در نامه ناهید تاج الدین که روز دوشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، با اشاره به توافق سازمان هواپیمایی کشور و نیروی هوایی ارتش مبنی بر واگذاری کل زمین های فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان در سه مرحله به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تصریح ده است: با این حال، در عمل تنها مرحله اول این توافق مربوط به بخشی از زمین های فرودگاه به اجرا درآمده و مراحل دوم و سوم آن محقق نشده است.
وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با شرکت 'وینسی' فرانسه برای سرمایه گذاری در طرح توسعه و احداث زیرساخت های مورد نیاز فرودگاه اصفهان و مشهد افزود: کافی نبودن وسعت زمین های در اختیار فرودگاه اصفهان مشکل اساسی برای اجرا شدن تفاهمنامه با شرکت فرانسوی و طرح توسعه این فرودگاه است.
تاج الدین همچنین به نشست مشترک نمایندگان وزارتخانه های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امور اقتصادی و دارایی و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران برای بررسی و تامین زمین های مورد نیاز اجرای طرح توسعه فرودگاه اصفهان در 30 فروردین امسال و تهیه صورتجلسه این نشست اشاره کرد و تسریع در واگذاری زمین های نظامی مجاور فرودگاه برای تامین زمین مورد نیاز اجرای طرح توسعه فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان را خواستار شد.
فرودگاه شهید بهشتی اصفهان که بیش از سه دهه از راه اندازی آن می گذرد، مدت هاست که در انتظار طرح توسعه بسر می برد.
طرح توسعه پارکینگ و ترمینال فرودگاه شهید بهشتی سالهاست تهیه شده اما بدلیل پاره ای مشکلات از جمله در اختیار نداشتن زمین کافی، وارد مرحله اجرایی نشده است.
طرح توسعه فرودگاه اصفهان در جریان سفر رئیس جمهوری ایران به فرانسه در سال 94، بین شرکت فرودگاه های کشور و یک شرکت مهندسی فرانسه که بعنوان چهارمین شرکت توسعه ای دنیا و مهمترین شرکت توسعه ای اروپا مطرح است، منعقد شد.
مدیرکل فرودگاه بین المللی شهید بهشتی در این باره به ایرنا گفت: مهمترین معضل این فرودگاه نبود ترمینال و پارکینگ دارای استانداردهای بین المللی است در حالی که باندهای فرودگاه ظرفیت چند برابر شدن پروازها را دارد.
حسن امجدی با اشاره به اینکه ظرفیت پارکینگ فرودگاه بین المللی شهید بهشتی معادل 10فروند هواپیمای مسافربری است، تصریح کرد: نیاز است طرح توسعه این فرودگاه هرچه سریعتر، عملیاتی و مشکلات موجود برطرف شود.
وی با اشاره به اینکه فرودگاه شهید بهشتی بدلیل موقعیت جغرافیایی خاص و قرار گرفتن در مرکز کشور بعنوان فرودگاه کمکی سایر فرودگاه های کشور در برنامه پروازها قرار می گیرد، تاکید کرد: زمین های اطراف این فرودگاه هم اکنون در اختیار ارگان های نظامی است و برای اجرای طرح توسعه آن نیاز است بخشی از این زمین ها به شرکت فرودگاه های کشور واگذار شود.
وی افزود: در ماه های گذشته تلاش هایی برای واگذاری این زمین ها و اجرای طرح توسعه فرودگاه اصفهان انجام شد و ما امیدواریم با به نتیجه رسیدن این تلاش ها، طرح توسعه فرودگاه اصفهان عملیاتی شود.

*** اجرای طرح توسعه فرودگاه اصفهان با سرمایه شرکت فرانسوی***
امجدی گفت: بدنبال مذاکرات و امضای قرارداد سال 94 ریاست جمهوری با مقامات فرانسه در راستای توسعه و سرمایه گذاری در فرودگاه های مشهد و اصفهان، هیاتی از شرکت فرانسوی وینسی از فرودگاه شهید بهشتی اصفهان بازدید کرد.
وی از اعلام آمادگی شرکت فرانسوی برای سرمایه گذاری 120 میلیون یورویی و نیز یک شرکت کره جنوبی برای سرمایه گذاری در فرودگاه اصفهان خبر داد و تصریح کرد: برای جذب این سرمایه گذارها نیاز به فضای مجاور فرودگاه است تا بصورت مرحله بندی اجرا شود.
امجدی با بیان اینکه طرح های مقدماتی برای توسعه فرودگاه های اصفهان و مشهد تهیه شده است،افزود: هیات 6 نفره شرکت وینسی به همراه عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه ها برای سرمایه گذاری و توسعه فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان از این مجموعه بازدید کردند و مذاکراتی در این پیوند انجام دادند.
وی گفت: این طرح بصورت سرمایه گذاری'بی او تی' (سرمایه گذاری و بهره برداری) انجام می شود.
مدیرکل فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان گفت: در مرحله اول این طرح قرار است ترمینال فرودگاه با مساحت 21 تا 25 هزار مترمربع احداث و در مرحله دوم هم ترمینالی با مساحت 35 هزار متر مربع ساخته شود.
وی افزود: ابنیه جنبی ترمینال فرودگاه نظیر پارکینگ، موتورخانه نیز در چارچوب این طرح ساخته خواهد شد.
بر اساس این توافق، ترمینال خارجی 25 هزار مترمربعی به ظرفیت دو میلیون مسافر در بازه زمانی دو تا دو و نیم ساله از زمان آغاز عملیات اجرایی آن در اصفهان ساخته خواهد شد تا بتواند ترافیک ناشی از مقطع پسابرجام در اصفهان را پشتیبانی کند.
استاندار اصفهان نیز اواخر دی ماه سال 95 در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد، گفت: فرودگاه شهید بهشتی بدلایل مختلف نیازمند توسعه است و برای اجرای طرح توسعه آن بین دستگاه های مرتبط، همگرایی و عزم همگانی وجود دارد.
رسول زرگرپور افزود: اجرای طرح توسعه فرودگاه شهید بهشتی نیازمند تملک زمین های نظامی مجاور آن است.
وی با اشاره به اینکه واگذاری زمین های نظامی در چارچوب قانون و پس از طی مراحلی انجام می شود، ابراز امیدواری کرد: پیگیری انجام شده در آینده نزدیک به نتیجه برسد و طرح توسعه این فرودگاه هرچه سریعتر عملیاتی شود.
فرودگاه بین المللی شهید بهشتی در شرق اصفهان دارای دو باند به طول چهار هزار و 397 متر و عرض 45 متر با 10 جایگاه پذیرش انواع هواپیمای مسافربری و ترمینال پروازهای داخلی و خارجی است.
2093 * انتشار: شکراللهی** خبرنگار: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.