در طرح ایراپن، چهار بیماری قلبی و عروقی، دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی و سرطان که از مهمترین دلایل مرگ‌ و میر ناشی از بیماری ‌های غیر واگیر هستند، مورد ارزیابی قرار می‌ گیرد.
به گزارش ایرنا ' سلیم سلاما ' روز پنجشنبه در بازدید از اجرای طرح ایراپن در شهرضا گفت: این طرح از ابتدای سال 1395 بصورت آزمایشی در چهار شهر ایران در حال اجراست.
وی بااشاره به بازدید سال گذشته خود از اجرای این طرح افزود : پیش از این اجرای طرح بصورت تئوری بود اما امروز بصورت کاملا الکترونیکی عملیاتی شده است.
نماینده سازمان بهداشت جهانی تصریح کرد: ارائه خدمات بصورت جمعی و کامل از نقاط قوت اجرای این طرح است.
وی اضافه کرد: این طرح در بخش شناسایی بیماران دیابتی و فشار خون بسیار موفق عمل کرده اما در برخی موضوعات به کار بیشتری نیاز دارد.
در این بازید پروفسور ' اشرفان نساء ' و ' تسکین خان ' از دیگر نمایندگان سازمان بهداشت جهانی و جمعی از مسئولان بهداشتی حضور داشتند.
رئیس شبکه بهداشت ودرمان شهرستان شهرضا درجریان این بازدید گفت: کل جمعیت هدف در این شهرستان 148 هزار 306 نفر بوده که 72 هزار و 330 نفر و 75 هزار و 976 نفر مرد هستند.
حجت الله تنهایی افزود: تعداد کل افرادی که مورد ارزیابی قرار گرفتند 40هزار و660نفر بوده اند که 66درصد افراد بین 20تا40سال و 59درصد افراد بالای 40سال بودند.
رئیس شبکه بهداشت ودرمان شهرضا اظهارکرد: همچنین پنج هزار و 407 نفر مبتلا به بیماری فشارخون و 2 هزار و 479 نفر مبتلا به دیابت و سه هزار و250 نفر مبتلا به اختلال چربی در طرح ایراپن در شهرضا شناسایی شدند.
وی تصریح کرد: ارزیابی والدین دانش آموزان ، کارگران کارخانجات، کسبه وبازاریان وکارکنان ادارات شهرستان باهماهنگی ادارات آموزش وپروش ، صنعت معدن وتجارت وفرمانداری شهرستان انجام شد.
اجرای آزمایشی طرح ایراپن در چهار شهرستان کشور شامل نقده در استان آذربایجان غربی، مراغه در استان آذربایجان شرقی، شهرضا در استان اصفهان و بافت در استان کرمان به مرحله اجرا در آمده است.
شهرضا در 80 کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.
پ/7144 / 2093 ** خبرنگار: امیری ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.