گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

دفاع رئیس کمیسیون عمران مجلس از ساخت «خانه های معیشتی» در روستاها

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران در خصوص وعده‌های دولت در ساخت مسکن، به جماران گفت: بستگی دارد در این چند سال باقی مانده دولت و بانک‌ها چقدر همراهی کنند؛ بانک‌ها آنچنان که ما می‌خواهیم همراهی نکردند و نمی‌کنند، بلکه باید چکشی‌تر عمل کنند. حتی ما گفتیم، اگر بانک‌ها تسهیلات ندهند چکار کنیم؟ باید مالیات از آن‌ها بگیریم. البته تا زمانی که برگه‌های مالیاتی نوشته شود و کمیسیون استان‌ها تجدید نظر کنند طولانی می‌شود. لذا گفته شد، هر رئیس بانکی به تعهدات خود برای مسکن انجام ندهد عزل شود و رییس کل بانک مرکزی مکلف است مدیرعامل بانکی که به تسهیلات مسکن عمل نکرد را عزل کند.

پایگاه خبری جماران: رئیس کمیسیون عمران مجلس از ساخت «خانه های معیشتی» در روستاها دفاع کرد.

محمدرضا رضایی کوچی درباره‌ی واگذاری زمین برای ساخت خانه‌های ویلایی در روستاها به خبرنگار جماران گفت: رویکرد ما این است که از حاشیه نشینی و برج سازی و گرفتاری‌هایی که در شهرهای بزرگ شاهد آن هستیم جلوگیری کرده و در شهرهای کوچک و روستاها مخصوصا در مناطق ساحلی جاذبه‌ای ایجاد کنیم و جمعیت را به آن سمت ببریم و این یک امتیاز است.

وی افزود: وقتی افراد از تهران و یا شهرهای بزرگ به روستاها و شهرک‌های کوچک می‌روند باید به آن‌ها امتیاز دهیم که به آن جا بروند. باید جایی باشد که ما به آن «خانه‌های معیشتی» می‌گوییم؛ یعنی هم خانه و هم محل  کسب درآمد او باشد. در روستاها شخص خانه‌ای دارد که در آن دامداری، قالیبافی، مرغداری، گاوداری و پرورش قارچ انجام می‌دهد. رویکرد ما این است که اگر بخواهیم جمعیت را از شهرها به سمت روستاها سوق دهیم و از حاشیه نشینی و زندگی در بافت‌های فرسوده جلوگیری کنیم، پیشنهاد خوبی است.

نماینده جهرم در مجلس گفت: ما در این زمینه استثناء گذاشته ایم؛ زمین‌هایی که کشاورزی نباشند و قابل سکونت از لحاظ زمین شناسی و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی باشند را در قانون بازرسی و جهش تولید مسکن در تبصره ۲ ماده ۹ لحاظ کرده ایم. 

وی اضافه کرد: هدف ما این است که مشکل کمبود مسکن حل شود. برای شهرهای مختلف نیز باید اقدامات دیگر صورت بگیر. یعنی  الزاما نباید یک شکل رفتار کرد. البته در بافت‌های فرسوده مشوق گذاشتیم.

وی در واکنش به اینکه ما چندان در مسکن ملی و مهر موفق نبودیم، افزود: در مسکن مهر خوب کار کردیم و منابع مالی هم داشتیم؛ در ۱۵ سال قبل ۵۰ هزار میلیارد خط اعتباری دادیم. اما امروز نقدینگی وزارت راه خوب نیست.

 

رییس بانک مرکزی مکلف است مدیرعامل بانکی که به تسهیلات مسکن عمل نکرد، عزل کند

 

رییس کمیسیون عمران در پاسخ به این نقد که با وجود اینکه دولت چندان به وعده‌های ساخت مسکن خود عمل نکرد، عملکرد آن تا پایان دولت را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟ گفت: بستگی دارد در این چند سال باقی مانده دولت و بانک‌ها چقدر همراهی کنند؛ بانک‌ها آنچنان که ما می‌خواهیم همراهی نکردند و نمی‌کنند، بلکه باید چکشی‌تر عمل کنند. حتی ما گفتیم، اگر بانک‌ها تسهیلات ندهند چکار کنیم؟ باید مالیات از آن‌ها بگیریم. البته تا زمانی که برگه‌های مالیاتی نوشته شود و کمیسیون استان‌ها تجدید نظر کنند طولانی می‌شود. لذا گفته شد، هر رئیس بانکی به تعهدات خود برای مسکن انجام ندهد عزل شود و رییس کل بانک مرکزی مکلف است مدیرعامل بانکی که به تسهیلات مسکن عمل نکرد را عزل کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.