دکتر سیامک جبارنیا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق بررسی ها ، علت مسمومیت این دانش آموزان استنشاق گاز منواکسید کربن بوده است.
وی در تشریح این حادثه بیان داشت: روز گذشته 28 دانش آموز دبیرستان دخترانه شهید باهنر کرج دچار مسمومیت شدند که 15 نفر آنان توسط اورژانس و مابقی توسط افراد دیگر به بیمارستان ها انتقال یافتند.
جبارنیا افزود: طبق بررسی ها اکنون وضعیت عمومی تمام دانش آموزان مساعد است و همه آنها از بیمارستان مرخص شده اند.
محمد یساولی رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج نیز در تشریح این حادثه گفت: دیروز چهارشنبه گزارشی مبنی بر انتشار بوی گاز در محدوده چهار راه هفت تیر کرج به این سازمان گزارش شد.
وی افزود: طبق گزارش های مردمی بوی گاز شهری از چهار راه مصباح تا چهار راه هفت تیر کرج منطقه را فرا گرفته است که ماموران آتش نشانی منطقه را تحت پایش قرار دادند.
یساولی گفت: از آنجا که مسئولیت شبکه های گاز شهری بر عهده شرکت گاز استان البرز است بررسی موضوع توسط این شرکت انجام شد.
وی بدون اشاره به علت انتشار گاز اظهار داشت: در جریان این حادثه ماموران آتش نشانی به صورت آماده باش در محل حضور داشتند.
علیرضا نساج رئیس ایمنی و آتش نشانی شرکت گاز استان البرز گفت: گاز رسانی ایمن از وظایف مستمر شرکت گاز است که باید آن را رعایت کند.
وی با اشاره به حادثه روز گذشته یک دبیرستان در کرج افزود: با توجه به تماسی که با مرکز امداد شرکت گاز در خصوص استشمام بوی گاز گرفته شد، یک اکیپ امداد در محل حادثه حضور یافت و کار قطع گاز را انجام دادند و کل جریان ورودی گاز را به مدرسه قطع کردند.
وی اظهار داشت: گروه دوم ایمنی و تعمیرات بود که در محل حاضر شدند که شبکه توسط گاز نشت یاب چک شد و دور تا دور مدرسه و ورودی آن که توسط علمک وصل می شود چک شد که مورد خاصی مشاهده نشد.
این مسئول درباره احتمال نشت گاز از شهری شبکه بیان داشت: شبکه های گاز 120 سانتی متر زیر خاک قرار دارند و عمق شبکه به گونه ای نیست که نشستی از طریق آنها به وجود بیاید.
نساج افزود: بررسی ها نشان داد که حادثه دیروز ناشی از نشت گاز در خارج از مدرسه شهید باهنر کرج نبوده است.
وی اظهار داشت: آنطور که اعلام شد وارونگی هوا و گازهای سوخته شده در هوا و خام سوزی باعث تشدید آلودگی هوا می شود.
نساج گفت: وضعیت شبکه سوخت داخل مدارس از طریق سازمان مهندسی تایید و نتیجه برای شرکت ارسال می شود و این شرکت دخالت مستقیم در احداث شبکه های گرمایشی داخلی ساختمان ها ندارد.
وی افزود: اکنون شرکت گاز البرز منتظر بررسی و نظر کارشناسی سازمان نظام مهندسی استان البرز درباره وضعیت شبکه های داخلی گاز دبیرستان شهید باهنر کرج است.
این مسئول اظهار داشت: ورودی گاز تا قبل از کنتور و رگلاتور به طور کامل تحت نظر شرکت گاز استان است و در زمان خاص و غیر از بحث اعلام نشتی وضعیت شبکه ها پایش می شود.
وی افزود: انجام گاز سنجی و بو سنجی جزء مسئولیت های اجتماعی شرکت گاز استان البرز است که در بسیاری از مدارس کرج انجام داده ایم و مابقی هم انجام می شود.
فرشته فهمیده رئیس آموزش و پرورش ناحیه 2 کرج نیز در این باره گفت: ساعت 11.30 صبح روز گذشته در فضای دبیرستان دخترانه شهید باهنر کرج ، بوی گاز خام « همانند سوختگی» استشمام می شود که شدت آن در طبقه دوم مدرسه با توجه به باز بودن پنجره های کلاس بیشتر بود.
وی با اشاره به اینکه روز گذشته آلودگی هوا در کرج نیز بالا بود، خاطرنشان کرد: همه دانش آموزان از کلاس های درس به حیاط مدرسه هدایت شدند اما تعدادی از دانش آموزان به دلیل داشتن ناراحتی تنفسی و قلبی دچار مشکل شدند.
وی یادآورشد: مدیر، معاونان و معلمان این مدرسه در مدت زمانی که دانش آموزان در حیاط مدرسه بودند همواره دانش آموزان را به آرامش دعوت کردند ضمن آنکه از اورژانس برای انتقال دانش آموزان در معرض خطر درخواست کمک شد.
با وجود اینکه مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شمار دانش آموزان پذیرش شده در مرکز درمانی را 28 نفر عنوان کردند اما فهمیده گفت: در این رابطه 15 دانش آموز دچار حادثه شدند که توسط اورژانس به بیمارستان های شهید رجایی و باهنر کرج انتقال یافتند و تا نیمه شب چهارشنبه تحت درمان قرار گرفتند و همگی مرخص شدند.
وی اضافه کرد: دانش آموزان مدرسه دخترانه نرگس که در همجواری دبیرستان دخترانه شهید باهنر قرار دارد به دلیل بسته بودن پنجره های کلاس با چنین مشکلی روبرو نشدند.
فهمیده بیان داشت: کسبه و مردم ساکن در نزدیکی دبیرستان دخترانه شهید باهنر به مدیرمدرسه ، کارشناسان و مسئولان دستگاه های اجرایی ذیربط نیز اعلام کرده بودند که بوی گاز خام در محل خارج از مدرسه همراه با بوی سوختگی احساس می شود.
وی گفت: هم اکنون کارشناسان نظام مهندسی و شرکت گاز مشغول بررسی شبکه گاز دبیرستان دخترانه شهید باهنر هستند.
این مدرسه حدود 500 دانش آموز دارد.
استان البرز 450 هزار دانش آموز دارد.
7410/2819
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.