این روز نامه در ادامه این مطلب نوشت : بروز 329 آتش سوزی در اراضی و منابع با ارزشی طبیعی استان، موضوعی نیست که به آسانی بتوان از کنار آن عبور کرد؛ به ویژه اینکه 30 درصد این آتش سوزی ها نه از روی سهل انگاری که به صورت عمدی نیز رخ داده باشد و به گفته محمد حسین شاملی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان، بررسی های منابع طبیعی اصفهان نشان می دهد، بیش از 100 مورد از این آتش سوزی ها به صورت عمدی اتفاق افتاده و تصاحب غیرقانونی اراضی و مخالفت با اقدامات قانونی منابع طبیعی از عمده دلایل بروز آتش سوزی های عمدی در استان است.
در ادامه این گزارش می خوانیم: هر چند استان اصفهان در مقایسه با برخی استان های شمالی و یا غربی، کمتر با پدیده آتش سوزی مراتع و جنگل ها روبه رو است، اما همین میزان نیز به سبب بافت بیابانی استان و مواجهه اصفهان با هجوم ریزگردها می تواند خسارت های زیادی برای شهروندان و پوشش گیاهی اصفهان در پی داشته باشد.
در ادامه این مطلب به نقل از خداکرم جلالی رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در این خصوص آمده است: علت وقوع 95 درصد از آتش سوزی ها در جنگل ها و مراتع کشور، عامل انسانی و علت تنها پنج درصد بقیه آتش سوزی ها هم عوامل طبیعی است، همچنین 10 تا 15 درصد از آتش سوزی ها هم عمدی است که بیشتر به خاطر اختلافات یا سودجویی برای تصرف اراضی رخ می دهد. بی احتیاطی در سوزاندن پسمانده زراعت و بی توجهی گردشگران و شکارچیان در خاموش کردن آتشی را که برای رفع نیازشان روشن می کنند، از دلایل غیرعمدی آتش سوزی در جنگل ها و مراتع است.
این روزنامه در ادامه نوشت: آتش سوزی در 14 سال گذشته 323 میلیارد تومان به جنگل ها و مراتع کشور خسارت وارد کرد و درسال 94 شاهد کاهش 46 درصدی آتش سوزی در جنگل های طبیعی بودیم، ولی در مقابل آتش سوزی در مراتع کشور 65 درصد رشد داشت .
این روزنامه در ادامه به نقل از مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: بخشی از این آتش سوزی ها به دلیل لجاجت متخلفین و متصرفین زمین ها رخ می دهد و زمانی که منابع طبیعی برای حمایت از اراضی اقدام به حفاظت از آنها می کند، برخی به خاطر لجاجت و مخالفت با این امر و اینکه منافع غیر قانونی آنها به خطر می افتد، اقدام به آتش سوزی عمدی در آن مراتع می کنند. وجود برخی اختلافات ارضی بین روستایی ها و عشایر نیز باعث بروز آتش سوزی های عمدی در اصفهان می شود.
ادامه این گزارش حاکیست: آتش سوزی های سال گذشته در دو هزار و 184 هکتار از اراضی اصفهان به وقوع پیوسته و متخلفینی که عمدتا مراتع را سوزانده اند، توسط منابع طبیعی شناسایی شده اند، همچنین هزار و 700 هکتار زمین‌ خواری در استـان در سـال گذشته رخ داد و در این خصـوص 526 فقره پرونده قضایی تشکیل و 139 فقره اجرای احکام قضایی مربوط به خلع ید و قلع و قمع به مساحت 604 هکتار انجام شده است و این میزان زمین ‌خواری در مقایسه وسعت اراضی، آمار بالایی نیست و در خصوص زمین خواری مشکل حادی در استان نداشتیم.
گ / 6020 / 6022 خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.