به گزارش ایرنا، رویداد فرهنگی نوروزگاه تا ششم فروردین امسال با هدف معرفی هرچه بهتر فرهنگ و سنت تاریخی نوروز و همچنین ارائه دستاوردهای فرهنگی اقوام مختلف استان در حوزه نوروز ایرانی ادامه می یابد.
این رویداد فرهنگی در اماکن تاریخی اصفهان از جمله مجموعه جهانی کاخ موزه چهلستون، میدان تاریخی نقش جهان و عمارت رکیب خانه (موزه هنرهای معاصر)، منارجنبان و آتشگاه این شهر برگزار خواهد شد.
در این جشن نوروزی، اقوام مختلف استان اصفهان از جمله عشایر بختیاری و قشقایی حضور دارند.
فریدون اله یاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در مراسم آغاز این رویداد فرهنگی با اشاره به برگزاری این رویداد در 15 شهرستان استان اصفهان اظهارکرد: این برنامه نقش شایانی در معرفی سُنت های اصیل مردم اصفهان و قومیت های ساکن این استان ایفا می کند.
برگزاری نمادین بازی چوگان در میدان نقش جهان، برپایی نمایشگاه های صنایع دستی شهرهای و روستاهای مختلف استان، بازارچه هنرهای اصیل، پخت غذاهای محلی، نمایش آداب وسنن و پوشش اقوام مختلف، نقالی، شاهنامه خوانی، سرود و نمایش محلی از دیگر بخشهای این رویداد فرهنگی به شمار می رود.
استاندار اصفهان نیز در حاشیه برگزاری این برنامه فرهنگی که در باغ موزه چهلستون این شهر برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: اصفهان از تنوع قومیت ها و تعدد خرده فرهنگ ها برخوردار است و به علت قدمت بیش از هفت هزار ساله آداب و سنن زیادی در این خطه وجود دارد.
رسول زرگرپور افزود: نوروز که بین 12 کشور جهان مشترک است تا چند روز آینده بطور رسمی ثبت جهانی خواهد شد و این اقدام، اهمیت برگزاری هرچه باشکوه تر این جشن و رویداد فرهنگی را دوچندان می کند.
وی خاطرنشان کرد: رویداد فرهنگی نوروزگاه همچنین می تواند در افزایش نشاط اجتماعی و شور و شوق در بین گردشگران موثر باشد.
رویداد فرهنگی نوروزگاه از 24 تا 28 اسفند 1394برای اولین بار در شهر تاریخی اصفهان و در مجموعه جهانی میدان امام، مجموعه جهانی کاخ چهلستون و موزه هنرهای تزئینی برگزار شد.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار مورد آن از جمله میدان امام، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، یکی از مقاصد اصلی گردشگران در ایام نوروز است.
استان اصفهان دارای 90 هتل و 65 مهمانپذیر است که از این تعداد، 57 هتل و 30 مهمانپذیر در شهر اصفهان قرار دارد.
همچنین براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، بیش از 18 هزار هنرمند در بیش از 196 رشته صنایع دستی در این استان فعالیت می کنند.
مهر پارسال شورای جهانی صنایع دستی، اصفهان را از بین 6 شهر جهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی برگزید.
ت / 6020 / 2093 ** خبرنگار: علیرضا حکیمیان ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.