قیمت شیر و سایر محصولات لبنی در یک سال اخیر 2 برابر شده و در هر مقطعی تولیدکنندگان بهانه ای برای گرانی های پی در پی محصولات خود جور می کنند.

پایگاه خبری جماران، سجاد انتظاری: گشت و گذاری در فروشگاه ها و هم صحبت شدن با شهروندان و فروشنده ها نشان می دهد که قیمت محصولات لبنی در یک هفته اخیر 30 درصد رشد داشته و در ماه های اخیر نیز به حدود 2 برابر رسیده است.  به عنوان نمونه قیمت خامه 200 گرمی در یک سال اخیر 2 برابر شده و قیمت شیر کیسه ای نیز در همین مدت از 2500 تومان به چهار هزار تومان رسیده است.

این موضوع نه تنها باعث نارضایتی مردم و کاهش میزان خرید این کالای ضروری سبد خانوار شده، بلکه فروشندگان محصولات لبنی نیز رضایت چندانی از آن ندارند. چرا که افزایش قیمت های پی در پی باعث کاهش توان خرید مردم شده و انگار مردم دیگر توان خرید این محصولات پر اهمیت برای سلامتی خود و فرزندانشان را ندارند. لذا غیر از اینکه این موضوع می تواند خطرات فراوانی مثل پوکی استخوان را برای مردم در پی داشته باشد، فروشندگانی که مشتری های آنها کاهش چشمگیر داشته هم انتقادات فراوانی به موضوع دارند و به شدت از وضعیت پیش آمده برای بازار ناراضی هستند.

اما برای پیگیری موضوع به سراغ اخبار منتشر شده در این خصوص رفتم. ستاد تنظیم بازار تیر ماه امسال قیمت شیر خام را 28 درصد افزایش داده و به 2900 تومان رسانده است. دامداران از همان ابتدا به این قیمت گذاری اعتراض داشتند. تا اینکه هفته گذشته به بهانه افزایش 24 درصدی حقوق کارگران، هزینه های آزمایشات متعدد اداره کل استاندارد و حمل و نقل، خودسرانه قیمت شیر خام را به 3600 تومان رساندند. این موضوع باعث شد شیر پاستوریزه به قیمت هر کیلوگرم چهار هزار تومان برسد.

ستاد تنظیم بازار تأکید دارد که این موضوع تخلف از سوی دامداران بوده و با آن برخورد خواهد شد. قیمت 10 قلم کالایی که مصوب است، از قبل از طریق ستاد تنظیم بازار کشور اعلام شده است؛ بنابراین واحدهای تولیدی ملزم هستند این قیمت‌ ها را رعایت کنند و هیچ گونه افزایش نرخی در این اقلام نداشته باشند. اگر بازرسان این سازمان بررسی کنند که واحدهای تولیدی ضوابط قیمت ‌گذاری را رعایت نکرده‌ اند، با آنها برخورد خواهد شد.

محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران، حدود یک هفته پیش در گفت و گو با رادیو گفت: با توجه به اینکه تولیدات لبنی جزو ضروریات سفره مردم بوده و آنها با سختی به لقه ‌ای نان و پنیر ساده دسترسی دارند، جامعه را به شدت دچار مشکل کرده است. مردم متوسط جامعه باید قادر باشند یک پنیر معمولی و تعیین نرخ شده را تهیه کنند و قدرت خرید مردم به نحوی باشد که از پنیر، ماست و شیر ساده که شامل قیمتگذاری است، بهره ببرند.

وی در همان گفت و گو از مذاکره تعزیرات با تولیدکنندگان محصولات لبنی برای کاهش قیمت ها خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در جلسه مشترک با تولیدکنندگان محصولات لبنی به نتیجه مطلوب برای کاهش قیمت این محصولات در بازار برسند. اما شواهد بازار نشان می دهد که ظاهرا این جلسات به نتیجه نرسیده است. چون گرانی های این بازار کماکان ادامه دارد و قیمت کلیه محصولات لبنی اعم از شیر، ماست و پنیر در هفته اخیر با حدود 30 درصد افزایش قیمت مواجه بوده است.

اما جالب است بدانید که این گرانی ها مختص تهران نبوده و سایر شهرهای کشور مثل تبریز، یزد و مشهد نیز این امر را تجربه کرده اند و تخلفی است که دامنه آن تنها شامل تهران نمی شود. یعنی در سایر شهرهای کشور نیز همین چالش بین تولیدکنندگان محصولات لبنی و سازمان تعزیرات حکومتی و ستاد تنظیم بازار وجود دارد. از سویی سازمان تعزیرات بر اهمیت این محصولات در سبد خانوار و ضرورت کنترل قیمت آن تأکید دارد و افزایش قیمت ها را تخلف می داند؛ از سوی دیگر تولیدکنندگان به بهانه های مختلف سعی در بالا بردن قیمت محصولات خود دارند.

برخی کارشناسان بازی دو سویه با قیمت دلار را علت این گرانی می دانند. یعنی از سویی افزایش قیمت دلار باعث بالا رفتن هزینه نهاده های دامی و سایر هزینه های دامداران شده و به تبع آن قیمت محصولات آنها نیز بالا رفته است. از سوی دیگر این بالا بودن قیمت دلار باعث شده که صادرات محصولات به خارج از کشور امری مقرون به صرفه باشد. جالب است بدانید که علی صفر ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، از صادارت حدود 40 هزار تن شیر و فرآورده های لبنی به کشورهای اوراسیا خبر داده است. این موضوع نیز باعث کسری محصولات فوق در بازار داخلی، بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت این محصولات شده است.

حالا باید ببینیم در روزهای آینده جلساتی که مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران وعده آن را داده به ثمر می نشیند و قیمت محصولات لبنی پایین می آید و یا عوامل دیگری مثل قیمت دلار و صادرات محصولات لبنی به کشورهای دیگر تأثیر خود را بر این بازار خواهد گذاشت و قیمت های بالای این بازار تثبیت می شود و حتی در مقاطع کوتاه مدت بعدی به بهانه های دیگر از این هم بالاتر خواهد رفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.