مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان روز جمعه در مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها در دانشگاه پیام نور ورزنه افزود: از سطح ۴۷ هزار هکتاری تالاب گاوخونی هم‌اکنون تنها ۵ درصد آن مرطوب است .

منصور شیشه‌فروش هشدار داد: ادامه این روند می‌تواند تالاب گاوخونی را به کانون تولید گرد و غبار تبدیل کند و تا شعاع زیادی را تحت تاثیر خود قرار دهد بنابراین تامین حقابه آن ضروریست.

وی یادآور شد: در سال های گذشته حتی تا۱۵۰ هزار قطعه پرنده از ۱۳۷ گونه در این تالاب فرود می‌آمدند در حالی که در سالجاری به شش هزار و ۵۰۰ قطعه رسیده است. 

وی تامین حقابه تالاب گاوخونی بر اساس تومار شیخ بهایی را مورد تاکید قرار داد و از وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست خواست تا طرح احیای این تالاب را اجرا کنند. 

مدیرکل ستاد مدیریت بحران اصفهان، حدود یک سوم از مساحت سه میلیون  و ۲۰۰ هزار هکتاری بیابانی استان را جزو نقاط بحرانی توصیف کرد و گفت: یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار از این بیابان‌ها  جزو کانون‌های بحرانی است.

شیشه‌فروش همچنین از شناسایی ۱۶ کانون فرسایش بادی در استان خبر داد و  اظهار داشت: فرسایش خاک هر سال معادل ۱۲۰ میلیارد تومان به استان اصفهان خسارت می زند.

وی در عین حال اعلام کرد: ۳۰۷ هزار هکتار در چند سال اخیر در هشت شهرستان کویری استان نهال‌های تاق و گز برای جلوگیری از گسترش بیابان کاشته شده است.

وی افزود: امسال هم ۵۵ میلیارد تومان برای اجرای ۹۲ طرح بیابانزدایی، پخش سیلاب و نهالکاری در سطح استان اعتبار اختصاص یافته است.

 مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها با مشارکت کمیته تخصصی آب، شورای شهر اصفهان، آب منطقه‌ای، اداره محیط زیست شهرستان اصفهان و تشکل‌های زیست محیطی این استان برگزار شد.

در این مراسم همچنین تعدادی از نمایندگان تشکل‌های زیست محیطی استان یزد هم برای اعلام همبستگی با فعالان محیط زیستی اصفهان حضور داشتند.

در مراسم پایانی، حاضران با صدور بیانیه‌ای در باره احتمال صدور مجوز استخراج املاح معدنی از بستر تالاب گاوخونی هشدار دادند.

 تالاب گاوخونی یکی از ۱۹ تالاب بین‌المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ به ثبت رسیده است.
این تالاب با حدود ۴۷۶ کیلومتر مربع وسعت در انتهای مسیر رودخانه زاینده رود  در ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان و ۳۰ کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد.
کاهش تبعات تغییرات آب و هوایی، تصفیه پساب‌های جاری شده در زاینده رود، پر کردن سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از سیلاب، گردشگری و مباحث فرهنگی، تثبیت شن‌های روان و گنجینه متنوع زیستی و ژنتیکی از جمله ارزش‌ها و کارکردهای تالاب گاوخونی است.
با اینکه حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی در هر سال ۱۷۶ میلیون مترمکعب است به‌خاطر بحران مبتلابه زاینده رود هم اکنون تنها حدود ۵ درصد از این تالاب بین‌المللی مرطوب است .

با توجه به رهاسازی اخیر حدود ۲۰ میلیون مترمکعب آب برای زاینده‌رود گفته می‌شود حدود پنج میلیون مترمکعب آن به گاوخونی می‌رسد ضمن‌اینکه بخش از رطوبت اندک کنونی این تالاب از طریق پساب تامین می‌شود. 

در مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها که  در کنار سیاه کوه واقع در شمال تالاب بین المللی گاوخونی برگزار شد، گروه‌های زیست محیطی محیطی استان اصفهان و نمایندگان سمن‌های زیست محیطی یزد و مردم ورزنه بخصوص جمعی از زنان سپیدپوش این شهر حضور داشتند.

شهر ورزنه در یکصد کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.

در این مراسم از منتخبان مسابقه عکس، شعر و نقاشی ویژه احیای تالاب گاوخونی که در فضای مجازی برگزار شده بود نیز تجلیل بعمل آمد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.