مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان از ثبت نام ۲ هزار نفر از فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی متقاضی اخذ تابعیت ایرانی خبر داد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان از ثبت نام ۲ هزار نفر از فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی متقاضی اخذ تابعیت ایرانی در سایت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان خبر داد.

مهدی سلیمانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی مصوب سال ۸۵، اظهار کرد: این قانون یکسری محدودیت‌هایی برای اخذ تابعیت فرزندان ایجاد کرده بود؛ ازجمله اینکه سن فرزند باید به ۱۸ سال می‌رسید و یک سال بعد از آن فرصت داشت که برای درخواست تابعیت اقدام کند، از طرفی ازدواج پدر و مادر باید ثبت قانونی شده بود و رد تابعیت خارجی هم نیاز بود، این موارد باعث شده بود برخی افراد برای اخذ تابعیت دچار مشکل شوند.

وی با بیان اینکه به خاطر این اشکالات، مجلس شورای اسلامی در مهر ماه سال ۹۸ قانون جدیدی تصویب کرد، گفت: در این قانون به مادر ایرانی اجازه داده شد از بدو تولد تا ۱۸ سالگی درخواست تابعیت ایرانی برای فرزند خود بدهد و بعد از ۱۸ سالگی نیز فرزند می‌تواند درخواست داشته باشد، درحالی که قبلا حتما سن موکول به ۱۸ سالگی بود، اما قانون جدید این مانع را برطرف کرده و از بدو تولد امکان ارائه درخواست برای فرزندان مادران ایرانی وجود دارد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه آئین‌نامه اجرایی این قانون در خرداد ماه امسال توسط هیئت دولت تصویب و در تیر ماه شیوه نامه اجرایی از سوی وزارت کشور ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: درحال حاضر در سایت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری، فرم درخواست تابعیت برای فرزندان مادران ایرانی قرار دارد و متقاضیانی که مشمول این قانون می‌شوند، می ‌توانند فرم درخواست را تکمیل کنند. همکاران ما براساس تاریخ ثبت درخواست، به متقاضیان اطلاع داده تا نسبت به ارائه مدارک و پیگیری مراحل اجرایی تا صدور شناسنامه اقدام کنند.

وی تصریح کرد: برای شروع مراحل قانونی تشکیل پرونده در اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان متقاضیان باید به تناسب سن فرزند متولد از مادر ایرانی، نسبت به ثبت درخواست با تکمیل فرم مندرج در بخش فرم‌های سایت اداره کل به نشانی http://atba.ostan-es.ir/ (برگه درخواست مادر ایرانی برای تشکیل پرونده تابعیت برای فرزند زیر ۱۸ سال و یا برگه درخواست فرزند مادر ایرانی بالای ۱۸ سال برای تشکیل پرونده تابعیت) اقدام کنند.

سلیمانی با اعلام اینکه تاکنون بیش از ۲ هزار متقاضی  در استان اصفهان در سایت این اداره کل ثبت نام کرده‌اند، خاطرنشان کرد: درخواست برای اخذ تابعیت این افراد محدودیت زمانی ندارد و فرزندانی که متولد می شوند و یا کسانی که از قبل بودند و اطلاع نداشتند، می‌توانند هر زمانی درخواست خود را ثبت کنند، همچنین شرط سنی وجود ندارد و از بدو تولد تا ۱۸ سالگی مادر می‌تواند برای فرزند خود درخواست بدهد و از ۱۸ سالگی به بعد موکول به درخواست فرد است.

وی در مورد برآورد تعداد متقاضیان اخذ تابعیت ایرانی که مادر ایرانی دارند، گفت: به دلیل اینکه تعدادی از ازدواج‌های زنان ایرانی ثبت نشده، نمی‌توان آمار دقیقی اعلام کرد ولی عمده متقاضیان تاکنون درخواست خود را ثبت کرده‌اند و تعداد محدودی که ممکن است ازدواج والدین ثبت نشده باشد و یا هنوز مطلع نشده‌اند هنوز در سایت ثبت نام نکرده اند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان با بیان اینکه محدودیت زمانی و محدودیت سنی برای ثبت این درخواست وجود ندارد، گفت: هر زمانی که مدارکی که اعلام شده تکمیل شود فرد می‌تواند مراجعه و نسبت به اخذ تابعیت ایرانی پس از طی مراحل قانونی اقدام کند.

وی با بیان اینکه هدف گذاری قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی بوده که به دلیل افزایش سن و یا موارد دیگر از اخذ تابعیت ایرانی جا مانده بودند، افزود: براساس قانون جدید این افراد تعیین تکلیف شده و می‌توانند از خدماتی که یک فرد ایرانی بهره مند است برخوردار شوند.

سلیمانی اظهار کرد: تمام اتباع خارجی که در کشور ما زندگی می کنند و اقامت قانونی دارند از حقوق شهروندی همچون حق آموزش، بهره‌مندی از بهداشت و درمان برخوردار هستند و البته یکسری حقوق ناشی از تابعیت همانند مالکیت که با گرفتن شناسنامه می‌توانند از آن بهره مند شوند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: هر تبعه خارجی باید مدرک اقامت معتبر داشته باشد در غیر این صورت نیروی انتظامی وظیفه دارد او را دستگیر و به کشورش بازگرداند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.