به گزارش ایرنا، دکتر مهرداد راسخی عصر روز چهارشنبه در نشستی اظهار داشت: تمام فرآیندهای ساخت واکسن از مرحله تهیه مواد اولیه تا عرضه به بازار مصرف زیر نظارت معاونت تضمین کیفیت با هدف رعایت اصول تولید و مطابقت با استانداردها انجام می شود.
وی ادامه داد: هر سال نیز برای نظارت بر فرآیندها برنامه های مشخصی تعریف و میزان پیشرفت کار را بررسی می کنیم تا بتوانیم کیفیت را در بالاترین سطح برای تولید فرآورده های بیولوژیک تامین کنیم.
راسخی با اشاره به اینکه مطالعات پایداری واکسن ها برای تمام فرآورده های تولیدی در قالب طرح هایی مشخص انجام شده، اضافه کرد: یکی از مهم ترین اقدامات، انجام مطالعات ساماندهی بذر و سلول های تهیه واکسن با هدف شناسنامه دار کردن بذرها است که بیش از 70 درصد کار انجام شده و تا پایان امسال تکمیل می شود.
معاون تضمین کیفیت موسسه رازی یادآور شد: در این شناسنامه ها، اطلاعات بذرها در سه سطح شامل ژنتیک، مطالعات سرولوژیک و مطالعات بیوشیمیایی معرفی شده که ثابت می کند بذر مورد استفاده تمام موارد سخت گیرانه منطبق با استانداردهای جهانی تولید واکسن را دارد.
 وی اضافه کرد: سازمان جهانی سلامت، فارماکوپه های انگلستان، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا به عنوان مهم ترین مراجع بین المللی استاندارد سازی تولید واکسن هستند.
راسخی تصریح کرد: هر کدام از این مراجع قوانین سختگیرانه ای برای واکسن سازی تعریف کرده اند و ما متناسب با اینکه کدام مرجع قوانین سختگیرانه تری برای تولید فرآورده ای مشخص دارد، محصولاتمان را تولید می کنیم.
موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی با بیش از 90 سال قدمت در منطقه حصارک کرج فعالیت می کند.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.