' ابوالفضل ابوترابی ' روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این خط راه آهن بطول 30 کیلومتر در مسیر اصفهان - نجف آباد با مشارکت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، شهرداری های واقع در مسیر و بخش خصوصی احداث می شود.
وی افزود: اقدام های لازم برای احداث قطار حومه ای نجف آباد - اصفهان انجام شده و در دیداری که 20 ماه جاری ( تیر ) با مدیرعامل راه آهن کشور داشتم، مقرر شد عملیات اجرایی این پروژه اوایل آغاز به کار دولت دوازدهم با حضور وزیر راه و شهرسازی در نجف آباد آغاز شود.
نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی هزینه احداث این خط راه آهن حومه ای را حدود 2 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: قرار است این مبلغ از سوی شرکت راه آهن، شهرداری های واقع در مسیر و بخش خصوصی تامین شود.
وی اظهارکرد: براساس توافق انجام شده، مقرر است خطوط ریلی و رام های مورد نیاز این طرح از سوی شرکت راه آهن، آزاد سازی مسیر توسط شهرداری های واقع در مسیر و بخشی از هزینه مورد نیاز نیز توسط بخش خصوصی تامین و انجام شود.
نماینده مردم نجف آباد با بیان اینکه مجوز اجرای این طرح توسط شورای عالی ترافیک صادر شده است، افزود: در آینده ای نزدیک مناقصه اجرای این طرح برگزار می شود.
موافقتنامه احداث خطوط قطارهای حومه ای اصفهان - نجف آباد بین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شهرداری نجف آباد 28 دی سال 94 به امضای محسن پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مسعود منتظری شهردار نجف آباد رسید.
مدیرکل وقت راه آهن استان اصفهان چهارم مهر سال 94 به ایرنا گفته بود: طرح ایجاد خط راه آهن اصفهان - نجف آباد در راستای سیاست های وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ایجاد راه آهن حومه ای در دستور کار قرار دارد و اقدامات اولیه آن انجام شده است.
حسن ماسوری با بیان اینکه اجرای این طرح مورد موافقت شهرداری های 2 شهر قرار گرفته است، افزود: 50 درصد اعتبار مورد نیاز این خط از سوی شهرداری های نجف آباد و اصفهان و نیم دیگر از طرف اداره کل راه آهن استان تامین خواهد شد.
مدیر عامل راه آهن نیز در مراسم انعقاد موافقتنامه با شهرداری نجف آباد برای احداث این خط گفت: در سال اول بهره برداری از قطار حومه ای اصفهان – نجف آباد ۶۰ هزار مسافر با این خط جا به جا خواهند شد که حجم قابل توجهی صرفه جویی در انرژی، کاهش آلودگی و تصادفات را به همراه خواهد داشت.

*** اجرای خط راه آهن الگیودز - اصفهان نیازمند فاینانس است
نماینده مردم نجف آباد در مجلس با اشاره به دیدار اخیر خود با مدیرکل راه آهن ادامه داد: در این دیدار مراحل اجرایی شدن قطار الیگودرز - تیران - نجف آباد - اصفهان نیز مورد بررسی قرار گرفت.
ابوترابی ادامه داد: این پروژه از سمت خرم آباد به الیگودرز در حال اجراست و قرار است خرم آباد را از طریق الیگودرز به اصفهان متصل کند.
وی افزود: این پروژه به رغم گذشت سال ها به خاطر عدم تخصیص بوجه کافی با کندی پیش می رود.
نماینده مردم نجف آباد اظهارکرد: سال گذشته هشت میلیارد و پنج میلیون تومان برای این پروژه در نظر گرفته شد که رقمی بسیار ناچیز است.
وی افزود: به همین دلیل پیشنهاد شد تا برای تسریع در اجرای این پروژه، قطار خرم آباد - اصفهان نیز از فاینانس داخلی یا خارجی استفاده کند زیرا با اعتبارات دولتی تا 30 سال آینده نیز این طرح به بهره برداری نخواهد رسید.
کلنگ پروژه قطار الیگودرز - تیران - نجف آباد - اصفهان اواخر سال 90 با حضور معاون وقت وزیر راه و شهرسازی به زمین زده شد.
این خط راه آهن برای اتصال استان لرستان به مرکز ایران ( اصفهان ) و تکمیل پازل پروژه های ریلی در گلوگاه ترانزیت کشور با اهمیت است.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.