زهرا جوانمردی روز دوشنبه در گفت ‌و گو با ایرنا افزود: ماماها پس از شیوع بیماری کرونا با مهارت‌هایی که از قبل داشتند و همچنین استناد به دستورهایی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شد، کار مراقبت از مادران و نوزادان و حفظ سلامت آنها در برابر این بیماری را با کمترین چالش انجام دادند در حالی که سختی کار آنها مضاعف شده بود.

وی بدون اشاره به آمار تعداد مادران باردار مبتلا به کرونا در استان اصفهان اظهار داشت: با وجود اینکه این بیماری جدید و ناشناخته بود اما ماماها با برنامه‌ریزی و رعایت دستورهای داده شده، آسیب‌ها و چالش‌های ناشی از آن را به حداقل رساندند.

جوانمردی با بیان‌اینکه مادران باردار مبتلا به کرونا به بیمارستان‌های عیسی بن مریم و امین اصفهان ارجاع می‌شوند، اضافه کرد: فقط یک مورد فوت مادر باردار مبتلا به کرونا در استان داشتیم که در شرایط حاد ابتلا به این بیماری قرار داشت.

وی به فعالیت حدود یکهزار ماما در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و وابسته به ارگان‌ها در استان اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون حدود هفت نفر از آنها به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با اشاره به شرایط شغلی ماماها گفت: با توجه به ظرفیت خوبی که در بین آنها برای ارائه مراقبت‌های لازم از مادران و نوزادان وجود دارد و همچنین تعداد دانش‌آموختگان این رشته لازم است که برنامه‌ریزی و مجوز بیشتری برای بکارگیری آنها در بیمارستان‌ها و شبکه‌های بهداشت اتخاذ و صادر شود.

وی با بیان‌اینکه بر اساس استانداردهای جهانی باید به ازای هر مادر باردار یک ماما داشته باشیم، تصریح کرد: بکارگیری تعداد بیشتری از ماماها در بیمارستان‌های استان باعث می‌شود تا به این استاندارد نزدیکتر شویم.

جوانمردی با اشاره به اینکه این استاندارد در بیمارستان‌هایی که اتاق‌های تک نفره برای زایمان طبیعی دارند، بطور معمول رعایت می‌شود، خاطرنشان کرد: در این بیمارستان‌ها، مادران باردار در همه مراحل پیش از زایمان، حین و بعد از آن در یک اتاق بسر می‌برند و می‌توانند یک همراه از جمله همسرشان را کنار خود داشته باشند.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی بیشتر در باره نقش و وظایف ماماها اضافه کرد: کار و مهارت اصلی ماماها کمک به انجام زایمان طبیعی بدون مداخله یا با کمترین مداخله است بطوریکه مادر و نوزاد دچار مشکل نشوند در غیر این صورت باید عمل جراحی سزارین انجام شود.

رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به فعالیت حدود ۲۴ مرکز مشاوره مامایی در استان اشاره و تاکید کرد که این مراکز خدمات گسترده‌ای به زنان ارائه می‌کنند و لازم است مردم با این مراکز و خدمات آنها بیشتر آشنا شوند.

جوانمردی به ۶۰ اتاق واحد تک نفره زایمان طبیعی در ۱۷ بیمارستان دولتی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اشاره کرد و گفت: تعدادی از بیمارستان‌های خصوصی و خیریه نیز برای ایجاد این اتاق‌ها اقدام کرده‌اند.

وی، میزان عمل جراحی سزارین در استان اصفهان در سال گذشته را ۵۵ درصد اعلام کرد و افزود: این درصد در ابتدای شروع طرح تحول نظام سلامت در سال ۹۳ حدود ۶۲ درصد بود.

پنجم ماه مه مصادف با شانزدهم اردیبهشت "روز جهانی ماما" برای بزرگداشت این قشر حامی مادران باردار نامگذاری شده است.

تاکنون بیش از ۹۸ هزار نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به بیش از ۶ هزار نفر رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.