بابک صادقیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: جلسه کارگروه ویژه شرایط خاص آلودگی هوا روز شنبه 20 آبان با دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست در محل مدیریت بحران استان با حضور اعضای مرتبط یعنی اداره کل هواشناسی، مرکز بهداشت و مرکز مدیریت بحران استان در استانداری اصفهان تشکیل شد.
وی اظهار کرد: در این جلسه ضمن تشریح شرایط روزهای گذشته وضعیت هوا و پیش بینی شرایط روزهای آتی؛ برنامه ریزی صورت گرفته برای اجرای وظایف قانونی کلیه دستگاه های اجرایی استان بررسی شد.
وی گفت: با توجه به شرایط هشدار موجود؛ توصیه های مرتبط در این پیوند از طریق مرکز بهداشت استان اعلام و طبق وظایف تعیین شده در آیین‌نامه مربوطه مقرر شد تا سایر دستگاه‌های اجرایی نیز ضمن پیگیری وظایف محوله، اقدام های جدی خود را در این زمینه به کار گیرند.
صادقیان در تشریح وظایف سایر دستگاه های اجرایی در شرایط خاص آلودگی هوا به اقدامات محیط زیست در پایش مضاعف و شبانه روزی منابع آلاینده و برخورد قانونی با واحدهای مزبور اشاره کرد.
رئیس اداره امور آزمایشگاه های حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: طبق پیش بینی های هواشناسی در دو روز آتی با ورود سامانه های ناپایدار، انتظار می رود هوای کلانشهر اصفهان بهتر شود ولی از روز سه شنبه مجدداً بدلیل سکون هوا و کاهش دما انتظار می رود روند غلظت آلاینده ها افزایش یابد.
صادقیان گفت: آلودگی هوای اصفهان در هفته های اخیر بدلیل سکون و پایداری هواست که باعث عدم تخلیه آلاینده ها و انباشته شدن آنها در منطقه شده است.
وی با بیان اینکه در هفته های اخیر هوای کلانشهر اصفهان زیاد سرد نشده بود، گفت: پدیده وارونگی(اینورژن) در آلودگی هوای اصفهان در دو هفته اخیر نقشی نداشت و آلاینده های انباشته شده باعث شد غلظت آلایندگی بالا برود و هرازگاهی با وزش باد ملایم، شرایط کمی بهتر و مجدداً سکون هوا سبب بدتر شدن وضعیت هوا شده است.
هوای اصفهان از 11 تا 19 آبان(روز گذشته) برای گروه های حساس در شرایط ناسالم قرار داشت اما صبح امروز(شنبه) با کاهش آلاینده ها در شاخص 97 (AQI) قرار گرفت و سالم شد اما از ظهر امروز با رسیدن به شاخص 113 (AQI)، هوای این کلانشهر دوباره در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفت.
بر اساس شاخص آلودگی هوا (AQI)، این شاخص از صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس،151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم و 301 تا 500 خطرناک است.
اصفهان در 2 دهه اخیر در بین کلانشهرهای آلوده کشور قرار داشته است.
ت/8114/6027 خبرنگار: امیرحسین اکبری * انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.