دکتر مصطفی شایگان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهارکرد: طی هماهنگی‌ های انجام شده با شهرداری‌ خور مقرر شده است تا با مراکز غیرمجاز عرضه دام، دستفروشان سیار بصورت جدی برخورد شود.
وی ادامه داد: رعایت اصول بهداشتی در نگهداری دام، عدم نگهداری حیوانات و خرید گوشت و دام زنده از مکان های مورد تأیید دامپزشکی، الزامی است.
مدیر شبکه دامپزشکی خور و بیابانک تصریح کرد: باتوجه به اینکه بیماری تب کریمه کنگو در برخی از استان های کشور مشاهده شده است، در این راستا کشتارگاه های شهرستان خور و بیابانک همچون سایر مناطق کشور باید گوشت تازه را به مدت 24 ساعت در فریزر نگه دارند.
او همچنین نسبت به آموزش پرسنل کشتارگاه‌ها جهت استفاده از وسایل حفاظت فردی، مقابله با کشتارهای خارج از کشتارگاهها که دامپزشکی بر آنها نظارت ندارد، تاکید کرد.
تب کریمه کنگو واکسنی برای پیشگیری ندارد و مهمترین نکته برای جلوگیری از ابتلا به آن، رعایت نکات بهداشتی توسط کسانی است که دام نگهداری می‌کنند، در کشتارگاه ‌ها و دامداری ‌ها کار می ‌کنند و افرادی که گوشت خریداری می‌کنند.
کارشناسان توصیه می‌کنند که روستاییان هنگام تماس با دام از کندن کنه ‌های روی بدن دام خودداری کنند. همچنین لباس‌ های خود را پس از خروج از اصطبل و محل نگهداری دام‌ ها تعویض کنند و دست و صورت خود را با آب وصابون بشویند؛ چراکه دام بیمار خطر انتقال بیماری‌ های بسیاری را دارد.
بهتر است تا حد امکان افرادی که دامدار نیستند هنگام مراجعت به مناطق روستایی، تماسی با دام نداشته باشند. دامداران نیز وقتی با دام در تماس هستند از وسایل حفاظتی استفاده کنند و پس از پایان کارشان نیز لباس‌ها را تعویض کرده و دست وصورت خود را بشویند.
همچنین از تماس مستقیم دست با گوشت تازه ذبح شده باید پرهیز کرد و خردکردن و بسته بندی گوشت باید پس از 24 ساعت از نگهداری آن در دمای زیر صفر انجام شود و بطور ترجیحی گوشت بصورت فریز شده و حداقل چند ساعت پس از فریز مصرف شود.
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین نکاتی را پیشگیری از تب کریمه کنگو اعلام کرده است:
- مراقبت حفاظتی و بهداشتی کامل دامداران و کارکنان کشتارگاه‌ها و قصابی ها و ... و استفاده از دستکش و وسایل حفاظتی.
- جلوگیری از گزش کنه آلوده بوسیله خودداری از خوابیدن در نقاط آلوده.
- عدم مصرف گوشت تازه، گوشت باید 24 ساعت در دمای منفی 1 تا 4 درجه نگهداری شود بعد مصرف شود.
- پختن کامل گوشت.
- برای پرسنل بیمارستانی و کادر درمانی توجه کامل به مراقبت از خود یعنی استفاده از ماسک، گان، عینک و دستکش در برخورد با بیمار دچار خونریزی.
- درمان موارد مشکوک طبق پروتکل کشوری در 6 روز اول.
شروع علائم ناگهانی بیماری تب کریمه کنگو حدود یک تا هفت روز طول می کشد. متوسط سه روز ( بیمار دچار سردرد شدید ، تب، لرز، درد عضلانی ) بخصوص در پشت و پاها(، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، ترس از نور )حساسیت به نور می گردد.
ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذاخوردن و گلودرد و احتقان ملتحمه در اوایل بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه می شود.
تب معمولا بین سه تا 16 روز طول می کشد و تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه، پرخونی خفیف حلق و ضایعات نقطه ای در کام نرم و سخت شایع هستند.
در این بیماری تغییرات قلبی عروقی شامل کاهش ضربان قلب و کاهش فشارخون مشاهده می شود.
کاهش گلبولهای سفید (لکوپنی) ، کاهش پلاکتها (ترمبوسیتوپنی) و برخی اوقات کاهش بسیار شدید پلاکتها نیز در این بیماری مشاهده می گردد.
مرحله خونریزی دهنده این بیماری مرحله کوتاهی است که به سرعت ایجاد می شود و معمولا در روز سه تا پنج بیماری شروع می شود و یک تا 10روز ( به طور متوسط چهار روز) طول می کشد.
داروی این بیماری در ایران وجود دارد و در صورت تشخیص به موقع می توان آن را درمان کرد.
این بیماری از سال 78 در ایران شناسایی شد.
شهرستان کویری خور و بیابانک با 12 هزار کیلومتر مربع وسعت و با حدود 20 هزار نفر جمعیت در 420 کیلومتری شرق اصفهان واقع است.
7153 / 2093 ** تنظیم کننده: علیرضا حکیمیان نژاد ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.