رضا شفیعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به دنبال گشت های مستمر یگان حفاظت این اداره، شب گذشته 3 قاچاقچی چوب که در حال قطع درختان تاغ در محدوده تاغزارهای بالای سفید شهر نزدیک ایستگاه دهنار بودند تحت تعقیب قرار گرفتند و یک نفر متخلف همراه با موتور سیکلت دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد‌.
وی با اشاره به قطع حدود 50 اصله درخت تاغ توسط قاچاقچیان چوب افزود: دو متهم دیگر توسط یک دستگاه نیسان متواری شده و هنگامی که ماموران اقدام به تعقیب و گریز خودرو می کنند متخلفان با ایجاد سد معبر، منجر به تصادف و مجروح شدن مامور یگان اداره منابع طبیعی شهرستان می شوند.
شفیعی بیان کرد: در ابتدای هفته جاری نیز در عملیاتی جداگانه یک نفر متخلف در حین قطع 30 درخت تاغ در محدوده جاده قدیم آران و بیدگل دستگیر و همراه با خودروی نیسان تحویل مراجع قضایی شهرستان شد.
وی هم چنین از دستگیری یک متخلف که اقدام به ذغال گیری در روستای محمد آباد کویرات می کرد خبر داد و گفت: در این عملیات 3 کوره ذغال تخریب و 4 کارتن ذغال کشف و ضبط شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل قاچاق چوب و ذغال را عامل تخریب جنگل های دست کاشت این شهرستان دانست و گفت: سودجویان برای رسیدن به سودهای کلان و بازار سیاه پر رونق ذغال اقدام به قطع درختان و ذغال گیری می کنند.
وی تاکید کرد: حفظ و نگهداری جنگل های دست کاشت بیابانی به دلیل کویری بودن و همچنین هجوم شن های روان در این منطقه اهمیت زیادی دارد.
قطع درختان تاغ یکی از مشکلات اصلی آران و بیدگل است، سال گذشته از قاچاقچیان چوب تاغ، حدود 30 تن چوب کشف و توقیف شد.
آمار رو به افزایش کشفیات چوب و ذغال در آران و بیدگل مدتی است زنگ خطرنابودی تاغزارها را به صدا درآورده است، این زنگ خطر از فاجعه زیست محیطی و هجوم ریزگردها خبر می دهد.
آران و بیدگل با 120 هزار هکتار جنگل های دست کاشت تاغ که حدود 40 درصد از تاغزارهای استان اصفهان را به خود اختصاص داده در 200 کیلومتری شمال مرکز این استان قرار دارد.
7408/7472 * خبرنگار: حسین منصوری فر * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irna_kashan / https://telegram.me/irna_kashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.