هادی یغمائیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این نهال های پسته دارای مجوز و گواهی سلامت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفظ نباتات است که بین باغداران و پسته کاران با ارائه مشاوره فنی توزیع می شود.
وی قیمت هر اصله نهال شناسه دار را بین 12 تا 15 هزار ریال برشمرد و افزود: این نهال ها مشخصات یک نهال سالم از جمله 40 سانتی متر ارتفاع از روی خاک، گلدان نایلونی، سالم بودن جوانه انتهای نهال، یکساله بودن و وجود جوانه های متعدد را دارا هستند.
وی اظهار داشت: این نهال ها پس از کاشت در سال سوم پیوند زده می شود و بعد بین 8 تا 1 سال با توجه به شرایط مختلف به باردهی می رسند.
یغمائیان با بیان اینکه 3 هزار و 500 هکتار از باغ های شهرستان آران و بیدگل به کشت پسته اختصاص دارد افزود: از این میزان 2هزار هکتار بارور و یک هزار و 500 هکتار آن غیر بارور است.
وی با بیان این که از هر هکتار در سال های بدون خسارت 2 تن پسته خشک برداشت شده است افزود: امسال به دلیل وزش باد های گرم تابستانی و بارندگی در مرحله گلدهی، با کاهش عملکرد 30 درصدی مواجه بودیم و میزان برداشت از هر هکتار را به یک هزار و 500 کیلوگرم پسته خشک کاهش یافت.
وی با اشاره به این که بیشترین سطح کشت پسته شهرستان در جاده ابوزید آباد است افزود: پسته های برداشت شده از رقم های احمد آقایی، اکبری و کله قوچی هستند.
وی تصریح کرد: محصول 70 هکتار از کل باغ های بارور پسته شهرستان که دارای پسته مرغوب تری است به کشور های حوزه خلیج فارس صادر می شود.
شهرستان آران و بیدگل با 14 هزار هکتار باغ و مزرعه و بیش از 100 هزار نفر جمعیت در شمالی ترین نقطه استان اصفهان، در فاصله شش کیلومتری شهرستان کاشان و 215 کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار دارد.
7408/7472** خبرنگار: حسین منصوری فر* انتشار دهنده: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.