضافه شدن حدود 30 دستگاه اتوبوس جدید تعداد خودروهای فعال آن به حدود 550 دستگاه رسیده که به عقیده کارشناسان می بایست هر چه زودتر این ناوگان نوسازی شود.
از آنجا که کارشناسان و مسئولان به واسطه ترافیک سنگین شهر میلیونی کرج، شهروندان را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی توصیه می کنند، انتظار این است که حمل و نقل عمومی از اتوبوس های سالم و روز آمد بهره گیرد.
آنچه این روزها در خیابان های کلانشهر کرج مشهود است، تردد دودآلود اتوبوس های فرسوده بوده که عمر بیشتر آنها از 12 سال گذشته و نفس های آخر را می کشند.
همچنین فرسودگی ظاهری این خودروها سبب شده تا بسیاری از شهروندان رغبتی به استفاده از آنها نداشته باشند و وسایل نقلیه خصوصی را راهی خیابان های شلوغ شهر کنند.
این در حالی است که پروژه قطار شهری کرج از سال 85 کلید خورده به واسطه کمبود اعتبار زیر زمین مدفون مانده و به اصلاح زمین گیر شده است.
از دیگر سو تفاوت کرایه تاکسی ها هم سبب شده تا ناوگان تاکسیرانی مشکلات خاص داشته باشد ضمن آنکه هر یک از این وسایل نقلیه مسافران خاص خود را دارند.
به گفته کارشناسان و مردم، ناوگان اتوبوسرانی کلانشهر میلیونی کرج که می بایست جایگزینی مناسب برای خودروهای شخصی و کاهنده آلودگی هوا و ترافیک باشد، در این سال ها به علت توسعه نیافتگی و نبود نوسازی، بیش از 70 درصد اتوبوس های آن فرسوده هستند.
خدمات گسترده حمل و نقل عمومی در مناطق شهری به ویژه کلانشهرها به عنوان ضرورت مورد توجه کارشناسان و مسئولان قرار دارد، موضوعی که این سال ها در بخش اتوبوسرانی کلانشهر کرج بنا به عواملی به حاشیه رفته است.
مشکلات زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا از مهمترین چالش هایی است که در سال های گذشته گریبانگیر بیشتر مناطق کشور از جمله استان البرز و کلانشهر کرج شده، پدیده ای که بخشی از آن متاثر از خشکسالی و بخش دیگر به آلاینده های ثابت و متحرک مانند خودروها نسبت داده اند.
در این وضعیت زیست محیطی یکی از راه های کاهش آلودگی هوا در شهرها، گسترش خدمات حمل و نقل عمومی از جمله مترو، تاکسی رانی و اتوبوسرانی است و می تواند در تشویق مردم به روی آوردن از این وسایل کمک کند.
توسعه خدمات تاکسیرانی در کلانشهر کرج اگرچه نیازمند ساماندهی و نوسازی است اما تاحدودی روند معمولی خود را طی کرده، لیکن آنچه در این میان طی 10 سال گذشته بنا به عللی مانند تحریم ها و کمبود منابع مالی مورد توجه قرار نگرفته و روند فرسایشی را طی می کند، خدمات اتوبوسرانی است.
طبق آمار تعداد اتوبوس های کلانشهر کرج در سال 85 به حدود یک هزار و 400 دستگاه رسید اما در همان زمان این تعداد اتوبوس متناسب با نیاز جمعیت میلیونی کرج نبود.
بنا به گفته مسئولان وقت، در آن زمان روزانه حدود یک میلیون و 100 هزار نفر در کرج با اتوبوس ها جابه جا می شدند.
با اینکه اکنون حدود 12 هزار دستگاه تاکسی در کلانشهر کرج فعالیت می کنند اما بنا به گفته مردم و کارشناسان بالابودن کرایه این خودروها به ویژه در مناطق محروم کرج برای شهروندان گلایه هایی در پی داشته است.
همچنین آنچه سبب شده تا ناوگان اتوبوسرانی کرج نتواند بخشی از نیازهای چهارمین کلانشهر کشور را پاسخگو باشد، افزون بر شهر کرج، خدمات دهی به مسافران شهرهای تابعه البرز از جمله طالقان، آسارا، اشتهارد، کمالشهر، محمدشهر، فردیس، ماهدشت و هشتگرد است.
** تاکسی ها و اتوبوس ها عامل 20 تا 50 درصد آلودگی هوای کرج
رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر کرج چندی پیش در نشست علنی شورا اعلام کرد که 20 تا 50 درصد عامل آلودگی هوای کرج تاکسی ها و اتوبوس ها هستند.
حسین محمدی افزود: طبق بررسی های علمی، اکنون 68 درصد منشاء آلودگی هوای کرج و استان البرز وسایل نقلیه تشخیص داده شده که باید با تقویت ونوسازی ناوگان اتوبوسرانی بتوان بخش عمده این مشکل را برطرف کرد.
وی بیان داشت: در مجموع 2 عامل طبیعی و انسانی، آلاینده محیط زیست البرز و کرج شناخته شده اند که کانون ریزگردهای طبیعی در 8 سال گذشته مشکلات زیادی برای استان به وجود آورده است.
محمدی گفت: طبق بررسی ها، میزان آلودگی کانون های ریزگرد البرز طی 8 سال گذشته 10 برابر شده است.
وی با تاکید بر اجرای برنامه های زیست محیطی برای مجهز کردن خودرهای عمومی به سیستم کاتالیز و فیلتر تاکید کرد و گفت: در بخش کنترل ریزگردها نیز باید فعالیت ها گسترش یابد.
همچنین عباس زارع رئیس شورای اسلامی شهر کرج نیز، برنامه ریزی و سیاست گذاری برای کاهش آلودگی های زیست محیطی توسط شورای شهر ضروری دانست.
وی بیان داشت: آلودگی هوای شهر کرج متاثر از ریزگردها و ترافیک است که امسال سهم ریز گردها کاهش یافته است.
زارع از ترافیک آزاد راه تهران - کرج - قزوین به عنوان یکی از عوامل و کانون های آلودگی هوا نام برد و اظهار داشت: موضوع کنترل آلودگی هوا و کاهش آن رابطه تنگاتنگی با نظام حمل و نقل عمومی دارد.
رحیم خستو عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج با بیان اینکه اتوبوسرانی چهار درصد حمل و نقل این کلانشهر را برعهده دارد، گفت: این درحالی است که سهم اتوبوس ها در آلودگی هوا 38 درصد است.
وی بر شستشوی اتوبوس ها و تمیز نگه داشتن فضای داخلی و بیرونی آنها تاکید کرد.
کلانشهر کرج حدود یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد که طبق برخی آمارهای غیر رسمی میزان سفرهای شهری و برون شهری با اتوبوس های این کلانشهر به حدود 300 هزار سفر در روز کاهش یافته است.
بنا به گفته کارشناسان، ناوگان اتوبوسرانی کرج برای کارآمدی و ارائه خدمات مناسب به 2 هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد.
**خداحافظی کرج با اتوبوس‌های فرسوده کرج لایحه خرید 200 دستگاه اتوبوس با اعتبار سه هزار میلیارد ریال دی ماه سال گذشته به تصویب شورای اسلامی شهر کرج رسید .
در یکصد و هفدهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج لایحه‌ای مبنی بر خرید 200 دستگاه به شورای اسلامی شهر کرج ارسال شد که در متن این لایحه آمده است:
به شهرداری کرج اجازه داده می‌شود به منظور تقویت ناوگان اتوبوسرانی مستند به بند د تبصره قانون بودجه سال 97 کل کشور، برای خرید 200 دستگاه اتوبوس درون شهری نسبت به انتشار اوراق مالی با سود علی الحساب مورد توافق با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مبلغ سه هزار میلیارد ریال اقدام شود.
محمدرضا احمدی نژاد، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری کرج، با دفاع از این لایحه گفت: این اقدام موجب بهبود عبور و مرور در شهر و تشویق مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است.
حسین محمدی، رییس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر کرج نیز با اشاره به اینکه خرید اتوبوس برای شهر اقدام موثری برای توسعه سیستم حمل و نقل عمومی شهر است، اظهار داشت: با توجه به اینکه شهر کرج به شهرهای اقماری نیز خدمات می‌دهد و اتوبوس‌های مورد استفاده برای این شهرها رو به فرسودگی است و تردد آنها آلودگی هوا را به همراه دارد، پیشنهاد می‌شود با هماهنگی و همکاری استانداری نسبت به خرید اتوبوس‌های جدید اقدام کنیم.
وی اضافه کرد: شهر کرج معابر باریک و ترافیک زیادی دارد بر این اساس ضرورت نوسازی تاکسی‌ها و خرید مینی بوس به منظور توسعه حمل و نقل عمومی احساس می‌شود.
فرج الله ایلیات، رییس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر کرج، نیز ضمن ابراز رضایت از ارسال این لایحه گفت: تصویب این لایحه به توزیع عادلانه خدمات کمک شایانی می‌کند.
منصور وحیدی، نایب رییس شورای اسلامی شهر کرج اظهار داشت: باید در شیوه خرید اتوبوس‌ها به گونه‌ای اقدام شود که حاشیه ایجاد نشود و به سمت خودروهایی برویم که گازسوز یا برقی باشد.
در این لایحه آمده است: به شهرداری کرج اجازه داده می‌شود برای خرید اتوبوس‌های جدید نسبت به اخذ تسهیلات به میزان 700 میلیارد ریال از بانک شهر برابر نرخ و کارمزد مصوب بانک مرکزی اقدام کند.
علی اصغر کمالی زاده شهردار کرج اعلام کرد که مرحله نخست نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کرج اواخر سال گذشته با ورود 30 دستگاه اتوبوس به این کلانشهر کلید خورد .
وی با اشاره به اعتبار تخصیص یافته برای خرید این اتوبوس‌ها اضافه داد: برای خرید این اتوبوس‌ها بیش از 450 میلیارد ریال هزینه شد.
شهردار کرج گفت: به وعده خود با شهروندان پایبند بودیم و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را در ماه های آینده ادامه می دهیم که بایک شرکت تولید اتوبوس در استان سمنان قرارداد منعقد شده که 200 دستگاه اتوبوس با امکانات مناسب در اختیار شهرداری کرج قرار دهد.
وی افزود: این اتوبوس ها امسال به ناوگان حمل ونقل عمومی کرج اضافه می شود.
مجید استاد کاظمی رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج با بیان اینکه فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی و عمر بالای 10 سال اتوبوس ها یکی از عوامل دود زا بودن آنها است، گفت: متاسفانه این امر سبب شده تا آلودگی ناشی از دود زا بودن اتوبوس ها افزایش یابد.
وی افزود: البته در بخش اتوبوس های ملکی سازمان حمل ونقل تعمیر و نگهداری آنها را انجام می دهد اما در بخش اتوبوس های بخش خصوصی ممکن است که کمتر به تعمیر و نگهداری آنها به علت بالا بودن هزینه ها پرداخته شود.
وی ادامه داد: اکنون اتوبوس های تحت نظارت سازمان مدیریرت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج از سوخت با استانداردهای خاص یورو چهار استفاده می کنند.
استاد کاظمی خاطر نشان کرد: استفاده از این سوخت سبب می شود تا دود زا بودن اتوبوس ها به حداقل برسد.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج اظهارداشت: اکنون یکی از مشکلاتی که شهروندان در این بخش دارند کمبود اتوبوس در خطوط است که فاصله زمان انتظار در ایستگاه های اتوبوس زیاد است و این امر سبب شده تا مسافران درون شهری معطل شوند.
این مسئول تاکید کرد که در زمان حاضر کلانشهر کرج حدود 150 دستگاه اتوبوس کم دارد هر چند که 550 دستگاه اتوبوس ملکی و خصوصی در 65 خط فعال هستند .
7410/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.