مرضیه فرشاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اعلام هرگونه آمار در زمینه اعتیاد زنان در استان اصفهان افزود: گرایش زنان به اعتیاد به مواد مخدر تحت تاثیرعوامل اجتماعی، خانوادگی و فیزیکی است و از الگوی متفاوتی نسبت به مردان پیروی می کند.
مدیرکل بهزیستی اصفهان، بیشترین شیوع به اعتیاد زنان را در میانگین سنی 19 تا 35 سال عنوان کرد و گفت: مصرف مواد مخدر سنتی در بین زنان معتاد بیشتر از مواد صنعتی است.
فرشاد با بیان اینکه درمان و پایداری در درمان بدلیل شرایط فیزیولوژیکی در زنان سخت‌ تر از مردان است گفت: هم اکنون سه کمپ ویژه زنان، یک مرکز تی.سی (مرکز درمان اجتماعی محور) زنان و یک مرکز دی. آی. سی (مراکز گذری کاهش آسیب زنان) در استان به زنان خدمات ارائه می ‌دهند.
وی با اشاره به تلاش سازمان بهزیستی برای فراهم کردن دسترسی خدمات برای زنان معتاد گفت: این تلاش های نتیجه داده و هم اکنون تعداد متقاضیان زن برای دریافت خدمات ترک اعتیاد افزایش یافته است.
فرشاد تاکید کرد: این در حالیست که در گذشته زنان به خاطر نگرش خاص جامعه به اعتیاد زنان و مشکلات اجتماعی برای آنها، کمتر برای درمان مراجعه می کردند و همین امر زمینه مشکلات بعدی را برای آنها فراهم می کرد.
وی وظیفه بهزیستی را فراهم کردن فضای حمایتی، روانی و مکان برای ترک اعتیاد عنوان کرد و گفت: ارائه خدمات اورژانسی از وظایف دانشگاه علوم پزشکی است که اگر امکان خدمات درمانی رایگان را نیز برای ترک اعتیاد در معتادان بویژه زنان فراهم کند، گام بسیار بزرگی در این مسیر برداشته می شود.
فرشاد با اشاره به اهمیت توانمندسازی بهبود یافتگان گفت: بزودی با فعال شدن مرکز توانمندسازی زنان، افراد بهبود یافته که احتیاج به شغل و حمایت روانی اجتماعی دارند می‌ توانند در این مرکز تحت حمایت سه ماهه با هزینه‌های بهزیستی شغل و فرصت اجتماعی پیدا کنند.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان همچنین با اشاره به اینکه بلای اعتیاد، کانون خانواده ها را نشانه گرفته است گفت: در این راستا باید در امر پیشگیری و آموزش با استفاده از روش های خلاق و هنرمندانه و بهره گیری از وجود هنرمندان و ورزشکاران وارد عمل شویم.
او با اشاره به نامگذاری پنجم تیرماه به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: بهزیستی استان با برگزاری حدود 50 نمایشگاه با عناوین مختلف آموزشی سعی می کند در این هفته اطلاع رسانی های گسترده ای درخصوص معضل اعتیاد به جامعه داشته باشد.
براساس آمار اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، چهار درصد از معتادان استان اصفهان متأهل هستند، 20 درصد از آنان دارای تحصیلات عالی و 22 درصد نیز در محیط‌های صنعتی به اعتیاد مبتلا شده‌اند.
بیش از 90 درصد معتادان در استان اصفهان مرد و 32 درصد معتادان استان اصفهان زیر 35 سال هستند.
نرخ ابتلا به مواد مخدر در کشور 2.65 درصد و در اصفهان 1.91 درصد است.
ت/6994 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.