محمد تاج الدینی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان سطح زیر کشت تاکنون
برای چهارو 396 هکتار گندم ، سه هزارو793 هکتار جو، 828 هکتار دانه روغنی کلزا در مجموع به میزان 9 هزارو17 هکتار قرار داد کشت منعقد شده است.
وی بیان اینکه 30 درصد این اراضی تاکنون بیمه شده ، گفت: بیمه تمام این محصولات تا پایان فصل کشت انجام می شود.
تاج الدینی گفت: در قالب این قراردادها خدماتی به کشاورزان از جمله توزیع بذور رسمی گواهی شده و کود شیمیایی ارائه می دهیم.
وی یکی از توانمندی های ویژه استان البرز را توزیع بذور گواهی شده عنوان کرد که در افزایش عملکرد و بهره وری تاثیر بسزایی دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز افزود: برای کشت غلات پاییزه یک هزارو 348 تن بذر گواهی شده گندم شامل ارقام سیروان، پارسی، پیشگام، پیشتاز و سیوند و 736 تن بذر گواهی شده جو شامل ارقام بهمن، یوسف، ریحان 03، گوهران و مهتاب تامین شده است.
تاج الدینی بیان داشت: همچنین 13 تن و 700 کیلوگرم بذر گواهی شده کلزا شامل هیبریدهای داخلی اوکاپی و نیما و هیبریدهای خارجی آلمانی نیز تدارک دیده شده است.
وی گفت: 702 تن کود فسفاته، 631 کود پتاسه و 138 تن کود ازته برای توزیع در بین زارعان البرز تامین شده است.
** تصویب 340 میلیارد ریال تسهیلات برای کشاورزان
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان البرز ادامه داد: توانمندسازی کشاورزی از نظر تامین نقدینگی یکی از اموری است که از آغاز فصل کشت انجام می شود.
وی تصریح کرد: تامین نقدینگی به صورت تسهیلات سرمایه در گردش از طریق بانک کشاورزی انجام می شود که برای سه محصول گندم ، جو و کلزا حدود 340 میلیارد ریال مصوب شده است.
تاج الدینی گفت: کشاورزان با مراجعه به شعب بانک کشاورزی شهرستان ها و ارائه قراردادهای کشت می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

**پیش بینی برداشت 60 هزار تن غلات درالبرز
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز بیان داشت: پیش بینی شده برداشت برای سه محصول گندم ، جو و کلزا در پایان فصل زراعی جاری 60 هزار تن محصول است .
« سال زراعی گذشته 52 هزار تن گندم ، جو و کلزا در البرزبرداشت شد.»
تاج الدینی افزود: عملکرد مورد انتظار امسال برای محصول جو در هر هکتار یک هزارو458 کیلوگرم ،
گندم پنج هزارو700 کیلوگرم و کلزا سه هزار کیلوگرم پیش بینی شده است.
وی یکی دیگر از برنامه های توسعه عملکردی در سال جاری برای کشاورزان را علاوه بر آموزش و ترویج، توانمندسازی کشاورزان در حوزه مکانیزاسیون و اصول کاشت- داشت و برداشت عنوان کرد.
«شمار بهره برداران گندم ، جو و کلزا در استان البرز یک هزارو700 نفر است.»
استان البرز دارای 68 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که حدود 38 هزار هکتار سطح زراعی سالانه و 24 هزار هکتار سطح باغات و 6 هزار هکتار هم اراضی آیش است.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.