هزینه یک شب آی‌سی‌یو چقدر است؟

«مردم حق دارند که بگویند به دلار هزینه می‌کنیم، اما خدمت دلاری ارائه نمی‌شود» این جمله را دکتر سید محمد رضا هاشمیان فوق تخصص مراقبت‌های ویژه پزشکی می‌گوید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ تابناک نوشت: به گفته هاشمیان، تعرفه هر شب حضور در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های دولتی حدودا ۳ میلیون تومان و در بیمارستان‌های خصوصی حدودا ۱۲ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه بخشی از این رقم صرف مانیتورینگ، تخت و ونتیلاتور می‌شود، ادامه می‌دهد: براساس قانون ۳۰ درصد این هزینه باید به پزشک مقیم که به صورت شبانه روزی در بخش حضور دارد باید پرداخت شود و بخشی دیگر این رقم به بخش پرستاری این بخش اختصاص می‌یابد.

 

پول بیماران چگونه هزینه می‌شود؟ 

به گفته این پزشک فوق تخصص بخش دیگر این پرداختی در صندوق بیمارستان باقی می‌ماند و لزوما برای بیمار پرداخت کننده هزینه و یا بخش مراقبت‌های ویژه صرف نمی‌شود.

هاشمیان با انتقاد به عدم نظارت وزارت بهداشت به نحوه هزینه‌کرد واریزی بیماران این بخش عنوان می‌کند: باید وزارت بهداشت بر نحوه هزینه کرد این پرداختی‌ها نظارت مستقیم داشته باشد تا حتی المقدور صرف بخش‌های دیگر بیمارستان نشود و عدم نظارت معضل و مشکل بزرگی است که متاسفانه در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های ایران وجود دارد.

 

وقتی خبری از رتبه‌بندی آی‌سی‌یو نیست! 

او در ادامه با انتقاد به عدم رتبه بندی بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های کشور می‌گوید: سقف پرداختی بیماران تقریبا در تمامی بیمارستان‌ها حدودا ۱۲ میلیون تومان است و تفاوتی نمی‌کند که در یک بیمارستان فوق تخصص مراقبت‌های ویژه حضور دارد یا خیر و یک بیمارستانی که فاقد فوق تخصص‌ای سی یو هست و بیمارستان دیگری که دارد یک عدد در نظر گرفته شده است، به عبارت دیگر بیمار فارغ از حضور پزشک متخصص و فوق تخصص مریض باید این مبلغ را پرداخت کند.

 

مورد عجیب بیمارستان‌های ایران

او ادامه می‌دهد: این موضوع مورد عجیبی است و حتما بخش‌های مراقبت ویژه باید رتبه بندی شوند.

هاشمیان می‌افزاید: علاوه بر موضوع فوق الذکر برای بیمار تفاوتی نمی‌کند تجهیزات مورد استفاده در بیمارستانی که به آن مراجعه کرده به روز باشد یا تجهیزات چندین ساله باشد. 

 

هزینه‌های کمرشکن آی‌سی‌یو در ایران 

این پزشک فوق تخصص با انتقاد به عدم نظارت تخصصی می‌افزاید: ناگفته نماند که ۱۲ میلیون پرداختی بیمار شامل ویزیت‌های تخصصی و دارو‌های مورد استفاده نمی‌شود و بیمار چند میلیون تومان دیگر علاوه بر رقم فوق باید پرداخت کند.

او همچنین تاکید می‌کند در بسیاری از بیمارستان‌ها تجهیزات و دارو‌های بروز دنیا، وجود ندارد.

 

وزارت بهداشت دل به تغییر نمی‌دهد

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خاتمه با تاکید بر اینکه این مشکلات سالهاست پابرجاست، می‌افزاید: بار‌ها تاکید کردیم میتوانیم این مشکلات را اصلاح کنیم، اما متاسفانه در بدنه وزارت بهداشت تصمیمی برای اصلاح وضع موجود گرفته نمی‌شود، متاسفانه وزارت بهداشت حتی یک زیر پله ساختمان خود را وقف دفتر آی‌سی‌یو و بیماران بدحال نمی‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید