آمنه احمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بیشتر بخش‌های ورزشی با سرمایه‌گذاری اداره می‌شود و چرخ آن با پول می‌چرخد افزود: سال‌های گذشته شرایط به گونه‌ای رقم خورده که همه نهادهای اجرایی و بخش‌های ورزشی با مشکلات خاص خود مواجه هستند و هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان نیز از این امر مستثنی نیست.

وی اظهارداشت: هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان درآمدزا نیست و از ورزشکاران نیز هزینه‌ای دریافت نمی‌شود چه بسا باید امکانات مازادی نیز در اختیار آن‌ها قرار بگیرد تا جذب ورزش شوند.

نایب رییس بانوان هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان استان اضافه کرد: هر رشته‌ای مربی، سالن و تجهیزات خاص خود را می‌خواهد بنابراین باید اعتبار بیشتری به هیات جانبازان و معلولین تزریق شود.

وی خاطرنشان کرد: درحالی که بیش از ۱۰ رشته ورزشی برای بانوان جانباز و معلول اصفهان فعال است بیشترین تعداد بانوان جانباز و معلول در رشته‌های والیبال و تنیس روی میز به فعالیت ورزشی می‌پردازند.

احمدی تاکیدکرد: بیش از ۴۰۰ ورزشکار بانوی جانباز و معلول در ۱۲ رشته والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچیر، دو و میدانی، اسکی روی چمن، تنیس روی میز، بوچیا، تیر و کمان، تیراندازی، شنا، بدمینتون، بدنسازی و وزنه برداری در استان فعال هستند.

وی بیان کرد: در استان تعداد نفرات محدودی بانوی جانباز ۷۰ درصد و تعداد بیشتری با جانبازی درصدهای پایین وجود دارد که این بانوان جانباز رغبت زیادی به ورزش نشان نمی‌دهند که این موضوع ممکن است به دلیل حمایت نکردن بنیاد شهید و امور جانبازان، افزایش سن این بانوان و یا مشغله‌های زندگی باشد.

نایب رییس بانوان هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان اصفهان گفت: این هیات بیش از ۱۲ رشته‌ مختلف در بخش بانوان و ۱۴ رشته در بخش مردان را زیر پوشش خود دارد.

وی با اشاره به فعالیت خوب این هیات اظهارداشت: در سال ۹۷ از نظر ارزشیابی فدراسیون، اصفهان مقام اول کشور را کسب کرد و از فعال‌ترین استان‌های کشور در ورزش جانبازان و معلولان معرفی شد.

احمدی از وقت‌گذاری خوب مسوولان هیات برای ساماندهی ورزش معلولان و جانبازان در استان قدردانی کرد و گفت : مربیان خوبی در رشته‌های مختلف داریم که همگی در هیات جانبازان و معلولان پرورش یافته‌اند.

وی با اشاره به اینکه بانوان وزنه‌بردار سال گذشته مقام سوم مسابقات کشوری را از آن خود کردند ادامه داد: مربیان خوبی در رشته دو و میدانی، تنیس روی میز و بوچیا در استان فعالیت دارند و حدود چهار بانو از رشته دو و میدانی به تیم ملی راه یافتند.

نایب رییس بانوان هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان استان بیان کرد: سال‌های گذشته استان اصفهان در بخش بانوان و مردان میزبان مسابقات بین المللی، خواهرخوانده‌ها، قهرمانی کشوری و استانی و لیگ باشگاه‌ها بود.

وی اکثر شهرستان‌های استان را در ورزش جانبازان و معلولان فعال دانست و افزود: در خمینی‌شهر و کاشان سالن‌های ویژه و متناسب با شرایط این افراد وجود دارد اما این شرایط برای همه شهرستان‌های استان فراهم نیست.

احمدی تاکید کرد: در زمان حاضر یک ورزشگاه اختصاصی برای جانبازان و معلولان در اصفهان فعالیت دارد که چند سال پیش توسط هیات و با مشارکت شهرداری طبق استانداردهای بین المللی با سالن چندمنظوره در پارک آب و آینه کوی ولی عصر (عج) شهر اصفهان احداث شد.

وی درخصوص طرح‌های استعدادیابی نیز گفت: کمیته استعدادیابی هیات در مراکز بهزیستی و مدارس دانش‌آموزان استثنایی به اجرای طرح‌های استعدادیابی ورزشی پرداخته و در تلاش برای جذب این افراد و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها هستیم.

نایب رییس بانوان هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان استان اصفهان عنوان کرد: سال‌های گذشته از رشته‌های ورزشی جانبازان و معلولان برای تیمداری باشگاه‌های حرفه‌ای استقبال بیشتری می‌شد و اکنون تیم والیبال نشسته به وسیله باشگاه‌های ذوب آهن و سپاهان حمایت می‌شود که سال ۹۸ تیم والیبال نشسته سپاهان قهرمان لیگ برتر بانوان شد.

وی همچنین افزود: ورزش بر سلامتی جسم و روح همه انسان‌ها تاثیر مثبت دارد اما برای یک معلول حکم دارو و درمان را داشته و یک جانباز یا معلول که دچار نقص عضو است می‌تواند از راه ورزش استعدادهای خود را به منصه ظهور برساند.

احمدی درباره تیمداری در ورزش جانبازان و معلولان نیز اظهارداشت: این افراد می‌توانند با فعالیت‌های ورزشی، روابط اجتماعی خود را بهبود بخشیده و سلامتی خود را بیمه و دگرگونی بزرگی در زندگی فردی و اجتماعی خود ایجاد کنند.

حدود ۱۰۸ هزار معلول زیر پوشش بهزیستی استان اصفهان هستند که از این تعداد ۲۹ هزار معلول جسمی حرکتی، ۲۴ هزار معلول ذهنی، ۱۲ هزار معلول اعصاب و روان، ۱۳ هزار معلول شنوایی و هفت هزار معلول بینایی هستند.

۵۰ هزار جانباز در استان وجود دارد که ۲۰ هزار نفر آن‌ها بالای ۲۵ درصد و بقیه زیر این مقدار درصد هستند.

از این تعداد یک‌هزار و ۲۰۰ نفر جانباز ۷۰ درصد هستند که ۲۵۷ نفر جانباز ویلچیری و از این تعداد جانباز ۲۷ نفر قطع نخاع از ناحیه گردن هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.