به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو روز سه شنبه گزارش داد: بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، با توجه به کاهش و پراکندگی بارش‌های پائیزی در سال جاری، حجم ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای سال آبی تا پایان هفته سوم آذر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد کاهش یافته است.
بر این اساس حجم ورودی آب به سد های کشور در سال سال گذشته جهار میلیارد و 350 میلیون مترمکعب بود که امسال به سه میلیارد و 390 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش، هم‌ اکنون 41 درصد حجم مخازن سدهای کشور پر و 59 درصد آن‌ خالی است.
این گزارش حاکیست که از مجموع 176 سد بزرگ کشور، حجم مخازن 97 سد کمتر از 40 درصد، 20 سد بین 40 تا 50 درصد، 26 سد بین 50 تا 70 درصد، 23 سد بین 70 تا 90 درصد پر است.
این گزارش می‌افزاید، حجم مخازن تعداد 10 سد شامل سدهای سورال، گاوشان، رودبال داراب و بافت بین 90 تا 100 درصد پر است.
خاطرنشان می شود، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان 19 آذر در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد: میزان کاهش آب ذخیره شده در سد زاینده رود در سالهای اخیر بی سابقه بوده و هم اکنون نسبت به میانگین بلند مدت 80 درصد کاهش داشته است.
علی بصیرپور افزود: میزان کنونی آب ذخیره شده در سد زاینده رود حدود 149میلیون متر مکعب و حتی وخیم تر از سال گذشته است.
وی اضافه کرد: ذخیره سال گذشته در چنین روزهایی حدود 165 میلیون متر مکعب بود.
به گفته او ظرفیت حداکثری سد زاینده رود یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب برآورد می شود و گزارش های کنونی نشان می دهد که تنها حدود یک دهم این سد دارای آب است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به کاهش میزان آب ورودی به سد، تصریح کرد: میزان ورودی آب پارسال حدود 30متر مکعب بر ثانیه بود، اما هم اکنون این میزان به 7 متر مکعب در ثانیه رسیده است.
بصیرپور ادامه داد: میزان بارش ها در ماه های آبان و آذر امسال در استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان صفر گزارش شد و این شرایط، وضعیت قرمز را برای سد زاینده رود رقم زده است.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.