به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین محمد صالحی روز سه شنبه همزمان با نخستین روز از دهه وقف در جمع خبرنگاران افزود: وقف عصاره تمام خوبی هاست زیرا گذشتن از مال در راه خدا سخت است.
وی با بیان اینکه رویکرد جدید دهه وقف در سال جاری وقف مشارکتی می باشد، اظهار داشت: به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی نمی توان همچون گذشته وقف کامل توسط یک نفر انجام شود و همانطور که مالکیت ها خرد شده است می طلبد که وقف هم به صورت مشارکتی انجام شود.
وی گفت: به این منظور بایستی ترویج وقف مشارکتی به خوبی انجام شود تا هر کسی سهم کوچکی در یک وقف بزرگ داشته باشد.
صالحی در ادامه به ارایه عملکرد اوقاف و امور خیریه در سال جاری اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین فعالیت ها در حوزه عمرانی به منظور هرچه زیباتر شدن بقاع متبرکه برای جلب و جذب اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان می باشد.
وی از جمله این فعالیت های عمرانی را توسعه شبستان های امامزاده حسن (ع)، ساخت استخر در امامزاده محمد (ع) و ساخت مرکز فرهنگی آموزشی امامزاده طاهر (ع) عنوان کرد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان البرز اظهار داشت: در سال 97 حدود 10 میلیارد ریال اجرای نیات واقفین در حوزه های مذهبی، اجتماعی، فرهنگی، مسجد و بقاع متبرکه اجرا شده است.

***دشمن بر روی امامزادگان ما دست گذاشته است
صالحی با بیان اینکه تاثیر فضای معنوی امامزادگان و بقاع متبرکه بر روی مردم بسیار زیاد است و مردم ارتباط خوبی با آنان برقرار می کنند، افزود: به دلیل همین تاثیرگذاری، دشمنان بر روی امامزادگان دست گذاشته اند و تنها راه جواب به این حرکت جوانان، افزایش خدمات دهی در این اماکن می باشد.
وی در ادامه با اشاره به ایام عزاداری رحلت حضرت رسول (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع)، گفت: عزاداری ها عمق بخشیدن به معرفت است نه تکرار مکررات.
وی ادامه داد: مکتب اهل بیت (ع) هر ساله این فضا را برای ما به وجود می آورد که باورها و اعتقاداتمان را تعمق بخشیده و شناختمان را نسبت به آنچه که خداوند به آن صحه گذاشته را افزایش دهیم.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان البرز افزود: یکی از درس های اهل بیت (ع) به ما انجام کارهای خیر و سبقت در آن است به طوریکه حضرت علی (ع) درسی را که به شاگردانش در ایام خانه نشینی داد همان اقدامات عملی بود که یکی از آنان انجام کار خیر و وقف بود.
وی اظهار داشت: ایشان در این ایام با انجام کارهای اقتصادی، کشاورزی و حفر چاه وپس از آبادانی آنان، آن ها را وقف می کرد.
صالحی در ادامه به اعلام برنامه های دهه وقف اشاره کرد و گفت: برگزاری محافل انس با قرآن، برگزاری همایش وقف و تجلیل از واقفین، برپایی ایستگاه همه واقف باشیم، برپایی نمایشگاه وقف در بقاع متبرکه، دعوت از 22 مبلغ مذهبی برای حضور در امامزادگان، نشست تخصصی با اصناف مختلف برای ترغیب آن ها به وقف و برپایی خیمه معرفت از جمله این برنامه ها می باشد.
وی افتتاح و کلنگ زنی طرح های عمرانی در بقاع متبرکه، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان و برگزاری مسابقات فرهنگی را از دیگر این برنامه ها عنوان کرد.

***اصحاب رسانه قلم هایشان وقف ترویج فرهنگ وقف کنند
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در استان البرز در این نشست به ارزش قلمی که در دستان اصحاب رسانه است اشاره کرد و گفت: ارزش این قلم به حدی است که خداوند به آن قسم یاد کرده است.
اکبر بهاروند با اشاره به تعریف لغوی وقف که همان توقف قلبی استفاده خصوصی مال و هدیه کردن آن به عموم جامعه است، افزود: شیخ طوسی هم نقطه نظر جامعی را به این مبحث دارند که همان «حبس مال و منفعت آن در راه خدا است».
وی اظهار داشت: شیرازه کار وقف یک کار اخلاقی و یک کار دینی است که در طول تاریخ به ما رسیده و امروز نظام اسلامی هم به عنوان میدان دار فرهنگ وقف در حال تلاش هست.
وی با بیان اینکه بر اساس آمار اعلام شده در سال جاری فقط 10 وقف در استان البرز صورت گرفته است، گفت: آمار پایین وقف نشان از مظلومیت این حوزه در استان است که شاید ما رسانه ها نتوانستیم کمک حال این حوزه باشیم و نتوانستیم این فرهنگ را به نحو شایسته ای در این استان جا بیاندازیم.
وی افزود: یکی از دلایل دیگر آن نوپایی استان البرز می تواند باشد که هنوز زیرساخت های لازم برای فرهنگ سازی این موضوع در استان به نحوی شکل نگرفته که بتواند با افتخار آماری در این حوزه ارایه کرد.
بهاروند به بیان کارکردهای مختلف وقف پرداخت و ادامه داد: وقف بایستی منجر به رفع فقر و گسترش عدالت اجتماعی شود، یک صدقه جاریه و کلید جبران خطاها و اشتباهات است و هدیه ابدی برای رضای خداوند است.
وی تصریح کرد: وقف شیرازه حرکت های نوعدوستانه و اخلاق مدارانه هست و اینجاست که نتیجه می گیریم که رسالت نبی مکرم اسلام (ص) ترویج اخلاق بود.
وی گفت: ایشان برانگیخته شدن که شیرازه اخلاق را در ارکان جامعه تزریق کنند و وقف به عنوان یک حرکت اخلاق مدارانه یک رسالت مقدس هست که ترویج آن بر عهده رسانه ها هم گماشته شده است.
بهاروند بیان داشت: زمانیکه از قلم به عنوان اولین و نخستین موجود خلقت یاد می شود، باور اثرگذاری این قلم بر همه ما تمام می شود و لذا همکاران ما در حوزه رسانه بایستی با باور بر این نگرش دینی و قدسی قلم سعی کنند به اموری ارزشی و دینی بیشتر پرداخته و بیشتر مورد توجه قرار دهند.
وی افزود: وقف یکی از این امور هست که در احادیث و روایات قرآنی شاید به طور مستقیم به آن اشاره نشده ولی با تعابیر مختلفی که بعنوان صدقه جاریه و به عنوان انفاق از آن یاد شده تاکید جدی به این حوزه شده است.
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان البرز از وقف به عنوان یک نماد بلوغ معنوی واقفان تعبییر کرد و افزود: رسالت رسانه ها و اصحاب رسانه در تبیین و ترویج فرهنگ در جامعه بر کسی پوشیده نیست و کارکرد رسانه در این حوزه نشان دهنده این است که ما یک رسالت ایثارگرانه را انجام می دهیم.
وی تصریح کرد: همکاران ما در رسانه و اصحاب فکر و اندیشه ابزاری در دست دارند که می توانند به جامعه هدایت های لازم را در حوزه معنوی ارایه دهند و ما مکلف هستیم که رسالت واقعی خودمان در این بخش ادا کنیم.
وی گفت: رویکرد رسانه در ترویج وقف بایستی منجر به انگیزش در جامعه شود و در حوزه وقف بایستی طرح ریزی و برنامه ریزی و سیاست گذاری به گونه ای باشد که بتوانیم فرهنگ جامعه را به سمت وقف هدایت کنیم.
بهاروند ادامه داد: به لحاظ تاریخی وقف در حوزه املاک و مادیات بیشتر مورد توجه قرار گرفته اما امروز نگاه وقف متغیر شده و به سمت کارکردهای اجتماعی و کارکردهای مشارکتی بیشتر سوق داده شده است.
وی افزود: فرهنگسازی در این زمینه بسیار حساس هست و لازم است که در این خصوص برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم اثرات و بازخورد وقف را در لایه های مختلف جامعه به ویژه در حوزه های اقتصادی و اشتغال تبیین کنیم.
این کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی اضافه کرد: واکاوی، شناسایی و تبیین و معرفی نیازها و زمینه ها و ضرورت های جامعه در حوزه وقف از رئوس وظایف رسانه ها است.
رئیس خبرگزاری ایرنا در استان البرز گفت: تبلیغ و ترسیم نقشه هدایت و راه واقفان با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه از دیگر وظایف رسانه ها است و امروز توقع داریم که سازمان اوقاف و امور خیریه با ایجاد یک اتاق فکر از رسانه ها برای فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ وقف بیشتر بهره ببرد.
وی افزود: چرا که اصحاب رسانه افرادی هستند که مستقیم با قشرها و لایه های جامعه درگیر هستند و اگر این اتاق فکر شکل بگیرد می توانیم نسخه و نقشه راهی را که مدنظر مسئولان امر برای جلب مشارکت های کارکردی اوقاف است را ترسیم کنیم تا هم واقفان هم این نقشه راه را در دسترس داشته باشند و هم اینکه رسالتی که این مجموعه بر عهده اش هست و توقعی که از رسانه ها ایجاد شده بشود به منصه ظهور گذاشت.
وی به برگزاری جشنواره های مختلف که کارکرد تبلیغی در این حوزه دارد، اشاره و اظهار داشت: خروجی این جشنواره ها بایستی به صورت مستمر با عنوان یک نقشه راه ترسیم شود و بازخوردهایش به صورت مستمر در حوزه رسانه ها منعکس شود که یکی از اهداف سازمان اوقاف و امور خیریه جلب نقطه نظرات و جلب راهکارهایی است که بتواند این مجموعه را در بحث تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف کمک کند و رسانه ها می توانند این وظیفه را با توجه به تربیونی که در دست دارند، ایفا کنند.
بهاروند بیان داشت: این جشنواره می توانند در حوزه های مختلف از جمله هنر رئال و نقاشی و تصویرسازی کمکی برای ترویج و فرهنگ سازی این سنت حسنه باشد.
وی گفت: تبیین شیوه های نوین مدنظر سازمان اوقاف یکی از کارکردهای اتاق فکر وقف و رسانه می تواند باشد تا به عنوان دستورالعمل و راهکار آن اتاق شیوه های نوین مدنظر در حوزه های علم و فناوری، درمان و دارو، گسترش سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی، غدیر و مهدویت، کمک های ازدواج، کمک های اشتغال، کارکردهای دینی و بویژه در حوزه مهدویت را بعنوان نقشه راه ترسیم کند.
وی افزود: البرز با تنوع قومیتی که در آن نهفته است و به اقتضای شرایط مهاجر پذیری از آن بضاعتی که بتواند نگاه خیران را به وقف در این استان جلب کند تاکنون بی بهره بوده که می طلبد با کمک رسانه این خلا را اصلح و پر کرد.
این مسئول رسانه ای به شیوه های نوین وقف مشارکتی اشاره و اظهار داشت: با توجه به وجود اقوام مختلف و تنوع فرهنگی در استان ، رسانه ها می توانند با آگاهی بخشی شهروندان نیک اندیش به این سنت حسنه، این شیرازه مهم دینی و اخروی را بیشتر گسترش دهند.
وی تاکید کرد: وقف یک اتفاق میمون و مبارکی هست که واقفان نصیب شان می شود تا در این دنیا توشه راهشان را برای آخرت هم ببینند و هم ببندند و اگر ما به عنوان رسانه ها بتوانیم این حرکت ایثارگرانه و ارزشی را ترویج و منعکس کنیم، به نوعی ما هم در این حرکت معنوی شریک خواهیم بود.
بهاروند گفت: بیاییم از امروز در حوزه رسانه ها به این اتفاق بیشتر بپردازیم و قلم هایمان را حداقل بعنوان همراهی این سازمان وقف کنیم و بخشی از کارکردمان را برای ترویج فرهنگ وقف به کار گیریم.
وی اظهار داشت: خداوند به ارزش و جایگاه این قلم و قداستش قسم یاد کرده و وقتی که جایگاه قلم به آنجا می رسد که افضلتر از خون شهید می شود، نشان می دهد که کارکرد قلم بسیار مهم است و تمام انبیا و اولیای الهی بعنوان پیام رسانان دستگاه الهی مبعوث شدند و آمدند که اخلاق را در جامعه بشری ترویج دهند و کارکردهای اخلاقی را ترویج دهند و مهم ترین کارکردی که در آینده هم ماحصلش به آیندگان هم برمی گردد، وقف هست.
در پایان این نشست از خبرنگاران برتر در حوزه ترویج فرهنگ وقف تجلیل شد.
6156/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.