به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پس از فروردین پربارش در شهرستان های غربی استان اصفهان، فعالیت سامانه بارشی جدید در روزهای یکشنبه و دوشنبه بار دیگر موجب مسرت و خوشحالی مردم و کشاورزان این مناطق شد.
در پی این بارش ها برخی منابع آبی خشک شده مانند چشمه سراب فریدونشهر بار دیگر جاری شد.
نوروز ملکی رئیس اداره هواشناسی فریدن روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا، میزان بارندگی 24ساعت گذشته در شهرستان فریدن را 23.5میلی متر اعلام کرد.
وی افزود: میزان بارش ها طی 24 ساعت گذشته نیز در شهرستان های فریدونشهر و بوئین میاندشت به ترتیب 40.5 و 35 میلی متر میلی متربوده است.
رئیس اداره هواشناسی فریدن افزود: میزان کل بارندگی در فریدن در سال زراعی 96-97 تاکنون 103.3 میلی متر بوده است.
وی با بیان این که میزان بارندگی در سال زراعی گذشته در مدت زمان مشابه بیش از 305.5 میلی متر و میانگین بلند مدت 10ساله مشابه بیش از 278.2 میلی متر بوده است، گفت: این میزان بارش در مقایسه با سال زراعی گذشته 66 درصد کاهش داشته است.
بارش های روز گذشته در غرب استان موجب آب گرفتگی برخی معابر، سیلابی شدن مسیرها و نیز جاری شدن آب در برخی از رودخانه ها و چشمه ها از جمله چشمه سراب فریدونشهر شد.
این بارش ها همچنین افزایش دبی خروجی تونل چشمه لنگان در فریدونشهر نسبت به شرایط قبل را در پی داشت. بارش ها همچنین در ارتفاعات به صورت برف بود.
با وجود بارش های پربرکت بهاری در شهرستان های غرب استان شامل فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت، این مناطق نیز همانند بسیاری از نقاط کشور با پدیده خشکسالی و کاهش شدید نزولات جوی روبرو هستند، به طوری که بسیاری از رودخانه ها و چشمه ها خشک شده اند و برخی نیز با افت شدید دبی مواجه هستند.
کاهش حدود 60 درصدی بارندگی‏‌ها در حوضه آبریز زاینده‌‏رود موجب افت شدید آب ورودی به سد زاینده‌رود چادگان در سال آبی جاری شده است.براساس آمار ایستگاه‌های هیدرومتری رودخانه زاینده‌رود، این میزان کاهش در 70 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
کاهش بارش‌ها در حوضه آبریز زاینده‌رود موجب کاهش شدید ذخیره آب در سد زاینده‌ رود شده و هم اینک حدود 90 درصد ظرفیت سد زاینده‌رود خالی است.
شهرستان های فریدن با بیش از 49 هزار نفر جمعیت، فریدونشهر با 35هزار نفر جمعیت، چادگان با 32هزار نفر و بوئین میاندشت با بیش از 24 هزار نفر به ترتیب در 140، 180، 110 و180 کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارند.
گ/9861/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.