شهاب اولیایی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اصول تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در ابتدا باید به این نکته دقت کرد که چه زمانی غذا بخوریم؛ در ماه مبارک رمضان باید سه وعده غذایی داشته باشیم و نیازهای تغذیه‌ای را در این سه وعده تأمین کنیم.

وی افزود: مهمترین وعده سحری است و باید نسبت به دریافت انرژی لازم برای ساعات روزه داری اقدام کرد؛ بهترین غذاها برای این وعده چیزی شبیه یک ناهار مناسب مانند برنج و خورشت و غذاهای حاوی برنج و حبوبات مثل عدس پلو، لوبیا پلو با مقادیر محدود گوشت است.

این رژیم شناس با تاکید بر مصرف سبزیجات و میوه جات تازه جهت تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی و فیبر و آب مورد نیاز بدن در وعده سحری تصریح کرد: باید توجه داشت مصرف چای، قهوه و نسکافه در وعده سحری می‌تواند منجر به دفع آب بدن و ایجاد تشنگی در طول روز شود؛ بنابراین بهتر است از میوه جات نظیر هندوانه و طالبی که آب فراوانی دارند استفاده کرد.

مصرف آب ولرم جایگزین چای شود

وی با اشاره به اینکه لازم است مصرف آب ولرم جایگزین چای شود و یا در صورت وابستگی، مصرف چای بسیار کمرنگ توصیه می‌شود، ابراز داشت: دقت کنید که مصرف قندهای ساده مثل زولبیا بامیه دسرهای شیرین و حاوی قند و شکر و موارد مشابه به جهت تحریک ترشح انسولین باعث افت قند خون و بی حالی در طول روز خواهد شد.

وی بازکردن روزه در وعده افطار را با آب گرم یا چای یا شیر گرم توصیه کرد و افزود: در کنار آن از نان و پنیر و گردو به همراه سبزیجات، تخم مرغ و یا انواع آش کم حبوبات و سبک یا انواع سوپ یا فرنی و شیر برنج و یا حلیم بدون روغن استفاده کرد.

میل کردن شام سبک حداقل یک ساعت پس از افطار

اولیایی با اشاره به میل کردن شام سبک حداقل یک ساعت پس از افطار گفت: بهتر است شام حاوی غلات و کربوهیدرات کمتر و پروتئین و گوشت بیشتر باشد.

وی افزود: انواع میوه‌ها و آب و مایعات جایگزین حداقل به میزان ۸ تا ۱۰ لیوان آب از افطار تا سحر باید میل شود.

این متخصص تغذیه بیان داشت: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد چگونه خوردن است و باید این را مد نظر قرار داد که تند غذا خوردن به سیستم گوارش آسیب می‌رساند همچنین باعث چاقی می‌شود؛ بنابراین حتماً باید آهسته غذا خورد و به اندازه کافی لقمه‌ها را جوید.

در هیچکدام از وعده‌ها پرخوری و کم خوری اتفاق نیفتد

وی افزود: از جمله نکات مهم دیگر چقدر غذا خوردن است، اینکه در هیچکدام از وعده‌ها پرخوری و کم خوری اتفاق نیفتد و متناسب با نیاز بدن غذا مصرف شود.

اولیایی بیان داشت: آخرین نکته چه چیز خوردن است و در این مورد ما باید اصول تعادل و تنوع را رعایت کنیم یعنی از همه گروه‌های مهم غذایی مثل نان و غلات پروتئین لبنیات میوه و سبزیجات و چربی‌های مفید به صورت متنوع مصرف کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.