به گزارش ایرنا، ' دنیس اودونوان ' در بدو ورود به اصفهان در فرودگاه بین المللی شهید بهشتی این شهر مورد استقبال رسول زرگرپور استاندار اصفهان قرار گرفت.
رئیس مجلس سنای ایرلند، در جریان سفر به اصفهان امشب در ضیافت شام استاندار این استان شرکت ؛ و فردا ( پنجشنبه ) از آثار تاریخی و فرهنگی این شهر دیدن می کند.
روابط سیاسی و مناسبات تجاری ایران و ایرلند قدمتی 42 ساله دارد که در تمام این سال‌ ها روندی همراه با فراز و فرودهای فراوان را پشت سر گذاشته است؛ از یاد داشت تفاهم میان وزرای امور خارجه دو کشور برای گسترش بیشتر روابط تا تعطیلی سفارت ایرلند در تهران.
با این حال، با روی کار آمدن دولت یازدهم به ریاست دکتر روحانی و امضای توافق هسته‌ای، ایرلندی‌ ها نیز به صف مشتاقان توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران پیوسته‌ اند و در این چارچوب، بیش از یکسال است که بررسی‌ هایشان را برای بازگشایی مجدد سفارت‌ خود در تهران را آغاز کرده‌ اند.
سطح روابط تجاری بین دو کشور در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیون یورو در سال است.
میزان روابط تجاری در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی ( دی ، بهمن و اسفند سال گذشته ) بطور چشمگیری افزایش ‌یافت.
حوزه‌های فناوری اطلاعات، بهداشت و تجهیزات پزشکی، دارو، فناوری مواد غذایی و کشاورزی، انرژی‌های تجدیدپذیر، صنایع هوایی (لیزینگ و تجهیزات هواپیمایی) و همکاری ‌های آموزشی و دانشگاهی مهمترین زمینه های همکاری‌ تهران و دوبلین است و باتوجه به ابراز تمایل مقامات ایرلندی برای بازگشایی سفارت در تهران قطعا تحقق این امر بر روند رو به گسترش مناسبات و همکاری‌های دو کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت.
در حال حاضر میزان روابط تجاری سالانه دو کشور بیش از 100میلیون یورو است و ظرفیت و آمادگی لازم برای افزایش قابل ‌توجه مناسبات و رسیدن به یک میلیارد یورو در سال وجود دارد.
در حال حاضر مناسبات علمی و فرهنگی بین دو کشور از روند مناسبی برخوردار است.
حدود 300 دانشجوی ایرانی در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های ایرلند مشغول به تحصیل هستند.
مقامات سیاسی و پارلمانی ایرلند بارها و صراحتا اعلام داشته‌اند که تعطیلی سفارت ایرلند در تهران و پایتخت چند کشور دیگر در سال ۲۰۱۱ میلادی سیاسی نبوده و این تعطیلی صرفا به دلیل مشکلات اقتصادی این کشور و در راستای صرفه ‌جویی در شرایط سخت اقتصادی آن کشور اتخاذ شده است.
مقامات سیاسی و اقتصادی ایرلند تصریح دارند که توسعه همکاری‌ های اقتصادی و تجاری بین دو کشور مستلزم بازگشایی مجدد سفارت ایرلند در تهران است و تلاش دارند تا سفارت این کشور بار دیگر در تهران گشایش یابد.
7150 / 2093 ** خبرنگار: علی نعمانی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.