رویا نم نبات در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مهمترین وظیفه پدر و مادر و افرادی که درگیر تربیت فرزند هستند تامین امنیت روانی کودک است؛ گاهی این امنیت روانی با جمله هایی نظیر «دوستت ندارم» و «دیگر مادرت نیستم» و «از این خانه می روم» می تواند امنیت کودک را به خطر بیاندازد و گاهی هم فضای منفی خانه با اخبار بد و عدم مدیریت هیجان و احساس والدین می تواند کودکان را مضطرب کند.

وی افزود: والدین و مراقبان کودک باید این اطمینان را به کودک بدهند که با هر خطایی که از کودک می زند کنارش هستند و این احساس امنیت را به کودک منتقل کنند.

شنیدن و گفتگو درباره اخبار منفی می تواند امنیت روانی کودک را دچار مخاطره کند

این روانشناس کودک با تاکید بر اینکه شنیدن و گفتگو درباره اخبار منفی می تواند امنیت روانی کودک را در محیط منزل دچار مخاطره کند، افزود: از آنجا که کودکان قادر به تحلیل نیستند تمام اتفاقات بد محیط پیرامون را به خود و خانواده نسبت می دهند.

وی بیان داشت: کودکان ممکن است به روش های مختلفی بنا به خلق و خو و محیطی که در آن بزرگ شده اند و به روش های مختلفی به استرس واکنش نشان بدهند، مثلاً بیشتر به والدین بچسبند، مضطرب و گوشه گیر و یا عصبانی و آشفته شوند و حتی دچار شب اداری شوند.

زلزله و سیل کودکان را کمتر از خشونت های عمدی دچار نگرانی می کند

نم نبات با اشاره به اینکه اتفاق های عمومی تر مانند زلزله و سیل کودکان را کمتر از خشونت های عمدی دچار نگرانی می کند، ابراز داشت: نمی توان کودکان را از مسائل پیرامون بی اطلاع نگه داشت؛ لازم است تا والدین آگاهانه مسائلی نظیر اپیدمی شدن ویروس را برای کودکان توضیح دهند.

وی افزود: والدین به واکنش های کودکان به گونه ای حامیانه پاسخ دهند و به نگرانی هایشان گوش دهند و تا می توانند عشق و توجه بیشتری نثار کودکان کنند.

کودکان در شرایط سخت به عشق و توجه بزرگترها نیازدارند

این روانشناس و مدیر مهدکودک و پیش دبستانی پلکان با تاکید بر اینکه کودکان در شرایط سخت به عشق و توجه بزرگترها نیازدارند، تصریح کرد: موقع شنیدن اخباری نظیر فراگیر شدن ویروس و یا بلایای طبیعی یکی از والدین می تواند اخبار را دنبال کرده و والد دیگر با بازی کردن با کودک آرامش را برای او فراهم کند.

وی ابراز داشت: اگر یکی از والدین به بیماری مبتلا شد و مجبور به جدایی از کودک شد مرتب از طریق تلفن با کودک تماس داشته باشد و به او این اطمینان را دهد که همه چیز مرتب است.

آرامش و مثبت اندیشی را برای کودکان فراهم کنید

نم نبات تصریح کرد: تا حد ممکن برنامه های روزمره و منظم کودک تان را ادامه دهید و با مرور اتفاق ها و اخبار مثبت در منزل به جای اضطراب و نگرانی آرامش و مثبت اندیشی را برای کودکان فراهم کنید.

وی با اشاره به اینکه باید واقعیت ها را در مورد اتفاقات اخیر برای کودکان در حد درک و فهم آنها گفت، اضافه کرد: با کلماتی که برای سن کودکان قابل درک باشد برایش توضیح دهید که چه اتفاقی افتاده و اطلاعات واضحی درباره راه های کاهش خطر ابتلا به بیماری را به او آموزش دهید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.