به گزارش ایرنا، رضا شفیعی روز شنبه در نشستی با خبرنگاران آران و بیدگل گفت: این اقدام در ادامه طرح نهال کاری منطقه کانون بحران شمال سفید شهر (نصرآباد) در سال 1385 انجام می شود و تا کنون سه هزار و 400 هکتار جنگل دست کاشت تاغ و قره داغ در این قالب ایجاد شده است.
وی افزود: نهالکاری کانون های فرسایش بادی در منطقه شمال سفیدشهر آران و بیدگل که از طریق مناقصه به بخش خصوصی واگذار شده بود، با نزدیک به 11 میلیارد ریال از ردیف اعتبارهای ملی انجام شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل با اشاره به هزینه افزون بر 50 میلیون ریالی برای نهال کاری در هر یک هکتار از زمین های بیابانی بیان کرد: نهال های تاغ و قره داغ کشت شده در عرصه های بیابانی به مدت 2 سال باید نگهداری و آبیاری شوند و پس از این مدت گیاه می تواند به رشد خود ادامه دهد.
او به گستره 384 هزار هکتاری زمین های بیابانی شهرستان آران و بیدگل اشاره کرد و گفت: نتیجه عملیات بیابان زدایی و نهال کاری از سال 1349 تاکنون ایجاد 120 هزار هکتار جنگل دست کاشت بیابانی در این شهرستان می باشد.
شهرستان آران و بیدگل که نزدیک به 40 درصد از تاغزارهای استان اصفهان را در خود جای داده، با وسعت 605 هزار هکتار دارای 103 هزار هکتار کانون بحران می باشد و یکی از مناطق در معرض خطر فرسایش بادی و طوفان های ماسه ای کشور است.
شفیعی همچنین از توزیع چهار هزار اصله نهال رایگان به مناسبت هفته منابع طبیعی در شهرستان آران و بیدگل خبر داد و عنوان کرد: نهال های کاج، زیتون تلخ، سنجد، توت و اکالیپتوس به صورت رایگان بین مردم و شهرداری ها توزیع می شود.
وی با اشاره به نواختن زنگ سبز، برگزاری همایش درختکاری در پارک شادی و کاشت درخت در مقابل دستگاه های اجرایی در قالب برنامه های هفته منابع طبیعی گفت: فعالان رسانه ای نقش بسیار اثرگذاری در فرهنگ سازی و ترویج حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی دارند و امید می رود با حضور پررنگ تر و اطلاع رسانی بیشتر شاهد ارتقای شرایط در شهرستان باشیم.
15 تا 22 اسفند ماه به نام هفته منابع طبیعی نام گذاری شده است.
شهرستان آران و بیدگل با بیش از 103 هزار نفر جمعیت در فاصله 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
7472/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.