فریدون الهیاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این خانه‌ها از شهرهای مختلف استان هستند که بیشترشان در شهرهای اصفهان و کاشان مستقر هستند.

وی با بیان‌ اینکه بیشتر این خانه‌ها به‌صورت اجاره‌های بلندمدت به بخش خصوصی واگذار شد، توضیح داد: بناهایی که زیر پوشش میراث فرهنگی بودند به‌صورت اجاره‌های بلندمدت به بخش خصوصی واگذار شد تا این بخش فرصت کافی برای مرمت، اصلاح و بهره‌برداری از آن داشته باشد.

اله‌یاری با اشاره به اینکه بخشی از این بناها از سوی مالکان حقیقی و بخش خصوصی برای واگذاری معرفی شد، تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی اصفهان اقدام به ارزش‌گذاری، قیمت‌گذاری و مشاوره برای واگذاری این بناها به سرمایه‌گذاران کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با بیان‌ اینکه این خانه‌ها برای اقامتگاه سنتی در شهرهای بزرگ یا واحدهای بومگردی در شهرهای کوچک و روستاها و در مواردی هم سفره‌خانه سنتی استفاده می‌شود، افزود: مُشوق‌هایی مانند تسهیلات کم‌بهره در اختیار این سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

وی با بیان‌ اینکه از این تعداد خانه تاریخی، ۲۰ بنا در سال گذشته به فعالان گردشگری استان واگذار شد، گفت: واگذاری این بناها در پنج سال گذشته با مشارکت وزارت میراث فرهنگی و صندوق احیای آثار تاریخی و با هدف ادامه حیات آنها با ارائه کاربری‌های جدید و مناسب از جمله گردشگری و کسب درآمد اقتصادی مالکان و افزایش زیرساخت‌های اقامتی استان انجام شده است.

استان اصفهان دارای بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی است که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.
این استان به‌عنوان قطب گردشگری کشور بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.