تب کریمه کنگو یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی است که از حیوان به انسان منتقل می‌شود. این بیماری خطرناک است و فرد مبتلا به آن ممکن است حتی در صورت درمان تا 30 درصد جان خود را از دست دهد.
دکتر ' کوروش جهانپور ' روز جمعه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در چند روز گذشته چهار مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان گزارش شد که یکی از آنها روز گذشته ( پنجشنبه ) در یکی از بیمارستان های اصفهان فوت کرد.
وی با بیان اینکه احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر در میان قصابان، کارکنان کشتارگاه ها یا پزشکان و پرستاران وجود دارد، افزود: اگر فرد مبتلا به این بیماری تشخیص بموقع داده شود و به مراکز درمانی مراجعه کند تا 70 درصد شانس زنده ماندن وی وجود دارد.
جهانپور با اشاره به اینکه علائم اولیه این بیماری مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزاست، ادامه داد: احتمال شیوع این بیماری به دلیل فرا رسیدن فصل گرما بیشتر شده است.
وی تاکید کرد: با توجه به مشاهده چهار مورد بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان به مردم توصیه می شود که گوشت را فقط از مراکز مورد تایید بهداشتی و دامپزشکی تهیه کنند.
همچنین بنابر اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، بیماری تب کریمه کنگو که سال گذشته سه فوتی در کشور به جای گذاشت.
این بیماری در دام علایم خاصی ندارد و از ظاهر دام نمی‌ توان متوجه وجود ویروس شد بلکه شایع‌ ترین راه انتقال آن ذبح غیر بهداشتی دام بویژه در مناطق روستایی است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در این زمینه اعلام کرد: خرید گوشت از منابع نا مطمئن مانند کنار خیابان، جاده و کشتار غیرمجاز مردم را در معرض ابتلای به تب کریمه کنگو قرار می‌دهد به همین دلیل گوشت باید مهر تایید سازمان دامپزشکی را داشته باشد.
دکتر ' محمد مهدی گویا ' افزود: یکی از راه ‌های انتقال آن نیز از طریق گزش کنه ‌ای است که روی بدن حیوان آلوده به ویژه دام ‌های اهلی مانند گوسفند و بز وگاو زندگی می‌کند؛ این ویروس وارد بدن دام شده و بعد با گزش باعث ابتلای فرد به بیماری می‌شود.
وی ادامه داد: این بیماری بیشتر یک بیماری شغلی است زیرا کسانی که به صورت مستقیم با دام سرو کار دارند، آن را ذبح می‌کنند، قصاب‌ها و حتی زنان خانه‌دار نیز ممکن است به دنبال تماس با دام تازه ذبح شده یا گوشت آلوده، مبتلا به این عفونت‌ شوند؛ همچنین کسانی که در معرض خون و ترشحات بدنی فرد بیمار قرار دارند مانند پزشکان و کادر درمانی نیز در معرض ابتلا هستند.
وی با بیان اینکه در کشور ما هر سه راه انتقال این بیماری مشاهده شده است، اظهار کرد: این بیماری بطور معمول در فصل بهار و تابستان شایع است اما در تمام فصول سال ممکن است مشاهده شود.
تب کریمه کنگو واکسنی برای پیشگیری ندارد و مهمترین نکته برای جلوگیری از ابتلا به آن، رعایت نکات بهداشتی توسط کسانی است که دام نگهداری می‌کنند، در کشتارگاه ‌ها و دامداری ‌ها کار می ‌کنند و افرادی که گوشت خریداری می‌کنند.
کارشناسان توصیه می‌کنند که روستاییان هنگام تماس با دام از کندن کنه ‌های روی بدن دام خودداری کنند. همچنین لباس‌ های خود را پس از خروج از اصطبل و محل نگهداری دام‌ ها تعویض کنند و دست و صورت خود را با آب وصابون بشویند؛ چراکه دام بیمار خطر انتقال بیماری‌ های بسیاری را دارد.
بهتر است تا حد امکان افرادی که دامدار نیستند هنگام مراجعت به مناطق روستایی، تماسی با دام نداشته باشند. دامداران نیز وقتی با دام در تماس هستند از وسایل حفاظتی استفاده کنند و پس از پایان کارشان نیز لباس‌ها را تعویض کرده و دست وصورت خود را بشویند.
همچنین از تماس مستقیم دست با گوشت تازه ذبح شده باید پرهیز کرد و خردکردن و بسته بندی گوشت باید پس از 24 ساعت از نگهداری آن در دمای زیر صفر انجام شود و بطور ترجیحی گوشت بصورت فریز شده و حداقل چند ساعت پس از فریز مصرف شود.
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین نکاتی را پیشگیری از تب کریمه کنگو اعلام کرده است:
- مراقبت حفاظتی و بهداشتی کامل دامداران و کارکنان کشتارگاه‌ها و قصابی ها و ... و استفاده از دستکش و وسایل حفاظتی.
- جلوگیری از گزش کنه آلوده بوسیله خودداری از خوابیدن در نقاط آلوده.
- عدم مصرف گوشت تازه، گوشت باید 24 ساعت در دمای منفی 1 تا 4 درجه نگهداری شود بعد مصرف شود.
- پختن کامل گوشت.
- برای پرسنل بیمارستانی و کادر درمانی توجه کامل به مراقبت از خود یعنی استفاده از ماسک، گان، عینک و دستکش در برخورد با بیمار دچار خونریزی.
- درمان موارد مشکوک طبق پروتکل کشوری در 6 روز اول.
شروع علائم ناگهانی بیماری تب کریمه کنگو حدود یک تا هفت روز طول می کشد. متوسط سه روز ( بیمار دچار سردرد شدید ، تب، لرز، درد عضلانی ) بخصوص در پشت و پاها(، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، ترس از نور )حساسیت به نور می گردد.
ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذاخوردن و گلودرد و احتقان ملتحمه در اوایل بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه می شود.
تب معمولا بین سه تا 16 روز طول می کشد و تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه، پرخونی خفیف حلق و ضایعات نقطه ای در کام نرم و سخت شایع هستند.
در این بیماری تغییرات قلبی عروقی شامل کاهش ضربان قلب و کاهش فشارخون مشاهده می شود.
کاهش گلبولهای سفید (لکوپنی) ، کاهش پلاکتها (ترمبوسیتوپنی) و برخی اوقات کاهش بسیار شدید پلاکتها نیز در این بیماری مشاهده می گردد.
مرحله خونریزی دهنده این بیماری مرحله کوتاهی است که به سرعت ایجاد می شود و معمولا در روز سه تا پنج بیماری شروع می شود و یک تا 10روز ( به طور متوسط چهار روز) طول می کشد.
گ/3011 / 2093 خبرنگار: آسیه معینی * انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.