بهروز مهدلو روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: این بسته حمایتی در ۱۳ بند تهیه و در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان به تصویب رسید که براساس آن بدهی های مالیاتی عملکرد و ارزش افزوده و معوقات بلند مدت و پلکانی واحدهای تولیدی  با رعایت ماده ۱۶۷ قانون مالیات های مستقیم بصورت تقسیط پرداخت خواهد شد.

وی بیان کرد: در صورتی‌ که مودیان حقیقی و حقوقی غیر دولتی فهرست معاملات ماده  ۱۶۹ خود را تا پایان مهر امسال اعلام می کردند و بدهی مالیاتی خود را پرداخت کنند تمامی جرایم قابل بخشش آنها بخشیده می شود.

وی تشکیل اداره امور مالیاتی جدید در معاونت هیات های حل اختلاف مالیاتی استان را از جمله اقدام ها برای حل مشکلات مالیاتی واحدهای تولیدی برشمرد و افزود: سال گذشته ۸۰ درصد پرونده های مالیاتی مورد اختلاف در این اداره حل و فصل شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان استرداد اضافه پرداخت مالیات عملکرد و عوارض در کمترین زمان ممکن (حداکثر ظرف مدت یک ماه) به مودیان مالیاتی را از دیگر اقدام های این نهاد برای حمایت از واحدهای تولیدی اعلام  و اضافه کرد: سال گذشته ۲۶۰ میلیارد تومان پول اضافه توسط این اداره کل به مودیان ذیربط بازگردانده شد.

وی ارسال پاسخ استعلام بانک ها ظرف مدت کمتر از پنج روز برای دریافت تسهیلات را از دیگر اقدام ها برای حمایت از این واحدها ذکر کرد و اظهارداشت: پیش از این، پاسخ استعلام ها ۲۰ روز به طول می کشید.

وی اضافه کرد: سازمان مالیاتی بدنبال کسب رضایت مردم و فعالان اقتصادی است و بگونه ای عمل کند تا بتواند در زمینه رونق تولید کمک کند بنابراین انتظار دارد مودیان مالیاتی با این سازمان همکاری کنند.

مهدلو تصریح کرد: سال های گذشته بانک های اطلاعاتی در اختیار دستگاه مالیاتی کشور نبود اما اکنون با تهیه این بانک های اطلاعاتی براحتی می توانیم به اطلاعات مربوط به فعالیت های اقتصادی دست یابیم و فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی بهتر است این اطلاعات را بطور شفاف در اختیار ادارات امور مالیاتی قرار دهند.

وی ادامه داد: برای  رفع فرار مالیاتی در کشور و رسیدن به عدالت مالیاتی به هم افزایی و همکاری دستگاه‌ها، مردم و فعالان اقتصادی نیاز داریم و انتظار است که رسانه ها نیز در این راستا فرهنگ سازی کنند.

وی ادامه داد: الان به جایی رسیدیم که می توانیم مودیان مالیاتی را شناسایی و افراد متخلف را به راحتی مورد پیگرد قرار دهیم و چنانچه چند بانک اطلاعاتی دیگر در اختیار ما قرار گیرد می توانیم بطور چشمگیری از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم.

وی بیان کرد: چنانچه طرح جامع مالیاتی بطور کامل اجرایی شود اداره کل امور مالیاتی استان فقط بر پنج درصد پرونده های مالیاتی که خاص هستند متمرکز خواهد شد و امور مالیاتی با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی اصفهان ادامه داد: این اداره کل طی ۱۱ ماه گذشته برای شناسایی و وصول فرارهای مالیاتی بسیار خوب عمل کرده است.

وی گفت: اغلب معوقات مالیاتی مربوط به شرکت‌های صوری موسوم به کاغذی است که پرونده‌های قضایی متعددی در این زمینه تشکیل شد و برخی از شرکت‌های صوری با سوء استفاده از افراد اقدام به فعالیت‌های اقتصادی پنهانی می‌کنند و مالیات معوق را برای افرادی برجا می‌گذارند که با این شرکت‌ها در ارتباط بودند.

مهدلو تاکیدکرد : فعالان اقتصادی در خرید و فروش‌های روزانه خود به سراغ شرکت‌های صوری نروند و معاملات خود را با شرکت‌ها و افراد معتبر انجام دهند زیرا مهمترین عامل در متوقف شدن چرخه مالیات بر ارزش افزوده همین دلال‌ها و واسطه‌گرانی هستند که بیشترین منعفت را از پنهان کاری می برند.

مهدلو افزود: سهم درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده، بیش از ۱۹۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد که حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان بیشتر از رقم مصوب امسال است.

براساس آیین نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات های مستقیم  ۱۵ گروه شغلی که ۵۰ صنف را در بر می گیرد  از ابتدای سال ۱۳۹۹ ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی) و صدور صورتحساب فروش(فاکتور) مطابق مقررات می باشند.

مدیرکل امور مالیاتی اصفهان با بیان اینکه شناسایی و وصول مالیات از افرادی که برغم در آمدهای کلان مرتکب فرار مالیاتی می شوند از مطالبات بحق مردم  است، افزود: این اداره در ماه‌های گذشته برای شناسایی و وصول فرارهای مالیاتی با همکاری دستگاه‌های اجرایی، قوه قضاییه و دستگاه‌های اطلاعاتی اقدامات خوبی انجام داده و در این خصوص اصفهان یکی از استان های پیشرو کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: با توجه به قانون بودجه سال جاری پزشکان از اول سال موظف به استفاده از دستگاه پوز متصل به سامانه مالیاتی کشور بودند که به دلیل آماده نبودن زیر ساخت فنی، برخی بانکها و شرکتهای تامین کننده دستگاه "پوز" تا شهریور، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای پزشکان فراهم شد و این گروه موظف بودند تا ۳۱ شهریور نسبت به ثبت نام در سیستم مالیاتی و متصل نمودن دستگاه "پوز" خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: هر چند در اولین فراخوان پزشکان استان تا ۱۵ شهریور سال جاری تنها ۱۶ درصد پزشکان استان نسبت به ثبت دستگاه های پوز خود اقدام کردند و این در شرایطی بود که در کل کشور میانگین تمکین پزشکان ۲۲ درصد بود این اداره کل از ۱۶ تا ۳۱ شهریور سال جاری با برگزاری جلسات متعدد با مسوولان نظام پزشکی اصفهان و  بدنه پزشکان، و استفاده از رسانه ها و ارسال پیامک، و حتی مراجعه به برخی مطب ها و تهیه برنامه درصد تمکین پزشکان استان را از ۱۶ درصد به ۳۵ درصد رساند که از متوسط کشور به مراتب بالاتر و جلوتر بود.

وی تصریح کرد: این امر نشان می دهد اگر ما به آموزش و فرهنگ سازی توجه بیشتر نشان دهیم و اطلاعات و آگاهی های لازم را به کمک رسانه‌ها در اختیار مودیان قرار دهیم می توانیم میزان تمکین مالیاتی را افزایش دهیم.

مدیرکل امور مالیاتی اصفهان گفت: با توجه به تعامل امور مالیاتی با مودیان، سعی کردیم برای این قشر فرهیخته، کمتر مشکل ایجاد شود و فرصتی تا آخر بهمن ماه به این گروه داده شد تا در این فرصت نسبت به ثبت دستگاه "پوز" خود در سامانه جامع مالیاتی اقدام کنند و مقرر شد اگر پزشکی ثبت نام کند جرایم وی بخشیده شود و در خصوص اعطلای تسهیلات در خصوص اعمال ماده ۱۰۰ مساعدت در حق وی صورت گیرد.

به گفته مهدلو استفاده از سامانه صندوق فروش یا همان "پوز" متصل به سامانه مالیاتی در هر صنفی در حدود ۸۰ درصد به نفع مودیان آن صنف است و موجب شفافیت مالیاتی و باعث می‌شود مالیات‌ها کمتر شود.

وی تاکید کرد: عدم ارایه فاکتور ، فرار مالیاتی، پول شویی و جرم است و به این معنی است که فعال اقتصادی نمی خواهد مالیات پرداخت کند که با ید با این گروه برخورد شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان تصریح کرد: بر اثر اصلاح قانون مالیات های مستقیم ، از سال ۹۵، علی الراس نباید اعمال می شد و و فقط مودی باید خودش در آمدش را ابراز کند ولی به علت آماده نبودن زیر ساخت لازم این قانون در سال های ۹۵، ۹۶ ,۹۷ اجرایی نشد و ما امیدواریم در مورد عملکرد ۹۸ که در سال ۹۹ ارایه می‌شود بتوانیم این قانون را اجرایی کنیم.

به اعتقاد مهدلو شفاف سازی درآمدها و تحقق عدالت مالیاتی با اجرای قانون ثبت نام صندوق فروش و نصب دستگاه کارتخوان امکان پذیر است.

وی  به آمار هفت درصدی  دفاتر پلیس ۱۰+، ۶ درصدی دفاتر اسناد رسمی، چهار درصدی دفاتر خدمات قضایی، پنج درصدی کافی نت ها، چهار درصدی هتل آپارتمان ها و مسافرخانه ها و سه درصدی دفاتر پیشخوان در ثبت نام صندوق فروش مکانیزه اشاره و تصریح کرد: تمامی این صنوف از ابتدای سال ۹۹ به هیچ عنوان نباید وجهی نقد دریافت کنند که در صورت این عمل شامل جرائم و برخوردها خواهند شد.

وی تاکید کرد از ابتدای سال آینده نیز گروه های شغلی دیگری ملزم به نصب صندوق فروش مکانیزه می شوند و نمی توانند وجهی را نقدا دریافت کنند.

وی با بیان این که طرح جامع مالیاتی خود شامل ۳۲ طرح مالیاتی است که در حال انجام است، گفت : طرح جامع مالیاتی دارای زیرساخت های گسترده ای است، رسیدگی به پرونده ها موردی انجام خواهد شد و در رسیدگی ها سلیقه ها و برداشت های شخصی از قانون حذف خواهد شد و مودیان نباید از اجرای آن واهمه داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.