به گزارش ایرنا، محسن جاوری روز پنجشنبه به خبرنگاران بیان کرد: محوطه های باستانی کفتارخون و زردکوه ساحل که با فاصله اندک در مجاور یکدیگر قرار دارند، مربوط به دوره پارینه سنگی میانی با قدمت بیش از 45 هزار سال هستند و حضور انسان آن دوره در مرکز ایران را نشان می دهند.
وی افزود: موضوع ساخت سیل بند یا مسیر هدایت سیلاب و همچنین احداث بلوار امام خامنه ای از مسکن مهر برای دسترسی به خیابان امیرکبیر سال گذشته مطرح بود که به طور دقیق از میان این 2 محوطه باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی عبور می کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان بیان کرد: اسناد حضور انسان در دوره پارینه سنگی میانی در بخش مرکزی ایران در چند محوطه تاریخی مانند کفتارخون، زردکوه ساحل، سفیداب، خزاق، درین و فین در یک محدوده هستند.
او اضافه کرد: تا کنون سه محوطه باستانی زردکوه ساحل، سفیداب و کفتارخون در فهرست اثرهای ملی ثبت شده و با توجه به برخی ضرورت ها مانند خطر بروز سیل، به پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور پیشنهاد داده شد تا در این زمینه رهنمودی ارائه کند.
جاوری ادامه داد: پژوهشکده اعلام کرد که با توجه به تداخل مسیر سیلاب با کفتارخون و زردکوه ساحل و نظر به اهمیت این محوطه های باستانی، شهرداری کاشان باید مسیر کانال را تغییر داده و خارج از محدوده عرصه و حریم، سیل بند را احداث کند.
وی گفت: این پژوهشکده همچنین پیشنهاد داده تا با توجه به قدمت این محوطه ها باستانی از یک تیم ویژه متخصص باستان شناسی پارینه سنگی و حفاری نجات بخش بهره گرفته شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان افزود: در این پیشنهاد به تاریخ 13 خرداد 1397 عنوان شده تا شهرداری برای انجام کاوش تامین اعتبار یک میلیارد ریالی را بر عهده بگیرد تا پس از دستیابی به اطلاعات کامل تصمیم گیری شود که هنوز پاسخی دریافت نشده است.
او در ادامه از آغاز فصل سوم کاوش ها در محوطه باستانی استرک در سال جاری خبر داد و گفت: فصل نخست این کاوش با 150 میلیون ریال اعتبار استانی سال 95 و فصل دوم نیز سال گذشته با 200 میلیون ریال اعتبار فرمانداری ویژه کاشان انجام شد.
وی اضافه کرد: محوطه باستانی استرک مربوط به دوره آهن است که در کاوش های گذشته اطلاعات بسیار مهمی به ویژه از دوره آهن 1 به دست داد اما در مقایسه با سایر محوطه ها کشف شواهدی از انجام مرده سوزی آن را ممتازتر کرده است.
محوطه های باستانی کفتارخون و زردکوه ساحل مربوط به دوران پارینه ‌سنگی میانی به ترتیب در فاصله 6 و چهار کیلومتری جنوب غربی کاشان قرار دارد.
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان افزون بر یک هزار و 700 اثر تاریخی در این شهرستان شناسایی شده که 320 اثر در فهرست ملی و یک اثر در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.
شهرستان کاشان با جمعیت نزدیک به 365 هزار نفر در فاصله 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
6136/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.