مهدی فارسی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر مجموعه اقدام‌های مراقبتی درباره ویروس کرونا به‌ویژه در فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان، افزود: در ۲ هفته اخیر هیچ مورد مشکوکی از ابتلا به این ویروس در بین مسافران با گذرنامه چینی نداشتیم و به ایرانی‌هایی که از خارج وارد کشور شدند، آموزش‌های لازم داده شد.

وی اظهار داشت: در سه مورد نیز در بین مسافرانی که از فرودگاه‌ها و شهرهای دیگر یعنی مشهد، تهران و یزد وارد اصفهان شدند، نتیجه نمونه‌گیری از آنها که در شهرهای مبدا انجام شد درباره ابتلا به ویروس کرونا، منفی بود با این‌حال آنها توسط مرکز بهداشت استان تحت مراقبت قرار گرفتند.

این کارشناس یکی از این بیماران را فردی دانست که از مشهد وارد اصفهان شد و اضافه کرد: فرد دیگر از تهران و نفر سوم، یک مسافر چینی بود که از دبی وارد شیراز، سپس یزد و بعد از آن اصفهان شد اما به‌دلیل اینکه نتیجه آزمایش نمونه‌گیری از سه نفر مذکور، منفی است، جای نگرانی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه مراقبت مرزی در فرودگاه درباره جلوگیری از ورود بیماری‌های واگیر بر اساس بیماری‌های موجود در کشورهای مبداء بر عهده مرکز بهداشت اصفهان است، تصریح کرد: این مراقبت‌ها همواره انجام می‌شود و در بحث کرونا نیز سال‌های قبل این کار با حساسیت زیادی درباره مسافرانی که از کشورهای عربستان و حوزه خلیج فارس وارد می‌شدند، انجام شد.

کارشناس مسوول برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزی مرکز بهداشت اصفهان افزود: کشورهای عربستان و حوزه خلیج فارس همچنان درگیر ویروس کرونا هستند و ما مسافرانی که از این کشورها مانند امارات وارد فرودگاه می‌شوند را از نظر تب و حال عمومی افراد، کنترل و اطلاعات آن را در سامانه پایگاه‌های مراقبت مرزی کشور، ثبت می‌کنیم.

فارسی ادامه داد: از ۲ هفته گذشته و با مطرح شدن بحث شیوع ویروس کرونا در کشور چین، موضوع کنترل مسافران در فرودگاه به‌ویژه درباره افراد با گذرنامه چینی با حساسیت بیشتری پیگیری شد هرچند ما پرواز مستقیم از چین نداریم و به‌طور معمول مسافران این کشور با پروازهای دبی وارد ایران می‌شوند.

وی توضیح داد: اگر هنگام ورود مسافران به فرودگاه، علائمی مانند تب و سرفه‌های شدید در بین آنها مشاهده شد مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت حاد بودن بیماری، بستری شده و از آنها نمونه‌گیری می‌شود و تا ۱۴ روز تحت مراقبت مرکز بهداشت هستند.

فارسی گفت: هماهنگی نیز با همه هتل‌های اصفهان از طریق اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شده است که در صورت مشاهده علائم بیماری در بین مسافران به ویژه اتباع چین، آن را به مرکز بهداشت اعلام کنند که تماسی از یکی از هتل های بزرگ در این زمینه داشتیم اما این مسافر چینی به‌دلیل حاد نبودن شرایط بیماری، نیازی به بستری شدن و نمونه‌گیری نداشت.

وی از مردم خواست تا ضمن رعایت بهداشت فردی، از نگرانی بیهوده در این زمینه پرهیز کنند و خاطرنشان کرد: ویروس کرونایی که در عربستان شیوع داشت، بسیار حادتر بود و میزان مرگ و میر آن حدود ۳۶ درصد بود درحالیکه این نرخ در بین مبتلایان به ویروس کرونایی که از چین آغاز شد، ۲ تا سه درصد است.

این کارشناس یکی از دلایل حساسیت بالا درباره ویروس کرونا در چین را نفوذ اقتصادی این کشور در دنیا و رفت و آمدهای زیادی که به آن می‌شود، دانست و افزود: هنوز برخی از ابعاد این بیماری، ناشناخته است و باید مراقبت‌های لازم درباره آن را داشته باشیم.

حسن امجدی مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر آمادگی پایگاه مراقبت بهداشت مرزی فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان برای جلوگیری از ورود هرگونه بیماری از جمله ویروس کرونا، اظهار داشت که در صورت مشاهده موارد مشکوک، این افراد به بیمارستان فارابی در شرق اصفهان اعزام می‌شوند.

پروازهای خارجی وارد شده به فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان در روزهای اخیر بیشتر از استانبول، دوحه، دبی و کویت بوده است.

اصفهان، یکی از مقصدهای گردشگری کشور است و سالانه میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی به آن سفر می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.