«طرح ساماندهی دستفروشان به عنوان نخستین تجربه در استان البرز اواخر سال گذشته در کلانشهر کرج به اجرا درآمد لیکن این طرح به دلیل عدم رعایت برخی اصول ایمنی و جانمایی نامناسب حادثه آتش سوزی خسارتبار رقم زد.»
به گزارش ایرنا، چند ماهی است که مدیریت شهری فردیس طرحی را کلید زد که بنا به گفته مسئولان اجرایی
با رعایت اصول ایمنی و شاخص های در خور شان کسبه جدید همراه است.»
جمع آوری و ساماندهی دستفروشان در پیاده روهای شلوغ فردیس آرزویی دیرینه برای مردم و بازاریان بود، موضوعی که بارها مردم و کسبه در خصوص مشکلات آن لب به گلایه و انتقاد گشودند.
مردم از اینکه در شلوغی پیاده روها برخی موقع معضلاتی مانند مزاحمت برای نوامیس چاشنی پدیده دستفروشی است، گلایه داشتند و بازاریان هم کسادی بازار به رغم تعهدات مالیاتی و ضرورت تامین نیازهای زندگی از چشم دستفروشان می دیدند.
از دیگر سو قشر دستفروش هم برای خود دلیل خاص داشت و آن اینکه بیکاری و فقر این افراد را به پیاده روها کشانده تا از این طریق بتوانند امرار معاش کنند هر چند که بارها بساط آنان توسط ماموران سد معبر شهرداری جمع آوری و برخی مواقع ضبط می شد.
با این اوصاف می توان گفت که مردم ، بازار و دستفروشان هریک از وضعیت آشفته بازار فردیس دل خوشی نداشتند و بارها از ایرنا البرز برای اطلاع رسانی و انعکاس این مشکل کمک خواستند.
شهر در شلوغی خود با ده ها آسیب دست و پنجه نرم می کرد و سیل مهاجرت ها هم مزید بر علت شده بود تا اینکه با استقلال مدیریت شهری در فردیس و شکل گیری شورا در واقع نگاه ها به سمت چاره جویی برای رفع مشکلات رفت.
اینکه شورای شهر می بایست برای ساماندهی شهر نوپای فردیس از کجا شروع کند موضوعی است که در ماه های گذشته پاسخ برخی از گزینه ها و مطالبات واضح و آشکار شده است اما هر چند نمی توان فعالیت مدیریت شهری یا هر دستگاهی را در کوتاه مدت مورد سنجش واقعی و علمی قرار داد لیکن در مجموع تلاش ها بر بهبودی سیمای شهر و ساماندهی معطوف است.
با این حال پدیده دستفروشی در ایران موضوع جدیدی نیست اما با اوضاع و احوال عصر کنونی و تحول در ساختارهای اجتماعی این پدیده باید رفته رفته جای خود را به وضعیت جدید متناسب با شرایط نوین دهد.
روی هم رفته حرکت مدیریت شهری فردیس و برخی شهرهای دیگر می توان فتح بابی برای پایان دادن یا به حداقل رساندن پدیده دستفروشی در معابر شود، پدیده ای که نمایانگر ضعف های کارکردی در زمینه اشتغال و مدیریت منابع انسانی است.
برخی از همین دستفروشان را افراد تحصیلکرده تشکیل می دهند که اگر به سمت مهارت آموزی و فراگیری تجربه های ارزشمند علمی هدایت شوند به طور قطع معضل دستفروشی یا آسیب های دیگر اجتماعی تقلیل خواهد یافت.
اکنون چند ماهی است که مدیریت شهری فردیس با ایجاد یک بازارچه دائمی زمینه نقل مکان دستفروشان را فراهم آورده که در واقع می توان گفت که این قشر مورد تکریم قرار گرفته و باهویت جدید دیگر دغدغه های قبلی ندارد.
اینکه در سرما و گرما می بایست در خیابان های شلوغ با مشکلات دست و پنجه نرم کرد و گاهی هم درگیر مراحل قانونی برای بازپس گیری اموال شد خود دارای حکایتی طولانی است اما امروز این قشر با آنچه که در گذشته مواجه بود کمتر دغدغه ای دارد.
از دیگرسو، چند روزی است که شهروندان فردیس شاهد خلوت شدن خیابان ها و معابر اصلی شهر هستند و به آسانی تردد می کنند.
ستاره باقری یکی از شهروندان فردیس به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از معضلاتی که با آن در شهرفردیس روبرو بودیم حضور دستفروشان در بلوار شهدای فردیس بود که برای رفت و آمد خانواده ها مشکل ساز شد.
احمد سلوکی شهروند دیگر فردیس اظهار داشت: پیش از اجرای طرح ساماندهی، عصرها هسته مرکزی شهر فردیس مملو از جمعیت می شد و جایی برای تردد نبود که اکنون به راحتی می توان در خیابان اصلی قدم زد.
اکبر نیک طلب یکی از کسبه های فردیس گفت: دستفروشان بدون پرداخت قبض آب، برق، تلفن، مالیات و عوارض اقدام به فروش اقلام خود می کردند.
شهردار فردیس می گوید: موضوع ساماندهی دستفروشان این شهر متراکم از بدو شکل گیری مدیریت شهری با حساسیت دنبال شد و به نتیجه رسید.
منوچهر غفاری افزود: وجود دستفروشان در خیابان های اصلی شهر سبب سد معبر، سخت شدن رفت و آمد برای شهروندان و زشتی چهره شهر شده بود.
وی اظهار داشت: تنها راه امرار معاش برخی از دستفروشان همین کار است و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه باید به این قشر توجه شود.
غفاری گفت: مدیریت شهری فردیس طی برگزاری نشست هایی با هماهنگی دیگر مسئولان حوزه شهرستان برای ایجاد بازارچه ساماندهی دستفروشان اقدام کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه ساماندهی دستفروشان مطالبه به حق شهروندان است، تاکید کرد: وجود دستفروشان برای شهروندان سبب معضلاتی همچون آلودگی بصری و مسدود شدن راه عبور شهروندان شده بود.
شهردار فردیس ادامه داد: از دیگر سو کسبه خیابان اصلی فردیس وجود دستفروشان را مانع کسب وکار خود می دانستند.
این مسئول در ادامه با اشاره به وجود سه هزار کسبه در خیابان اصلی فردیس، عنوان کرد: این اقدام با هدف حمایت از اصناف ، ایجاد امنیت و آرامش برای شهروندان انجام شد ضمن آنکه دستفروشان صاحب غرفه شدند.
شهردار فردیس گفت: تعداد 300 دستفروش در فردیس شناسایی شده که بخشی از آنان به بازارچه دائمی انتقال یافته و مشکل سد معبر نیز برطرف شده است.
غفاری افزود: به منظور کنترل وضعیت و ارتقاء امنیت، دوربین های مدار بسته نیز در اطراف بازارچه جدید فردیس پیش بینی شده است.
وی بیان داشت: اقدامات ایمنی نیز در بازارچه جدید فردیس لحاظ شده است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر فردیس گفت: طرح ساماندهی دستفروشان فردیس در هسته مرکزی شهر اجرا شد و دستفروشان به بازارچه دائمی در کانال شرقی منتقل شدند.
افراسیاب بیچرانلو افزود: 300 دست فروش در شهر فردیس شناسایی شده و 260 تن از آنا ندر بازارچه دائمی ساماندهی شدند و مابقی دستفروشان در مکان دیگری اسکان می یابند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه فعالیت دستفروشان در سطح شهر سبب نارضایتی شهروندان، اختلال در نمای بصری شهر، ایجاد سد معبر در تردد، مشکلات امنیتی عابران بود شهرداری فردیس،نیروی انتظامی طی برگزاری جلساتی تصمیم به جمع‌آوری و ساماندهی دستفروشان گرفتند.
وی از دیگر مزیت‌های طرح جمع‌آوری و ساماندهی دستفروشان به نظارت بر اجناس آنان ازنظر کیفیت و بهداشت اشاره و بیان کرد: در این صورت شهروندان خرید مطمئن‌تری را خواهند داشت.
بیچرانلو افزود: افزایش رضایت مندی کسبه ها، سهولت تردد عابران، پارک خودرو، تخلیه معابر توسط
دستفروشان، رضایتمندی دستفروشان و افزایش درآمد کسبه ها، تضمین درآمد دستفروشان و حفظ برند بازار فردیس طی 15 سال اخیر از دیگر مزیت های این طرح است.
وی اظهار داشت: در بازارچه جدید فردیس پوشاک، کیف و کفش و دیگر کالاها عرضه می شود.
زمان فعالیت بازارچه جدید فردیس از 10 صبح الی 24 تعیین شده و مکان فعالیت این بازارچه نیز
در یکی از نقاط مناسب شهر جانمایی شده است.
نایب رییس شورای اسلامی شهر فردیس گفت: راه اندازی بازارچه جدید با رضایتمندی دستفروشان، مرد م و بازاریان همراه شد.
بیچرانلو افزود: این بازارچه علاوه بر غرفه بندی دارای پارکینگ خودرو، سرویس بهداشتی، دوربین مداربسته و ایستگاه آتش نشانی است.
« طرح ساماندهی دستفروشان فردیس با حکم دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان و همکاری شهرداری فردیس و نیروی انتظامی اجرا شد.»
همچنین اجرای این طرح با قدردانی مرد م ، بازار و دستفروشان همراه شده است.
شهر فردیس با حدود 500 هزار نفر جمعیت سال گذشته با انتخابات شوراهای اسلامی از مجموعه خدماتی شهرداری کرج منتزع شد.

7413/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.