به گزارش ایرنا، رمضان، نهمین ماه از سال قمری است که مسلمانان معتقدند قرآن در این ماه بر پیامبر اسلام فرود آمده و در قرآن نیز آمده است که مسلمانان مکلف به روزه داری در این ماه هستند.
مسلمانان جهان در جای جای این کره خاکی هریک بنوعی به این ماه شگرف ادای دین و احترام می کنند، بطوریکه با برگزاری مراسم های مختلف که نشان از انتظار چند ماهه آنان برای این مناسبت و شور و نشاط وصف ناپذیر آنان دارد، به استقبال این ماه رفته و تا پایان رمضان به برگزاری مراسم های مختلف ادامه می دهند.
مسلمانان در کشورهای مختلف جهان با جشن به پیشواز ماه مبارک رمضان می روند زیرا این ماه، زمان شادی و نشاط معنوی مسلمانان است.
*رمضان در اندونزی*
در کشور ' اندونزی ' هنگامی که هلال ماه رویت می‏شود، برخی افراد برای تبریک حلول ماه مبارک رمضان تا هنگام سحر در مسجد طبل می‏زنند.
این ماه برای مردم اندونزی ماه جشن و شادی است. شادمانی‌های شبانه، تفریحات، بازی‌های مختلف و غذاهای متنوع، همه جزئی از فرهنگ مردم اندونزی در این ماه است.
در این ماه مراسم ویژه‏ای به مناسبت شب نزول قرآن کریم در قصر ریاست جمهوری اندونزی برگزار می‏شود و مراسم احیا از رادیو و تلویزیون این کشور پخش می‏شود.
مسلمانان اندونزی 10 شب آخر ماه مبارک رمضان را به شب زنده‏داری و عبادت می‏گذرانند و معتقدند یکی از این ده شب، شب قدر است.
در این کشور مراسمی با نام 'حلال به حلال' به معنی روز مصالحه و آشتی در مساجد برگزار می‏شود.
*تایلند*
* با حلول ماه مبارک رمضان، تمامی مساجد در کشور ' تایلند ' غرق در نور می‏شوند. یکی از عادت‏های رایج میان مسلمانان این کشور، زدن طبل هنگام افطار است و فردی که طبل می‏نوازد را بلال حبشی، موذن پیامبراکرم (ص) می‏نامند.
*مالزی*
مسلمانان ' مالزی ' با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان مساجد و منازل خود را غباروربی و زنان وسایل خوردنی مورد نیاز ماه رمضان را تهیه می‏کنند.
در این کشور همچنین با اعلام رویت هلال ماه مردم به تمیز کردن خیابان‏ها می‏پردازند و خیابان‏های اصلی و مساجد را تزیین می‏کنند.
در مالزی نیز مسلمانان در ماه رمضان مساجد را آذین بندی می کنند، از منظر اجتماعی نیز، ثروتمندان فقیران را مهمان سفره‏های افطاری خود می‏کنند.
کودکان دراین ماه لباس‏های رنگارنگ پوشیده، فانوس‏هایی را در دست می‏گیرند و هنگام سحر روزه‏ داران را از خواب بیدار می‏کنند.
*چین*
مسلمانان چین' شامل 10 اقلیت خویی، اویغور، قزاق، قرقیز، تاجیک، ازبک، دون سیان، بائوآن، سالار و تاتار که در سراسر این کشور پراکنده اند آیین ها و جشن های ماه مبارک رمضان را بطور مفصل برگزار می کنند.
نظافت و غباررویی مساجد و خانه های مسلمانان از جمله رسومی است که قبل از شروع ماه مبارک رمضان توسط مسلمانان چینی انجام می شود.
مسلمانان چین در ماه مبارک رمضان محله های خود و مساحد را آذین بندی کرده و وعده اصلی افطار را به همراه اعضای خانواده خود در مسجد میل می کنند.
براساس آمار، نزدیک به 50 میلیون مسلمان در چین زندگی می کنند و انجمن اسلامی چین می گوید که آنها در انجام عبادات مذهبی آزاد هستند و بر اساس قانون فعالیت می کنند.
*افغانستان*
مردم مسلمان ' افغانستان ' یک ماه جلوتر، خود را برای استقبال از ماه مبارک رمضان آماده می‏کنند و تقریبا اعمالی که در این ماه انجام می دهند که بیشتر شبیه به ایران است.
در ' اردن ' از حدود یک هفته قبل از آغاز ماه مبارک رمضان مساجد محله و آذین بندی کرده و با نصب ه چراغ‌ها یا فانوس‏هایی با شکل آیاتی از قرآن کریم و یا شکل هلال ماه و ستاره در ورودی منازل خود به استقبال ماه مبارک رمضان می‌روند.
*المان*
' آلمان ' اگرچه یک کشور غیر اسلامی با اکثریت مسیحی محسوب می شود، اما حال وهوای ماه مبارک رمضان در بین مسلمانان این کشور همانند دیگر نقاط جهان کاملا مشهود است.
بیش از 4.3 میلیون مسلمان در آلمان زندگی می‌کنند و در مجموع حدود دو هزار و 500 مسجد و مرکز اسلامی در آلمان وجود دارند که فعالیت اکثر این مساجد در این ماه دو چندان می شود
ماه مبارک رمضان در ' آفریقای جنوبی ' مانند اغلب کشورهای اسلامی ماه جشن است و لذا برکات این جشن هم متوجه مسلمانان و هم غیر مسلمانان این کشور می شود.
دراین ماه با وجود روزه داری مسلمانان ‘ همه مساجد این کشور پس از نماز عصر برای تهیه انواع غذا به منظوردادن افطاری به فقرا از جمله افراد غیرمسلمان فعال می شود و همین موضوع خود نقش مهمی در نوع نگاه عمومی مردم این کشور به مسلمانان دارد.
*ازبکستان*
در کشور ' ازبکستان ' مردم قبل از ورود ماه مبارک، به صله رحم و زیارت خویشاوندان بویژه بزرگسالان می‌روند.
از سنت‌های عید فطر در این کشور این است که نوعروسان در این روز، در منزل خود میهمانی می‌دهند و خویشاوندان و همسایگان را به این میهمانی دعوت می‌کنند.
در کشور ' تاجیکستان ' حلول ماه مبارک از طرف شورای علما تعیین می شود در این کشور بیش از 95 درصد مردم مسلمان و بطور عمده حنفی مذهب هستند.
*تانزانیا*
*در 'تانزانیا و زنگبار'در هر جایی که باشند اگر ماه را مشاهده کنند به 'قاضی دولت' ( که از طریق رییس کشور انتخاب می‏شود ) اطلاع می‏دهند سپس خود قاضی در رادیو اعلام می‏کند که طبق اخبار موثق که دریافت شده، مردم در چند ناحیه ماه را مشاهده کرده‏اند.
اگر خبر زود اعلام شود مردم بعد از نماز عشاء در مسجد می‏مانند تا نمازهای مخصوص ماه را به جا آورند.
*روسیه*
* یکی از فرهنگ‌های ایام رمضان در 'روسیه' ‌سخنرانی کوتاه و مفید یک روحانی برای میهمانان در سفره افطار و در هنگام تناول غذاست که معمولا از نکات ضروری و کاربردی برای جوانان با استناد به آیات قرآن اقامه می‌شود. این رسم شبیه آن چیزی است که در مصر به آن 'موائد الرحمن'(سفره‌های رحمانی) گفته می‌شود.
بر اساس آمار سال 1387 در روسیه بیش از 20 میلیون نفر مسلمانان وجود دارد که از این تعداد حدود سه میلیون نفر را شیعیان تشکیل می دهند.
*ساحل عاج*
* در ' ساحل عاج' هر مردی برای پدر و مادر و همسر خود مقداری ما یحتاج مربوطه به ماه مبارک را تهیه و به آنها هدیه می دهد.
قبل از ماه رمضان مردم تمام مواد غذایی لازم در این ماه را تهیه می کنند. به محض اینکه هلال ماه رمضان دیده شود مؤذنان مساجد طبل های بزرگی را به صدا در می آورند تا مردم بدانند که فردا روز اول ماه مبارک رمضان است.
مردم با هم در این ماه دعوا نمی کند چون اعتقاد دارد از ثوابشان نزد خدا کم می شود و دیر به خدا می رسد.
*سنگال*
* مردم 'سنگال' قبل از آمدن ماه رمضان مساجد را تمیز می‌کنند، از یکدیگر حلالیت می‌طلبند و توجهشان را به سخنرانی‌های دینی و جلسات قرآن جلب می‌کنند.
*سوئد:
اگرچه به علت هوای همیشه ابری و بارانی' سوئد'، امکان استهلال سنتی برای مسلمانان این کشور وجود ندارد اما مراکز نجومی و دولتی این کشور، حلول ماه های جدید را رصد و اعلام می‏کنند. برخی مسلمانان مهاجر هم بنا بر مذهب یا ملیتشان از محاسبات نجومی کشورهای عربستان، ایران و مصر تبعیت می‏کنند.
پس از مسیحیت، اسلام دومین دین سوئد محسوب می‏شود و نیم میلیون از جمعیت 9.2 میلیونی این کشور را تشکیل می‏دهد.
*شیلی*
حدود 50 درصد مسلمانان 'شیلی' اهل روزه هستند، آنها آمدن ماه مبارک را گرامی می‏دارند و خود را برای حضور در مساجد و مراسم این ماه آماده می‏کنند.
مهم‏ترین مشکل مسلمانان شیلی در ماه مبارک رمضان، مسأله تعیین اوقات شرعی است. بین کشور شیلی و شرق، یک کوهستان بزرگ به نام 'رشته‌کوه آند' وجود دارد که باعث می شود تعیین وقت دقیق شرعی صبح برای مردم مشکل ‌باشد
مسلمانان شیلی در ماه رمضان لباس‏های مخصوصی می‏پوشند که نشانه‏ای از مسلمان بودن آنهاست، دلیل آنها برای ان کار 'عمل به سنت پیامبر (ص) ' است.
*فرانسه*
بیش از 6 میلیون ' مسلمان فرانسوی' مانند دیگر مسلمانان جهان در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با پختن شیرینی‏های خاص و چراغانی کردن مساجد به استقبال این ماه مبارک می‏روند.
*مادگاسکار*
'ماداگاسکار' کشوری در شرق آفریقا، 22 میلیون نفر جمعیت دارد که حدود 10 درصد از این جمعیت را مسلمانان تشکیل می‌دهند.
یک روز مانده به ماه رمضان، شیعیان بومی و غیر بومی (با جمعیت حدود 200 هزار نفر) و بویژه خوجه‌ها (شیعیان هندی که حدود دو قرن پیش به آفریقا مهاجرت کرده‌اند)، با انواع برنامه‌های مختلف مذهبی به استقبال می‌روند.
*مصر*
در این ماه همه مردم ' مصر ' ( مسلمان و غیر مسلمان) جشن می‏گیرند. در قاهره گروههای مختلف مصرعرب وغیر عرب جشنهای مخصوص خود را دارند زیرا هرکدام بگونه ای خاص این ماه رامی شناسند وهر کدام به اندازه خود قدر و منزلت آن را می دانند. این جشنها حالت پیچیده و مرکب جشنهایی است که از دوره فرعونیان وقبطانیان و اسلامیان باقی مانده.
*نیجریه*
مردم ' نیجریه ' با تمیز و آماده کردن مساجد برای اقامۀ نماز و جلسات قرآن و تفسیر، به استقبال ماه مبارک می‏روند. با ثبوت هلال، مردم جشن‏های باشکوهی برگزار می‏کنند و با زدن طبل، در خیابان‏ها می‏چرخند و سرود می‏خوانند. 50 درصد از مردم نیجریه مسلمان و 40 درصد مسیحی هستند.
*یمن*
مردم 'یمن' قبل از ماه رمضان در جلوی مساجد جمع می‌شوند و هم‌همه خاص برپا می‌کنند. این کار برای فهمیدن آغاز ماه رمضان است. بعد خادم مسجد که مسؤول اعلام حلول ماه رمضان است در زمان معین از پشت بلندگو حلول ماه را تبریک می‌گوید و شادی فراوان در میان مردم برپا می‌شود و مردم آمدن ماه را به یکدیگر خوش آمد می‌گویند و جلوه با شکوهی در این لحظه برپا می باشد.
*آمریکا*
بسیاری از 'مسلمانان آمریکایی'، رمضان را به سبک آمریکایی برگزار می‌کنند، آمریکایی‌های بسیاری نیز با رمضان بیشتر آشنا می‌شوند و با مسلمانان رابطه برقرار می‌کنند.
'تراویح' نمازی است که مسلمانان سنی در شب‌های ماه رمضان به جماعت می‌خوانند. این نماز پس از نماز عشاء خوانده می‌شود. در بین اهل سنت رسم است که هر شب یک جزء قرآن را در این نمازها تلاوت کنند تا در پایان ماه رمضان، قرآن ختم شود. نماز تراویح بیست رکعت است اما پس از هر دو رکعت سلام داده می‌شود، که پس از هر چهار رکعت استراحت (ترویحه) انجام می‌شود و از این رو آنرا نماز تراویح می‌نامند.
برگزاری این نماز جز اعمال مشترک مسلمان سنی در بیشتر کشورهای جهان در ماه مبارک رمضان است.
گ/ 7153 ** گزارش از هُدا استکی** انتشار: سلطانمرادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.