به گزارش ایرنا، محمدرضا میرزایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در فصل بهار قارچ‌های وحشی در دشت و جنگل رشد می‌کنند که تاکنون 2 هزار نوع قارچ در ایران شناسایی شده و تنها 64 مورد خوراکی هستند.
وی اظهار داشت: بقیه قارچ ها سمی و غیر قابل مصرف بوده و تشخیص سمی بودن قارچ‌ها فقط توسط متخصصان ممکن است و کار هرکسی نیست که این قارچ ها را از یکدیگر تشخیص دهند.
وی افزود: شناسایی قارچ سمی مشکل است چرا که بسیار شبیه قارچ های خوراکی هستند.
وی گفت: 2 نوع قارچ با نام‌های فرشته و کلاه مرگ که شباهت زیادی به قارچ خوراکی دکمه ای دارند در طبیعت این روزهای بهاری بویژه با شرایط تغییر ناگهانی هوا و بارندگی و رعد و برق بوجود می آید که بسیار سمی و خطرناک هستند.
میرزائی گفت: شهروندان و مسافران از مصرف قارچ‌های خودرو، بویژه قارچ‌هایی که در کنار درختان خشک شده می‌رویند و یا قارچ‌های جمع‌آوری‌شده توسط افراد عادی و یا قارچ‌هایی که به‌صورت فله‌ای عرضه می‌شوند، خودداری کنند.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ از مردم خواست تنها قارچ‌هایی که توسط مراکز مجاز و در بسته‌بندی‌های دارای مجوزهای سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و مهر انجمن تولیدکنندگان قارچ باشد را مصرف کنند.
میرزائی اضافه کرد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی بر اساس ویژگیهای ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است.
قارچ در دنیا به نام غذای سلامتی شناخته می شود و استان البرز یکی از کانون های بزرگ تولید قارچ کشور است.
9933/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.