به گزارش ایرنا، فردین حکیمی روز پنجشنبه در آستانه هفته هوای پاک در جمع خبرنگاران افزود: 29 دی ماه روز ملی هوای پاک و آغاز هفته هوای پاک است که شعار این هفته در سال جاری «هوای پاک، مسئولان و مردم» نامگذاری شده است.
وی اظهار داشت: انتظار می رود حلقه های تکمیل کننده در مبارزه با آلودگی هوا یعنی مردم و مسئولان همکاری بیشتری کنند.
حکیمی گفت: مسئولان بر اساس وظایفی که قانون برای آن ها مشخص کرده باید به تکالیف قانونی خود در اجرای طرح کاهش آلودگی هوا عمل کنند و بعد از آن باید انتظار داشته باشند تا مردم در این امر همراهی کنند.
وی ادامه داد: در این زمینه باید فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ محیط زیست مورد توجه قرار گیرد.
حکیمی بیان داشت: علت نامگذاری روز ملی هوای پاک و سایر مناسبت های زیست محیطی این است که ایجاد حساسیت بشود تا تمام شهروندان نسبت به داشتن محیط زیستی پاک حساس باشند و برای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی تلاش کنند.
وی افزود: قانون هوای پاک در سال 96 مصوب شد که بر اساس این قانون هر کدام از دستگاه های اجرایی وظایفی داشتند که باید در راستای کاهش آلودگی هوای کلانشهر کرج اقدام نمایند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از دستگاه ها که نقش مهمی را در جهت کاهش آلودگی هوای کلانشهر کرج داشتند به وظیفه قانونی خود عمل نکرده اند که این موضوع را هم از طریق استان پیگیر هستیم و گزارش دستگاه ها را به استاندار می دهیم.
وی با بیان اینکه از این به بعد مثل گذشته و با شدت بیشتر در سال آینده به بحث نظارتی خود عمل می کنیم، افزود: در اجرای قانون هوای پاک وظیفه داریم نقش نظارتی خود را به خوبی انجام دهیم.
وی تاکید کرد که مهم تر از سلامت مردم چیزی نیست که ما بخواهیم به جهت اینکه اعتباری وجود ندارد مواردی که می تواند جهت تحقق و بهبود کیفیت هوای کرج نقشی داشته باشد را عمل نکنیم.
حکیمی گفت: برخی از دستگاه ها اقدامات خوبی انجام دادند که از جمله آن در بحث تغییر سوخت مایع واحدهای صنعتی به سوخت پاک بوده و در بحث فضای سبز شهری نیز اقدامات خیلی خوبی شده است.
وی افزود: برخی از موضوعات در بحث محیط زیست شهری مثل نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و معاینه فنی خودروها اقداماتی انجام شده ولی رضایت بخش نیست.
وی اظهار داشت: بایستی مدیرانی که در این بحث وظیفه پیگیری دارند پیگیری های لازم برای تامین اعتبارات را داشته باشند تا شاهد اجرایی شدن مصوبات کاهش آلودگی کلانشهر کرج باشیم.
حکیمی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که باید پیگیری کنیم و در حال انجام است به روزرسانی سیاهه انتشار منابع آلودگی کلانشهر کرج است که توسط دانشگاه صنعتی امیر کبیر در حال انجام است تا بتوانیم به تفکیک منابع آلاینده متحرک و ثابت را رصد کرده و برای آن برنامه ریزی کنیم.
وی بیان داشت: اقداماتی که توسط محیط زیست به صورت مستمر انجام می شود پایش منابع آلاینده هوا در کلانشهر کرج به تفکیک منابع ثابت و متحرک است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: منابع ثابت شامل واحدهای صنعتی به صورت مستمر توسط کارشناسان محیط زیست و از طریق آزمایشگاه معتمد رصد می شوند و هر واحد صنعتی بر اساس قانون هر سه ماه یکباردر قالب طرح خود اظهاری خروجی دودکش توسط آزمایشگاه معتمد انجام دهد.
وی افزود: اگر خروجی دودکش آن ها از حد استاندارد بالاتر باشد قطعا اخطار زیست محیطی دریافت می کنند و اگر رفع آلایندگی نکنند در لیست صنایع آلاینده قرار گرفته و مشمول پرداخت عوارض آلایندگی می شوند.
وی اظهار داشت: واحدهایی که مشمول پرداخت عوارض آلایندگی می شوند این عوارضی که توسط شهرداری ها وصول می شود محل هزینه کردش برای ما مشخص نیست و تلاش می شود که ما بتوانیم این عوارض آلایندگی را در جهت اجرای مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا هزینه کنیم زیرا جاهایی که هزینه می شود هیچ نظارتی نیست و هیچ گزارشی هم دریافت نمی کنیم.
وی گفت: بحث منابع آلاینده ثابت مثل واحدهای صنعتی و سیستم های گرمایشی سرمایشی واحدهای مراکز تجاری و مسکونی جزو مواردی هست که از طریق سازمان استاندارد باید پیگیری شده و تمام موتورخانه ها باید معاینه فنی بگیرند.
حکیمی اضافه کرد: برای منابع آلاینده باید برنامه ریزی کنیم و تلاش شود با مشارکت تمام دستگاه ها بتوانیم اقدامات مهمی در جهت بهبود کیفیت هوای استان و به ویژه کلانشهر کرج داشته باشیم.
وی در ادامه با اشاره به بهبود وضع کیفی هوای استان در سال جاری، افزود: بهبود شرایط کیفی هوا در استان بیشتر به دلیل شرایط مساعد جوی همچون باد، باران و برف بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز یادآور شد که در 9 ماهه سال جاری شاهد 43 روز پاک، 213 روز سالم، 18 روز ناسالم برای گروه های حساس و 2 روز ناسالم برای تمام گروه ها بوده ایم.
وی افزود: در حالیکه درمدت مشابه سال گذشته شاهد 25 روز پاک، 198 روز سالم، 52 روز ناسالم برای گروه های حساس و یک روز ناسالم برای تمام گروه ها بوده ایم.
در استان البرز 9 ایستگاه سنجش آلودگی هوا به صورت روزانه وآنلاین وضع کیفی هوا را گزارش می دهد.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.