در کارگاه آموزشی آنلاین که با موضوع ایمنی شغلی و حوادث ناشی از کار برگزار شد به مهمترین عوامل غفلت از بحث مهم ایمنی شغلی و بررسی دلایل آسیب نیروی انسانی در برخی صنایع اشاره شد.

به گزارش جی پلاس؛ پویا صافی مشاور HSEصنایع و پروژه ها با اشاره به تاریخچه HSE در دانشگاه‌های ایران از سال ۵۴ و ورود این این رشته به ایران به معرفی این تخصص و رشته‌های دانشگاهی مرتبط با ان در ایران پرداخت.همچنین به اهمیت بحث فرهنگ سازی ایمنی، راهکارهای آن و اقدامات لازم برای توانمندسازی بخش HSE در سازمان ها پرداخته شد تا دیگر شاهد اتفاقات تلخ و ناگوار در محیط های کاری نباشیم و تا نیازی به تجزیه و تحلیل حوادث رخ داده نباشد.

یک کارشناس HSEتوانمند چه خصوصیاتی دارد؟

مدرس این دوره آموزشی به شرکت‌کنندگان که اغلب شاغلین حوزه ایمنی کار بودند راهکارهایی برای نهادینه کردن HSE و بحث ایمنی شغلی در سازمان ارائه داد. و به برخی از مهمترین ویژگیهای کارشناسان حوزه ایمنی اشاره کرد:

HSEیک کار مدیریتی است به این معنی که نیازی نیست در سازمان دائما به همه جا سر بزنیم بلکه نکته مهم وهنر کارشناس حوزهایمنی این است که فرهنگ HSEطوری در سازمان جا بیفتد که همه ی نیروها به اهمیت رعایت نکات ایمنی مربوط به کار پی ببرند. . حضور کارشناس HSEدر واحد جهت دریافت گزارشات و ارائه آموزش های لازم به کارکنان است..

کارشناس HSEباید فرد خطیب و روانشناس خوبی باشد زیرا کسی که با نیروهای انسانی تعامل دارد باید تیپ های شخصیتی را بشناسد و بداند باید با هر تیپ شخصیتی چگونه رفتار کند. همچنین خوب بتواند صحبت کند و مطالب را ارائه دهد و دوره ها را مدیریت کند چون HSEیک کار گروهی است و اگر یک کارشناس توانایی ارتباطی خوبی نداشته باشد نمی تواند HSEرا در سازمان نهادینه کند.

وی ضمن اشاره به اهمیت HSE بعنوان یک سیستم مدیریتی اجرایی که از سال ۸۲ و در وزارت نفت به سازمان‌های کشور وارد شده‌است به لزوم فرهنگ‌سازی در این حوزه تاکید کرد و به بیان برخی مزیت‌های رعایت اصول HSE در سازمان‌ها پرداخت.

 

ایجاد محیط ایمن برای کارکنان ضمن افزایش بازدهی و نشاط در محیط کار، سبب کاهش هزینه‌های انسانی و آسیب‌ها و خسارات می‌شوند.  اگر برنامه ایمنی، بهداشت و محیط زیست در اولویت قرار گیرد، شرکت‌ها می‌توانند بطور موثرتری با کارکنان ارتباط برقرار کنند. توجه به نیروی انسانی بعنوان اصلی‌ترین سرمایه سازمان سبب بهبود فرایندهای کاری در راستای تولید و توجه به موضوعات زیست محیطی سبب تحقق توسعه پایدار می‌شود.

در این کارگاه یک روزه که توسط مجموعه کاریار و به منظور آگاهی بخشی و آموزش در زمینه ایمنی شغلی و بصورت رایگان برای علاقمندان و دست‌اندرکاران حوزه ایمنی شغلی برگزار شد حاضرین به طرح مباحث و مشکلات ایمنی در سطوح مختلف در محیط‌های کاری پرداختند و به سوالات آنها پاسخ داده شد.

مدرس این کارگاه با مخاطب قرار دادن صاحبان مشاغل و سازمان‌ها تاکید کرد استقرار سیستم HSE در سازمان‌ها نشان‌دهنده این است که تجارت شما در مسائل اجتماعی مسئولیت‌پذیر است، از ارزش برند شما محافظت می‌کند، باعث افزایش بهره‌وری تمام کارکنان و کارگران می‌شود و باعث افزایش تعهد کارمندان به شرکت شده و همچنین باعث ایجاد یک محل سالم کاری و افزایش سطح رفاه کارمندان خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه تجزیه و تحلیل حوادث بخشی ضروری جهت جلوگیری از تکرار حادثه و دلایل آنچه رخ داده و کشف خلاء‌ها و نیازهای آموزشی و تصحیح احتمالی ارزیابی ریسک است به تشریح گام‌های تجزیه و تحلیل حوادث پرداخت

که شامل جمع‌آوری مدارک و مستندات از محل حادثه، مصاحبه با شهود و عوامل حادثه و تحلیل تفکیکی اطلاعات جمع‌اوری شده به منظور تعیین عوامل مستقیم و یا علل ثانویه که باعث تشدید پیامدهای حادثه شده‌اند و همچنین علل ریشه‌ای مانند نقص روش‌ اجرایی است.

 

در ادامه‌ی این کارگاه یک روزه به تجزیه و تحلیل حوادث در راستای کشف علل و چرایی حوادث در صنایع مختلف پرداخته شد که شامل صنایع زیر است:

در صنایع شوینده، بررسی حوادث پر تکرار در واحد های سولفوناسیون، پودر سازی، سفید کننده، مایع سازی، صابون سازی و واحد آبرسانیدر صنایع بطری سازی، در خصوص دستگاه های پرخطر بطری سازی، مکانیسم کار با دستگاه ها و همچنین اهمیت توجه به زمان راه اندازی دستگاه ها پرداخته شد.در بحث کارگاه های ساختمانی، به ریسک ها و کانون های خطر بسیار متنوع و پیچیده کارگاه های ساختمانی وعوامل آن نظیر شرایط نا ایمن کار در ارتفاع، برخورد با اشیا، سقوط مصالح، درگیری با ماشین آلات، ریزش آوار،جرثقیل و خطرات مربوط به حمل مصالح با بالابر اشاره شد که منجر به خطراتی با محوریت داربست، جرثقیل، آسانسور، کار در ارتفاع، جوشکاری، گودبرداری، برشکاری و لیفتراک می شوند و همچنین به ضرورت بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق علل بروز هر حادثه در کارگاه های ساختمانی پرداخته شد.در صنایع بسته بندی، با توجه به خطای ساختاری دستگاه اتو و دوخت ،به ضرورت توجه به زمانبندی توقف کامل دستگاه و همچنین بحث تعمیر و نگهداری درست آن تاکید شد.در صنایع شیشه، با توجه به مواد مصرفی در صنعت شیشه مانند سیلیس و فلدسپات و آهک ضرورت دارد که حتما از ماسک های مخصوص جهت جلوگیری از بیماری های تنفسی استفاده شود و همچنین به خطرات گرمای کوره، واحد برش، حمل شیشه، خرد کردن شیشه ومرغوبیت شیشه و ... اشاره شد.در صنعت نساجی، با توجه به اینکه در مراحل مختلف تولید از مواد اولیه قابل احتراقی مانند ابریشم، پشم ، پنبه، نایلون و الیاف بازیافتی استفاده می کنند، علاوه بر آن مواد شیمیایی خاصی نظیر پارافین، روغن های معدنی و محلول های ارگانیک نیز مورد استفاده قرار می گیرد همواره خطر حوادث آتش سوزی در این صنعت وجود دارد که این حوادث عمدتا در اثر عواملی همچون  عدم توجه به مقررات منع استعمال دخانیات، جوشکاری و دیگر عوامل مشابه آن، تخلیه الکتریسیته ساکن، اتصال کوتاه و عیوب الکتریکی دیگر، بالا رفتن حرارت یاتاقانها در ماشین آلات مختلف خطوط تولید، ورود اشیا فلزی همراه الیاف به داخل ماشین آلات خصوصا ماشین حلاجی و صاعقه و عمد  بوجود می آیند.همچنین درصنایع کاشی و سرامیک، به خطرات و اثرات بالقوه کار با دستگاه های سنگ شکن، بالمیل، اسپری درایر، پرس، چاپ، لعاب کاری، اره های الماس و همچنین علل بالقوه این خطرات پرداخته شد و در نهایت اقدامات پیشنهاده در مواجهه با هریک ارائه شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی حوادث حین کار
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.