چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های ملی ایرانیان برای پیشواز از نوروز است که به طور معمول شامگاه آخرین روز سه‌شنبه هر سال برگزار می‌شود.

سرودن ترانه‌ها و عبارت‌های زیبا از جمله «سرخی تو از من، زردی من از تو» به دلیل اهمیت و احترام ایرانیان به روشنایی و پاکی آتش در چهارشنبه سوری خوانده می‌شود و از آتش، سرزندگی و سلامتی طلب می‌کنند.

فال ‌گوش، کجاوه‌ اندازی، قاشق زنی، فال‌کوزه، آجیل شیرین مشکل‌گشا، کوزه ‌شکنی، گره‌ گشودن و قفل‌ گشایی، شال‌ اندازی، پختن آش‌ رشته یا رشته ‌پلو از جمله رسومی است که کماکان به مناسبت چهارشنبه سوری در برخی نقاط ایران و کشورهای همسایه برگزار می‌شود.

اطلاعیه شماره ۱۷ ستاد پیشگیری و مدیریت بیماری کرونا در منطقه کاشان در این راستا تصریح کرده است: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت اصول و نکات بهداشتی به ویژه حضور نیافتن در اجتماعات و مکان‌های شلوغ، شهروندان برای حفظ جان خود و دیگران از ایجاد تجمع‌های چهارشنبه‌سوری خودداری کنند.

در این اطلاعیه آمده است: از طرفی امسال به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ این احتمال وجود دارد که با ایجاد یک زخم یا آسیب جسمانی ناشی از پرتاب مواد محترقه بر بدن، فرد در محل یا با انتقال به مرکزهای درمانی در معرض ابتلا به کرونا قرار بگیرد که در چنین شرایطی نباید بار مضاعفی بر کادر درمانی شهرستان که فراتر از توان و با جان فشانی در حال ارایه خدمت هستند، تحمیل کنیم.

بی شک همراهی با کادر درمانی، حفظ حرمت شهدای راه سلامت و احترام به خانواده آنها و همچنین همدردی با شهروندانی که عزیزان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند یا با ابتلای به این بیماری دوران نقاهت را می‌گذرانند، وظیفه‌ای انسانی و همگانی است.

همچنین در این اطلاعیه هشدار داده شده است که با توجه به شرایط حاکم و لزوم حفظ جان افراد، انجام هر گونه اقدامی که سلامت شهروندان و جامعه را تهدید ‌کند با برخورد قاطع نیروی انتظامی و دستگاه قضایی روبه‌رو خواهد شد.

بیماری ویروسی کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) نخستین‌بار در ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به ۱۵۷ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

از میان تعداد کل نمونه‌های فرستاده شده به انستیتو پاستور از شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل، تاکنون جواب ۴۶۹ مورد مثبت و ۲۱۲ مورد منفی و همچنین از بین متوفیان بیماری‌های تنفسی، نتیجه آزمایش ۴۶ مورد مثبت و ۱۷ مورد منفی اعلام شده است.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.